Τα μαχητικά Su-27 της Ουκρανίας έχουν εξοπλιστεί με αμερικανικές βόμβες υψηλής τεχνολογίας
Πηγή Φωτογραφίας: 123 RF, Όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες προμήθευσαν την Ουκρανία με πυραύλους υψηλής ταχύτητας την περασμένη άνοιξη, προμήθευσαν επίσης την Ουκρανία με προσαρμοσμένους πυλώνες για τα Su-27 και τα μικρότερα Mikoyan MiG-29.
Η ουκρανική πολεμική αεροπορία έχει εξοπλίσει τα Sukhoi Su-27 Flanker με αμερικανικής κατασκευής Joint Direct Attack Munition-Extended Range βόμβες ολίσθησης, μετατρέποντας τα γερασμένα αεροσκάφη αναχαίτισης σε μαχητικά-βομβαρδιστικά πολλαπλού ρόλου.
Το γνωρίζουμε αυτό επειδή η πολεμική αεροπορία ήθελε να το μάθουμε. Για τον εορτασμό της ημέρας ανεξαρτησίας της Ουκρανίας την Πέμπτη, η υπηρεσία δημοσίευσε μια φωτογραφία με τον αντιστράτηγο Mykola Oleshchuk -τον διοικητή της πολεμικής αεροπορίας από το 2021- να μεταφέρει τις ευχές του σε ένα JDAM-ER 500 λιβρών που κρέμεται σε έναν ειδικά κατασκευασμένο πυλώνα κάτω από το φτερό ενός από τα Su-27 της δεκαετίας του 1980.
Ο συνδυασμός Su-27 και JDAM είναι δυνητικά ισχυρός. Το δικινητήριο, μονοθέσιο Su-27 με μέγιστο βάρος 36 τόνων μπορεί να μεταφέρει τόνους βομβών σε ακτίνα 700 μιλίων ή και περισσότερο και να αμυνθεί κατά τη διαδρομή.
Χρειάστηκε κάποια προσπάθεια για να μετατραπούν τα αναχαιτιστικά σε μαχητικά-βομβαρδιστικά. Ο στόλος των Su-27 της Ουκρανίας περιλαμβάνει ένα μείγμα Su-27S και Su-27P. Τα μοντέλα S είναι πρώτης γενιάς Flanker με υποτυπώδη μόνο ικανότητα αέρος-εδάφους στη χρήση μη κατευθυνόμενων βομβών. Στα Su-27P αφαιρέθηκαν οι διεπαφές βομβών στα τέλη της δεκαετίας του 1980.
Τα Su-27 είναι τα κύρια μαχητικά της ουκρανικής πολεμικής αεροπορίας, αλλά οι πιλότοι της υπηρεσίας διατηρούσαν κάποια ικανότητα αέρος-εδάφους ακόμη και πριν οι Ηνωμένες Πολιτείες δωρίσουν πέρυσι τα JDAM-ER. Αυτό ήταν προφανές όταν η πολεμική αεροπορία έστειλε μια πτήση Su-27 να βομβαρδίσει τη ρωσική φρουρά στο Φιδονήσι τον Μάιο του 2022.
Τα Su-27S μπορούσαν ήδη να μεταφέρουν βόμβες. Και η αποκατάσταση της ικανότητας αέρος-εδάφους των Su-27P δεν θα ήταν πολύ δύσκολη. Αλλά για να χρησιμοποιηθούν οι κατευθυνόμενες με GPS βόμβες JDAM-ER, οι Αμερικανοί και Ουκρανοί εργολάβοι έπρεπε να εφεύρουν έναν νέο πυλώνα.
Ευτυχώς για τους Ουκρανούς, μεγάλο μέρος της εργασίας είχε γίνει πριν από την άφιξη του πρώτου JDAM στην Ουκρανία το περασμένο καλοκαίρι. Όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες προμήθευσαν την Ουκρανία με πυραύλους υψηλής ταχύτητας την περασμένη άνοιξη, προμήθευσαν επίσης την Ουκρανία με προσαρμοσμένους πυλώνες για τα Su-27 και τα μικρότερα Mikoyan MiG-29.
Ένας ελαφρώς διαφορετικός προσαρμοσμένος πυλώνας -ένας που περιλαμβάνει έναν ψηφιακό δίαυλο δεδομένων Mil-Std-1760C- καθιστά τα MiG και τα Sukhoi συμβατά με το JDAM-ER.
Μια ταξιαρχία μαχητικών μπορεί να προγραμματίσει τις συντεταγμένες του στόχου σε ένα JDAM πριν από μια εξόρμηση. Αλλά η βόμβα πρέπει να γνωρίζει ακόμα πού βρίσκεται και πόσο γρήγορα ταξιδεύει, τη στιγμή που πέφτει. Αυτά είναι τα δεδομένα που περνούν μέσα από τον δίαυλο Mil-Std-1760C.
Το Su-27 θα μπορούσε να αποτελέσει μια εξαιρετική πλατφόρμα για ένα JDAM. Το JDAM-ER μπορεί να φτάσει μέχρι και 50 μίλια εάν το αεροσκάφος εκτόξευσης αναπτύξει ταχύτητα και ανέβει απότομα τις στιγμές πριν από την απελευθέρωση του πυρομαχικού. Το Su-27 με τους διπλούς κινητήρες AL-31F μπορεί να παράγει 28 τόνους ώσης, το οποίο είναι περισσότερο από αρκετό για να πετάξει ένα JDAM-ER στη μέγιστη εμβέλειά του.
Δεν είναι σαφές πόσα Su-27 έχει τροποποιήσει η ουκρανική πολεμική αεροπορία για JDAM. Η Ουκρανία κληρονόμησε 74 νέα Su-27 όταν η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε το 1991. Είκοσι τρία χρόνια αργότερα, μόλις 24 ήταν σε ενεργό υπηρεσία.
Η ρωσική εισβολή στην ουκρανική χερσόνησο της Κριμαίας το 2014 παρακίνησε το Κίεβο να επεκτείνει τον στόλο των Su-27. Είναι πιθανό να υπήρχαν στην αποθήκη έως και τρεις δωδεκάδες αεροσκάφη τα οποία δεν μπορούσαν να πετάξουν. Και μέχρι το 2016, τουλάχιστον ένας αναλυτής μέτρησε 57 ουκρανικά Su-27 με επιβεβαιωμένους αριθμούς “bort” ζωγραφισμένους στη μύτη τους.
Εάν και τα 57 μπορούσαν να πετάξουν, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι το Κίεβο είχε αποκαταστήσει κάθε διαθέσιμο αεροσκάφος. Η ουκρανική πολεμική αεροπορία έχει χάσει τουλάχιστον δυο ντουζίνες Su-27 τους τελευταίους 18 μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να της έχουν απομείνει έως και 45.
Είναι προφανές ότι τα εξοπλισμένα με JDAM Flankers ήταν απασχολημένα, εκτελώντας αποστολές μαζί με παρόμοια εξοπλισμένα MiG-29 και βομβαρδιστικά Sukhoi Su-24 με πυραύλους cruise. Καθώς οι ουκρανικές ταξιαρχίες γύρω από το Ρομπότινε, στην περιφέρεια της Ζαπορίζια της νότιας Ουκρανίας, πολεμούν προς τα νότια προς την κατεχόμενη από τη Ρωσία Μελιτόπολη, τα βομβαρδιστικά JDAM πετούν πριν προχωρήσουν οι ουκρανικές δυνάμεις.
Η κύρια τακτική είναι τα μαχητικά-βομβαρδιστικά να πλήττουν τις θέσεις διοίκησης των αμυνόμενων ρωσικών συνταγμάτων ακριβώς πριν από μια ουκρανική επίγεια επίθεση. Το ότι η τακτική αυτή αποδίδει είναι εμφανές από την αργή αλλά σταθερή πρόοδο των ουκρανικών χερσαίων δυνάμεων προς τη Μελιτόπολη.
Όσα πολεμικά αεροσκάφη με JDAM διαθέτει σήμερα η ουκρανική αεροπορία, ο αριθμός τους πρόκειται να αυξηθεί. Κατά πολύ. Η Δανία έχει υποσχεθεί 19 πλεονάζοντα F-16 για την ουκρανική πολεμική προσπάθεια. Εν τω μεταξύ, η Ολλανδία προσφέρει μερικά ή όλα τα δικά της 42 πλεονάζοντα F-16. Και η Νορβηγία θα δωρίσει επίσης μερικά F-16 -ίσως δώδεκα ή περισσότερα.
Τα δανικά, ολλανδικά και νορβηγικά F-16A/B MLU είναι ήδη πλήρως συμβατά με τα JDAM καθώς και με πολλά άλλα δυτικής κατασκευής πυρομαχικά ακριβείας.
Πηγή: forbes,Του David Axe
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας