Νέο τοπίο δημιουργούν στη λιανική αγορά της ενέργειας οι πρόσφατες κινήσεις της Mytilineos, η οποία ενίσχυσε τη θέση της με μπαράζ νέων εξαγορών. Όπως έχει τονίσει στο παρελθόν ο επικεφαλής της εταιρείας, Eυ. Μυτιληναίος, στρατηγικός στόχος στον τομέα της προμήθειας είναι να αναδειχθεί η Mytilineos στον κύριο πόλο της αγοράς απέναντι στον δεσπόζοντα παίκτη, τη ΔΕΗ. Την ίδια στιγμή, η Mytilineos με τις κινήσεις που έχει πραγματοποιήσει φιλοδοξεί να ενισχύσει την καθετοποίησή της στην προμήθεια και να εδραιώσει το προφίλ της ως ολοκληρωμένος πάροχος υπηρεσιών ενέργειας.
Υπενθυμίζεται ότι μέσα στον τελευταίο χρόνο η Mytilineos έχει ολοκληρώσει τέσσερις εξαγορές, των εταιρειών Watt+Volt, Unison και Volterra και τελευταία της EFA Energy, που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα. Με την ενσωμάτωση της EFA Energy, η απόκτηση της οποίας έγινε με τίμημα 4,5 εκατ. ευρώ, η Mytilineos ενισχύει περαιτέρω τον κλάδο ενέργειας M Energy, και το sub-segment M Energy Customers Solutions, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς της με επιπλέον 11.000 πελάτες, η πλειονότητα των οποίων αφορά παροχές φυσικού αερίου, κυρίως στην Κεντρική Μακεδονία και στη Θεσσαλία. Αυξάνει επίσης το βιομηχανικό της πελατολόγιο και την παρουσία της με επιπλέον 14 καταστήματα.
Στρατηγική ανάπτυξης
Όπως επισημαίνεται αρμοδίως, η εξαγορά της EFA Energy δεν αποτελεί μια μεμονωμένη κίνηση, αλλά εντάσσεται στη συνολική στρατηγική της Mytilineos στο κομμάτι του ενεργειακού retail, όπως αυτό μετεξελίσσεται στη σύγχρονη εποχή. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ενεργειακό retail εκ των πραγμάτων θα κληθούν να μετεξελιχθούν από απλοί πάροχοι ενέργειας σε ολιστικούς παρόχους ενεργειακών λύσεων, προσφέροντας μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών που σχετίζονται με τις ενεργειακές υπηρεσίες.
Η κίνηση που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα ξεδιαλύνει ακόμα περισσότερο το πλάνο στρατηγικής ανάπτυξης του τομέα ενέργειας της Mytilineos, όπως αυτό παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του μετασχηματισμού της εταιρείας. Πρόκειται ουσιαστικά για το νέο μοντέλο λειτουργίας των εταιρειών προμήθειας, που από απλές εταιρείες ηλεκτρισμού μετατρέπονται σε παρόχους υπηρεσιών. Μέσα από το μπαράζ των πρόσφατων εξαγορών που σχετίζονται με το ενεργειακό retail, η Mytilineos φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια μοναδική πλατφόρμα, μέσω της οποίας “να εξελιχθεί στον “long-term energy solutions & services partner των πελατών της””.
Οι άλλες εξαγορές Λίγες μέρες πριν από την ανακοίνωση της εξαγοράς της EFA Energy, στις 9 Αυγούστου, η Mytilineos ανακοίνωσε την εξαγορά της Volterra, μέσω της οποίας ανεβάζει το μερίδιό της στην προμήθεια στο 13%. Eίχε προηγηθεί τον περασμένο Αύγουστο η εξαγορά της Watt+Volt, η οποία πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιο πελατών της Mytilineos περί τους 200.000 πελάτες. Aκολούθησε η εξαγορά της Unison τον περασμένο Mάιο, που έβαλε τη Mytilineos στην αγορά του Facility Management.
Ποια είναι η EFA Energy Η εταιρεία, με 20ετή διαδρομή στην ελληνική αγορά, ιδρύθηκε το 2003. Το 2017 η EFA Energy υπήρξε ο πρώτος αδειοδοτημένος πάροχος φυσικού αερίου σε εκτός δικτύου μεγάλους καταναλωτές. Με την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου το 2018, η EFA Energy ξεκίνησε να δραστηριοποιείται αποκλειστικά ως πάροχος φυσικού αερίου, προσφέροντας τις ανταγωνιστικές τιμές της αγοράς σε χιλιάδες καταναλωτές, ενώ τον Δεκέμβριο του 2020 ξεκίνησε τη δραστηριοποίησή της και στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτρικής ενέργειας. Διαθέτει δίκτυο καταστημάτων σε 13 πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Τρίπολη, Μεγαλόπολη, Θήβα, Λάρισα, Τρίκαλα, Καλαμπάκα, Δεσκάτη, Σίνδος, Πολύκαστρο, Πολύγυρος και Κομοτηνή).
Σημειώνεται, τέλος, ότι στην Αττική η EFA Energy έχει μερίδιο αγοράς 0,47%, στη Θεσσαλονίκη-Θεσσαλία 2,02%, στα δίκτυα διανομής λοιπής Ελλάδας έχει μερίδιο 5,4%, ενώ στα δίκτυα της HENGAS (Μεγαλόπολη, Τρίπολη, Πολύγυρος, Πολύκαστρο, Δεσκάτη) η EFA Energy εκπροσωπεί την πλειοψηφία των πελατών με μερίδιο 86,63% (758 σημεία παράδοσης και 164,07 MWh κατανάλωσης).
H εικόνα της αγοράς Παρά το γεγονός ότι στην ελληνική αγορά προμήθειας ρεύματος δραστηριοποιούνται 16 εταιρείες, εντούτοις αυτή παρουσιάζει χαρακτηριστικά υψηλής συγκέντρωσης, με τον δεσπόζοντα προμηθευτή, τη ΔΕΗ Α.Ε., να εκπροσωπεί 5.605.137 μετρητές (ΧΤ & ΜΤ), που αντιστοιχούν στο 72,88% του συνόλου της αγοράς.
Στη δεύτερη θέση της μάχης των μετρητών βρίσκεται η Elpedison με 309.589 μετρητές και μερίδιο αγοράς 4,03%, στην τρίτη η Protergia με 299.090 μετρητές και μερίδιο 3,89%, στην τέταρτη ο Ήρωνας με 294.647 μετρητές και μερίδιο 3,83%, στην πέμπτη η ΖeniΘ με 282.522 μετρητές και μερίδιο 3,67% και στην έκτη θέση η NRG με 208.522 μετρητές και μερίδιο 2,71%. Ακολουθούν Watt+Volt με 181.468 μετρητές και μερίδιο 2,36%, Φυσικό Αέριο με 155.567 μετρητές και μερίδιο 2,02%, Volton με 75.814 μετρητές και μερίδιο 0,99%, ΚΕΝ (0,42%), Volterra (0,33%) και Ελινόιλ (0,06%).
Στη χαμηλή τάση η εικόνα παραμένει αμετάβλητη, με τη ΔΕΗ να εκπροσωπεί 5.595.725 μετρητές, με το αντίστοιχο μερίδιο αγοράς της να ανέρχεται σε 72,91%. Ακολουθούν Elpedison με 308.963 μετρητές και μερίδιο αγοράς 4,03%, στην τρίτη θέση η Protergia με 297.123 μετρητές και μερίδιο 3,87%, στην τέταρτη ο Ήρωνας με 292.835 μετρητές και μερίδιο 3,82%, στην πέμπτη η ΖeniΘ με 282.172 μετρητές και μερίδιο 3,68% και στην έκτη θέση η NRG με 207.579 μετρητές και μερίδιο 2,7%. Ακολουθούν Watt+Volt με 181.260 μετρητές και μερίδιο 2,36%, Φυσικό Αέριο με 155.254 μετρητές και μερίδιο 2,02%, Volton με 75.755 μετρητές και μερίδιο 0,99%, ΚΕΝ (0,42%), Volterra (0,32%) και Ελινόιλ (0,06%).
Σημειώνεται ότι η Χαμηλή Τάση (ΧΤ) αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι της λιανικής αγοράς ενέργειας.