Διόδια: Μάχη δίνει η κυβέρνηση για να ανακόψει την αύξηση 12%
Πηγή Φωτογραφίας: ΔΙΟΔΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ ΣΥΜΦΟΡΗΣΗ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ΣΕ ΒΥΤΙΟΦΟΡΟ ΜΕ ΓΚΑΖΙ ΣΤΗ ΛΕΩΦΟΡΟ ΑΘΗΝΩΝ- ΚΟΡΥΝΘΟΥ (ΣΩΤΗΡΗΑΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI)
Στην τελική ευθεία οδηγούνται οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τους παραχωρησιούχους των διοδίων.
Αντικείμενο των διαπραγματεύσεων είναι φυσικά οι επικείμενες αυξήσεις στις τιμές των κομίστρων κατά 12%, που προβλέπει η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων για το 2023.
Η κυβερνητική πλευρά προσπαθεί να επιτύχει μια κατανομή του κόστους μεταξύ εταιρειών, δημοσίου και χρηστών και για τον σκοπό αυτό έχει προτείνει την μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13%. Ένα μέτρο το οποίο, αν τελικά εφαρμοστεί, θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με 69 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του, το υπ. Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει ως προϋπόθεση, η μείωση αυτή να επιφέρει και αναλογική μείωση των τελών διέλευσης στους αυτοκινητοδρόμους, προκειμένου να μην πάνε όλα τα επιπλέον χρήματα στις εταιρείες παραχώρησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία συνάντηση των δύο πλευρών πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη, δεν επήλθε όμως συμφωνία μεταξύ των τεσσάρων ομίλων που εκπροσωπούν τις έξι συμβάσεις παραχώρησης και του υπουργείου.
Τα αιτήματα των εταιρειών και η στάση της κυβέρνησης
Το «μπρα ντε φερ» των δύο πλευρών είναι σκληρό, αφού οι εταιρείες ζητάνε αποζημιώσεις που αγγίζουν τα 45 εκατ. ευρώ για το πάγωμα των ανατιμήσεων για όλο το 2023. Το αίτημά τους αυτό βρίσκει κάθετα αρνητικό το ΥΠΟΜΕΔΙ το οποίο απαντάει αρνητικά.
Άλλωστε, θέση της κυβέρνησης είναι ότι δεν υφίσταται δικαίωμα αποζημίωσης στους παραχωρησιούχους, αφού δεν έλαβαν οι ίδιοι καμία έγγραφη παραίνεση του υπουργείου να μην εφαρμοστούν οι αυξήσεις.
Από την πλευρά τους οι εταιρείες χρησιμοποιούν ως επιχείρημα τις δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων της απερχόμενης κυβέρνησης που ανέφεραν ότι θα ανασταλούν οι αυξήσεις, προκειμένου να διεκδικήσουν αποζημιώσεις για το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Από την πλευρά του υπουργείο υπογραμμίζουν πως η μείωση του ΦΠΑ αποτελεί μια λύση για να αποτραπεί μια ονομαστική αύξηση στα επίπεδα του πληθωρισμού που θα είχε σημαντική επιβάρυνση, χωρίς όμως να θεωρείται η καλύτερη.
Αύξηση των διοδίων στην Ε.Ε.
Στόχος της κυβέρνησης, όπως ξεκαθαρίζουν αρμόδιες πηγές, είναινα υπάρξει η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στον τελικό χρήστη, και να περιοριστεί το κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Πάντως, από την πλευρά του αρμόδιου υπουργείου τονίζεται ότι αυξήσεις στις τιμές των διοδίων έχουν ήδη γίνει και σε άλλες χώρες της ΕΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πορτογαλία, στην οποία οι ανατιμήσεις «σπάνε» και επιμερίζονται σε μια διετία, ώστε να μετριαστεί το βάρος για τους πολίτες. Κάτι ανάλογο υπάρχει στο «τραπέζι» και για τη χώρα μας, δεν έχει γίνει όμως γνωστό το πως ακριβώς θα επιτευχθεί μια συμφωνία.
Παράγοντες του υπουργείου σημείωναν με νόημα ότι η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό για όλο το 2023 κοντά στα 500 εκατ. ευρώ. Εξετάζεται λοιπόν μέσα σε αυτή την ρύθμιση να ενσωματωθεί και ο μειωμένος ΦΠΑ στα διόδια.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας