Ανησυχητικές είναι οι εκτιμήσεις της αγοράς για την πορεία των τιμών των υγρών καυσίμων τους επόμενους μήνες, καθώς δεν φαίνεται να ανακόπτεται η ανισορροπία που έχει προκαλέσει στη διεθνή αγορά πετρελαίου η πολιτική των περικοπών στην παραγωγή που άρχισε να εφαρμόζει αιφνιδιαστικά από τον Ιούλιο η Σαουδική Αραβία.
Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι ισορροπίες της αγοράς, σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) στην τελευταία έκθεσή του, αναμένεται να μεταβληθούν περαιτέρω το φθινόπωρο καθώς Ρωσία και Σαουδική Αραβία παρατείνουν τις περικοπές της προσφοράς τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο, κάτι που ενισχύει τον κίνδυνο να οδηγηθούν οι τιμές σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα.
Από τις αρχές Ιουνίου η τιμή του μηνιαίου συμβολαίου επί του Brent έχει ανατιμηθεί κατά 12 δολάρια το βαρέλι ή 16%, με την τρέχουσα τιμή να κινείται στη ζώνη των 83 με 85 δολαρίων το βαρέλι στο ICE του Λονδίνου και τους διεθνείς αναλυτές να προεξοφλούν τιμές κοντά στα 100 δολάρια το βαρέλι για την ποικιλία Brent, καθώς θα πλησιάζουμε τον χειμώνα και θα αυξάνεται η ζήτηση.
Η αύξηση των διεθνών τιμών πετρελαίου αποτυπώνεται ήδη στην εγχώρια αγορά. Η μέση τιμή της βενζίνης κινείται πανελλαδικά μια ανάσα από τα 2 ευρώ/λίτρο, σε 1,991 ευρώ/λίτρο (23 Αυγούστου) και σε πάνω από 2 ευρώ/λίτρο σε 27 νομούς της χώρας, με τους παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι εάν συνεχισθεί η άνοδος της τιμής του αργού στις διεθνείς αγορές και η τιμή φτάσει στα 100 δολάρια, ενδέχεται τον Οκτώβριο και πιθανότατα νωρίτερα να δούμε την τιμή της αμόλυβδης πάνω από 2,5 ευρώ/λίτρο.
Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης διαμορφώνεται σε 1,751 ευρώ/λίτρο. Από τα στοιχεία πάντως του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, η τιμή της αντλίας φαίνεται να ακολουθεί τις διακυμάνσεις της τιμής Platts που αποτελεί τη βάση τιμολόγησης της διυλιστηριακής τιμής στην εγχώρια αγορά, παράγοντας που αποδίδεται κυρίως στο πλαφόν που έχει τεθεί στα περιθώρια κέρδους πρατηρίων και εταιρειών εμπορίας.
Σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις διεθνών αναλυτών για την πορεία των τιμών του αργού, αναμένεται περαιτέρω ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων και σημαντική αύξηση των δαπανών των νοικοκυριών για θέρμανση τον φετινό χειμώνα, αλλά και περαιτέρω επιβάρυνση των τιμών ναυτιλιακών καυσίμων που καταγράφουν ήδη μεγάλη αύξηση τους τελευταίους μήνες σε σχέση με τα χαμηλά των αρχών του Ιουνίου.
Τον Ιούλιο, η προσφορά πετρελαίου από τη συμμαχία του ΟΠΕΚ + μειώθηκε κατά 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σε χαμηλό σχεδόν διετίας, καθώς τέθηκε σε ισχύ η εθελοντική μείωση από τη Σαουδική Αραβία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΙΕΑ, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου εκτιμάται ότι θα επεκταθεί κατά 2,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, στα 102,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, το υψηλότερο ετήσιο επίπεδο που έχει επιτευχθεί ποτέ. Καθώς η ανάκαμψη μετά την πανδημία έχει σε μεγάλο βαθμό ολοκληρώσει τον κύκλο της και καθώς η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται, η αύξηση θα επιβραδυνθεί στο 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2024.