Η ένταξη της Ελλάδας στην «Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών» (Three Seas Initiative – 3SI) είναι πιθανή στην επικείμενη σύνοδο κορυφής στο Βουκουρέστι τον Σεπτέμβριο, δήλωσε την περασμένη Τρίτη ο πρόεδρος της Ρουμανίας Κλάους Γιοχάνις στο ετήσιο συνέδριο της ρουμανικής διπλωματίας.
«Εν μέσω των γεωπολιτικών αλλαγών που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, η Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών έχει αποκτήσει νόημα, και πρέπει να εξελιχθεί σε μια πιο κομβική πλατφόρμα, ενισχύοντας τόσο την περιφερειακή όσο και την ευρωπαϊκή ανθεκτικότητα», είπε ο Γιοχάνις.
«Χωρίς να προβλεφθούν οι αποφάσεις που θα ληφθούν (στη Σύνοδο Κορυφής της 6ης Σεπτεμβρίου), προοιωνίζεται η διεύρυνση της Πρωτοβουλίας με ένα νέο συμμετέχον κράτος, την Ελλάδα», υπογράμμισε ο Ρουμάνος πρόεδρος.
Τα κράτη μέλη πρόκειται επίσης να χορηγήσουν στη Δημοκρατία της Μολδαβίας το καθεστώς συμμετέχοντος εταίρου, πρόσθεσε.
Τα κράτη μέλη της Πρωτοβουλίας των Τριών Θαλασσών χορήγησαν στην Ουκρανία το καθεστώς του συμμετέχοντος εταίρου στη σύνοδο κορυφής της Ρίγας το 2022.
Τι είναι η «Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών»
Η Πρωτοβουλία 3SI ιδρύθηκε το 2016 από τον Πολωνό Πρόεδρο Αντρέι Ντούντα και την τότε Κροάτη ομόλογό του Κολίντα Γκράμπαρ-Κιτάροβιτς ως πλατφόρμα οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των χωρών της ΕΕ της Κεντρικής Ευρώπης.
Σήμερα είναι φόρουμ 12 κρατών μελών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά μήκος ενός άξονα βορρά-νότου από τη Βαλτική Θάλασσα έως την Αδριατική Θάλασσα και τον Εύξεινο Πόντο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Η Πρωτοβουλία στοχεύει στη δημιουργία ενός περιφερειακού διαλόγου για διάφορα ζητήματα που επηρεάζουν τα κράτη μέλη. Τα κράτη μέλη είναι η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Σλοβακία και η Σλοβενία, οι οποίες συναντήθηκαν για την πρώτη τους σύνοδο κορυφής το 2016 στο Ντουμπρόβνικ.
Οι 12 χώρες της 3SI καλύπτουν το 29% της επικράτειας της ΕΕ (1.210.000 χλμ2), φιλοξενούν το 25% των κατοίκων της (112 εκατομμύρια) και παράγουν το 19% του ΑΕΠ της (βάσει της ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης)
Η πρωτοβουλία σχετίζεται στενά με δύο μεγάλα έργα υποδομής στην περιοχή:
- Ένας αυτοκινητόδρομος Βορρά-Νότου «Via Carpathia», που συνδέει την Κλάιπεντα στη Λιθουανία με τη Θεσσαλονίκη στην Ελλάδα
- Υποδομή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με θαλάσσιους τερματικούς σταθμούς στην Πολωνία και την Κροατία και έναν αγωγό σύνδεσης
- Άλλα έργα είναι, οι σιδηροδρομικές συνδέσεις Βαλτικής-Αδριατικής, η Ευρωπαϊκή Οδός Ε67, η Rail Baltica και η εμπορική διαδρομή κεχριμπαριού.