Τι φέρνει η ενοποίηση των μητρώων οφειλετών των Ταμείων
Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου), Βασική προτεραιότητα για το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ)
Βασική προτεραιότητα για το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) αποτελεί για το αμέσως επόμενο διάστημα η ενοποίηση όλων των μητρώων οφειλετών των μη μισθωτών.
Αυτό αναφέρουν αρμόδια στελέχη των Ταμείων σε σχέση με το ότι, παρά την ενοποίηση των Ταμείων από το 2017 υπό τον ΕΦΚΑ, εξακολουθούν να υπάρχουν για τους οφειλέτες ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες δύο μητρώα. Το ένα μητρώο αφορά τις οφειλές τους προ της 1η Ιανουαρίου 2017 ενώ το δεύτερο μητρώο αφορά τις οφειλές τους από την 1η Ιανουαρίου 2017 και έπειτα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ (α’ τρίμηνο του 2023) οι οφειλέτες με χρέη προ του 2017, με βάση το πλήθος των μητρώων, του τέως ΟΑΕΕ (έμποροι, βιοτέχνες, αυτοκινητιστές κ.λπ.), του τέως ΕΤΑΑ (γιατροί, μηχανικοί, δικηγόροι) και τέως ΟΓΑ (δηλαδή ξεπερνούν τα 1,145 εκατ.).
Όσον αφορά τους μη μισθωτούς οφειλέτες του ΕΦΚΑ (με χρέη που γεννήθηκαν μετά το 2017), ξεπερνούν τα 1,207 εκατ.
Στόχος του ΕΦΚΑ είναι να πάψει να υπάρχουν δύο μητρώα για τον ίδιο οφειλέτη, όπως ισχύει σήμερα για όποιον έχει οφειλές τόσο προ του 2017, όσο και μετά από το 2017.
Έτσι, κάθε οφειλέτης των Ταμείων θα έχει ένα μητρώο, δηλαδή θα διαμορφωθεί μία καρτέλα ανά ΑΦΜ.
Πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας
Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής αποτελεί, από πλευράς του ΕΦΚΑ, κλειδί για την επίτευξη του στόχου της έκδοσης του κοινού πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας (φορολογικής και ασφαλιστικής) έως το τέλος Δεκεμβρίου 2023, όπως προβλέπει διάταξη την οποία έχει περάσει η κυβέρνηση κατά την προηγούμενη θητεία της.
Με άλλα λόγια, δεν θα παίρνει ένας οφειλέτης των Ταμείων ασφαλιστική ενημερότητα (έχοντας εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις ασφαλιστικές οφειλές του), αν δεν μπορεί να λάβει φορολογική ενημερότητα (έχοντας εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις φορολογικές οφειλές του).
Θα ισχύει, όμως, και το αντίστροφο, δεν θα μπορεί να λάβει κανείς φορολογική ενημερότητα χωρίς να μπορεί να λάβει ασφαλιστική ενημερότητα.
Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να υπάρξει ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των εισπρακτικών υπηρεσιών του ΕΦΚΑ και εκείνων της ΑΑΔΕ, σημειώνουν αρμόδια στελέχη.
Κοινή είσπραξη οφειλών
Και όχι μόνο αυτό, αλλά η κατάκτηση μιας τέτοιας δυνατότητας θα ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση μιας παλιάς μνημονιακής δέσμευσης, η οποία ουδέποτε υλοποιήθηκε. Ο λόγος για την ενοποίηση των μηχανισμών είσπραξης ασφαλιστικών και φορολογικών χρεών.
Αν και βήμα-βήμα εναρμονίζεται το καθεστώς είσπραξης των οφειλών προς το Δημόσιο, δεν έχουν ενοποιηθεί οι μηχανισμοί του.
Η ενοποίησή τους, όμως, θα έφερνε πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα κατά της φοροδιαφυγής αλλά και της εισφοροδιαφυγής, κάτι το οποίο έχει αναδειχθεί τελευταία από τους βασικούς στόχους του οικονομικού επιτελείου, τονίζουν αναλυτές.
Παράλληλα, οι ίδιες πηγές εκτιμούν πως η ενοποίηση των εν λόγω μηχανισμών θα μπορούσε να ξεπαγώσει σενάρια, τα οποία είχαν αρχίσει να απεργάζονται στελέχη της κυβέρνησης κατά την προηγούμενη θητεία της, σύμφωνα με τα οποία θα έπρεπε να προχωρήσει η από κοινού είσπραξη φόρων και εισφορών των μισθωτών.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, εκείνο το οποίο είχε πέσει στο τραπέζι ήταν η ταυτόχρονη είσπραξη κάθε μήνα τόσο των φόρων μισθωτών υπηρεσιών όσο και ασφαλιστικών εισφορών (εργοδοτικών και εργατικών).
Στόχος είναι η αύξηση της εισπραξιμότητας των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών, η οποία δεν είναι τόσο υψηλή όσο της εισπραξιμότητας του φόρου μισθωτών υπηρεσιών.
Πιο αναλυτικά, εκείνο το οποίο έχει πέσει στο τραπέζι είναι να συγκεντρώνονται σε έναν ενιαίο δημόσιο “κουμπαρά” τόσο οι φόροι όσο και οι εισφορές επί των μικτών αμοιβών των μισθωτών και, έτσι, να πάψει η έως τώρα διάκριση σύμφωνα με την οποία οι φόροι συλλέγονται από την ΑΑΔΕ ενώ οι εισφορές από τον e-ΕΦΚΑ.
Στην περίπτωση της από κοινού είσπραξης φόρων-εισφορών, αμέσως μετά τη συλλογή, ο κάθε φορέας θα εισπράττει αυτό το οποίο του αναλογεί προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του Δημοσίου και του e-ΕΦΚΑ αντίστοιχα.
Επίσης, σε διαφορετικό “λογαριασμό” θα παραμείνουν τα εργοδοτικά χρέη προς την εφορία από τη μία μεριά και τα εργοδοτικά χρέη προς τα Ταμεία από την άλλη.
Στόχος της κυβέρνησης μέσα από ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν η αύξηση των εσόδων από εισφορές, καθώς το υφιστάμενο “καθεστώς” είσπραξης ασφαλιστικών κρατήσεων είναι πιο “χαλαρό” σε σχέση με εκείνο της είσπραξης φόρων, με συνέπεια να σημειώνεται ορισμένη υστέρηση της είσπραξης των εισφορών. Βασικό πρόβλημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι ότι σήμερα σε διαφορετικό χρόνο εισπράττονται οι φόροι μισθωτών υπηρεσιών και σε διαφορετικό χρόνο εισπράττονται οι εισφορές. Συγκεκριμένα, οι φόροι μισθωτών υπηρεσιών, π.χ. του Αυγούστου, πρέπει να καταβληθούν στο τέλος του μηνός, μαζί με τη μισθοδοσία. Ωστόσο οι εισφορές των μισθωτών για τον Αύγουστο μπορούν, για όσους επιχειρηματίες το επιθυμούν, να πληρωθούν από τις επιχειρήσεις έως το τέλος του επόμενου μήνα, δηλαδή του Σεπτεμβρίου.
“Αγκάθι”, από αυτή την άποψη, στην όλη διαδικασία θα αποτελούσε η ταυτόχρονη είσπραξη φόρων και εισφορών στον ίδιο χρόνο, καθώς με βάση στο υφιστάμενο καθεστώς πρώτα εισπράττονται οι φόροι και έπειτα οι εισφορές των μισθωτών. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί αν αυτό σημαίνει πως οι φόροι θα εισπράττονται πιο μετά σε σχέση με το υφιστάμενο “καθεστώς” (π.χ. στα μέσα ή τέλη του επόμενου μήνα, όπως οι εισφορές) ή οι εισφορές πιο πριν (π.χ. στα τέλη του εκάστοτε μήνα μαζί με τη μισθοδοσία και τους φόρους).
Πηγή: capital.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας