Τα λιμάνια στην Ευρώπη σπεύδουν να εξασφαλίσουν ένα βασικό ρόλο στη φιλόδοξη στρατηγική της Ε.Ε. για το κλίμα, καθώς προσπαθούν να εξελιχθούν από σημεία εισόδου για εισαγωγές ορυκτών καυσίμων σε βιομηχανικούς κόμβους για καθαρή ενέργεια.
Στο μεγαλύτερο λιμάνι της περιοχής στο Ρότερνταμ, οι λιμενικές αρχές και οι μεγάλες ενεργειακές εταιρείες αναπτύσσουν ένα δίκτυο μεγάλης κλίμακας που θα περιλαμβάνει καθαρή ενέργεια η οποία θα προμηθεύεται από υπεράκτια αιολικά πάρκα, καθώς και παραγωγή υδρογόνου και αγωγούς για τη μεταφορά του καυσίμου στους κατασκευαστές εκεί όπου βρίσκονται αλλά και στην ενδοχώρα. .
Η Ε.Ε. βοηθά στη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης του μπλοκ: Έχει ήδη διαθέσει περισσότερα από 16 δισ.ευρώ για έργα που σχετίζονται με το υδρογόνο και θα χορηγήσει άλλα 5 δισ. σε βοήθεια σε βασικές διασυνοριακές πρωτοβουλίες το Νοέμβριο.
«Τα λιμάνια θα είναι κάτι παραπάνω από πρωταγωνιστές στην ενεργειακή μετάβαση, θα βοηθήσουν την πράσινη Ευρώπη και θα πυροδοτήσουν μια καθαρή αλλαγή στον τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε ο Ruud Kempener, μέλος του πολιτικού γραφείου του Επιτρόπου Ενέργειας της Ε.Ε.. «Η παραγωγή υδρογόνου μπορεί να αναπτυχθεί με αιολική ενέργεια και στη συνέχεια να διανεμηθεί σε όλη την Ευρώπη. Τα λιμάνια ήδη μεταβαίνουν σε καθαρές πηγές ενέργειας, όπως και η βιομηχανία γύρω από τα λιμάνια».
Στο πλαίσιο της στρατηγικής RePowerEU για απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης, η Ε.Ε. των 27 εθνών δεσμεύτηκε να παράγει 10 εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου – από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που διαλύει μόρια νερού – και να εισάγει άλλους 10 εκατομμύρια τόνους 2030. Τα λιμάνια πρόκειται να διαδραματίσουν στρατηγικό ρόλο στην ανάπτυξη της αγοράς, τόσο ως κόμβοι εισαγωγών, όσο και ως επενδυτές σε υποδομές για την παραγωγή, αποθήκευση και διανομή υδρογόνου.
Χωρητικότητα πράσινου υδρογόνου και τα μεγαλύτερα λιμάνια ανεφοδιασμού καυσίμων στον κόσμο
Έως το 2050, το 42% της συνολικής ζήτησης υδρογόνου στην Ε.Ε. θα μπορούσε να βρίσκεται σε λιμενικές περιοχές, κυρίως από τις βιομηχανίες και τονδιεθνή ναυτιλιακό τομέα, σύμφωνα με μελέτη της Deloitte Belgium. Το υδρογόνο έχει τη δυνατότητα να αντικαταστήσει το φυσικό αέριο στην παραγωγή θερμότητας για βιομηχανικές εργασίες και να γίνει σημαντικός φορέας ενέργειας στην αεροπορία, τη ναυτιλία και τις βαριές οδικές μεταφορές.
Το λιμάνι του Ρότερνταμ σχεδιάζει να παρέχει στο βορειοδυτικό τμήμα της γηραιάς ηπείρου τουλάχιστον 4,6 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου μέχρι το τέλος της δεκαετίας, συμβάλλοντας σχεδόν στο ένα τέταρτο του συνολικού στόχου της ΕΕ.
«Το RePowerEU απαιτεί τεράστια ποσότητα υδρογόνου, είναι συγκλονιστικό», δήλωσε ο Nico Van Dooren, διευθυντής ανάπτυξης νέων επιχειρήσεων και χαρτοφυλακίου στο λιμάνι του Ρότερνταμ. «Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για πράσινο υδρογόνο από διάφορες βιομηχανίες και θα συνεχίσει να αυξάνεται».
Τα εργοστάσια υδρογόνου στο Ρότερνταμ θα συνδεθούν με τα διυλιστήρια στο λιμάνι μέσω ενός δικτύου αγωγών αξίας έως και 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του λιμανιού. Η Gasunie, ο κρατικός φορέας εκμετάλλευσης ενεργειακών υποδομών της Ολλανδίας, έχει ήδη δεσμευτεί να επενδύσει 100 εκατομμύρια ευρώ στις συνδέσεις. Στο επόμενο βήμα, το λιμάνι θέλει να επεκτείνει το δίκτυο και μέχρι το 2027 να μεταφέρει πράσινο υδρογόνο σε όλο το Βέλγιο και τη Γερμανία, μέσω του λεγόμενου διαδρόμου του Δέλτα του Ρήνου, ενός αγωγού σχεδόν 300 χιλιομέτρων (186 μίλια).
Ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης υδρογόνου
Η συνολική ροή υδρογόνου αναμένεται να αυξηθεί εντυπωσιακά από το 2030 έως το 2050
Επίσης, το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ συζητά επίσης έργα υδρογόνου με επενδυτές, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό του, Ζακ Βαντερμέιρεν.
Δεν είναι όμως μόνο τα λιμάνια που προωθούν την πράσινη μετάβαση – τα ίδια τα πλοία ξεκινούν επίσης τη στροφή προς καθαρότερα καύσιμα. Η A.P. Moller-Maersk A/S, η Νο. 2 εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, παρήγγειλε τον Ιούνιο έξι πλοία που κινούνται με μεθανόλη για παράδοση από το 2026, ανεβάζοντας το συνολικό βιβλίο παραγγελιών πλοίων που κινούνται με τέτοιου είδους καύσιμα σε 25.
Γενικότερα, οι υποδομές καθαρής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη πρόκειται να λάβει νέα οικονομική ώθηση όταν η Ε.Ε. οριστικοποιήσει αυτό το φθινόπωρο μια απόφαση σχετικά με τα έργα που πληρούν τις προϋποθέσεις για βοήθεια ως διασυνοριακές συνδέσεις κλειδί για την ενεργειακή μετάβαση του μπλοκ.
Σε προκαταρκτικές συνομιλίες τον Ιούνιο, αξιωματούχοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο αγωγός υδρογόνου Bar-Mar από τη Βαρκελώνη στη Μασσαλία – ο οποίος θα μπορούσε να επεκταθεί στο Βερολίνο – θα ήταν επιλέξιμος για χρηματοδότηση πράσινων υποδομών. Άλλα έργα που πήραν το προσωρινό πράσινο φως περιλαμβάνουν μια σύνδεση μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας, καθώς και σκανδιναβικοί αγωγοί που θα μπορούσαν να φέρουν σουηδικό και φινλανδικό ανανεώσιμο υδρογόνο στη Γερμανία.
Στα λιμάνια και τις παράκτιες περιοχές, η αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων από ανανεώσιμο υδρογόνο θα μπορούσε να μειώσει το διοξείδιου του άνθρακα κατά 655 εκατομμύρια τόνους, που ισοδυναμεί με το 16% του συνόλου των εκπομπών της Ε.Ε. το 2019, σύμφωνα με την Deloitte.
«Τα λιμάνια αλλάζουν», δήλωσε ο Marcel van de Kar, παγκόσμιος διευθυντής νέων ενεργειών στην Koninklijke Vopak NV, ολλανδική εταιρεία αποθήκευσης δεξαμενών που σχεδιάζει να επενδύσει 1 δισ. ευρώ σε υποδομές καθαρής ενέργειας παγκοσμίως. «Είναι σαν τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων: Από έξω φαίνεται ότι δεν άλλαξαν δραματικά, αλλά στην πραγματικότητα είναι ένα εντελώς διαφορετικό προϊόν».
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg