Γεωπολιτικά

ΗΠΑ: Το στρατηγικό σχέδιο για την υπερκέραση της Κίνας

Το mega σχέδιο της Ουάσιγκτον.

Η συνάντηση των μελών της G20 αυτό το Σαββατοκύριακο στο Δελχί ήταν αποκαλυπτική των νέων κέντρων αποφάσεων που αναδύονται στον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη, εν μέσω των ταχέως μεταβαλλόμενων παγκόσμιων γεωπολιτικών συμμαχιών, σε μια σύνοδο κορυφής εξαιρετικά σημαντική για την Ινδία που εξαρχής αντιμετώπισε την προεδρία της G20 σαν ένα βασικό εργαλείο ανάδειξης της γεωπολιτικής της σημασίας ενόψει και των εθνικών εκλογών του επόμενου έτους.

Πολλές κυβερνήσεις, επενδυτές και επιχειρήσεις αρχίζουν άλλωστε να κοιτάζουν προς την Ινδία, καθώς η Κίνα επιβραδύνεται, ενώ την ίδια στιγμή σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία φέτος.

Την πρώτη γεύση την πήραμε από τη διμερή συνάντηση του Πρωθυπουργού της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι και του Προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν.

Οι δυο ηγέτες συναντήθηκαν σε λιγότερο από έξι μήνες αργά την Παρασκευή στην επίσημη κατοικία του Μόντι, προκειμένου το δίδυμο ΗΠΑ-Ινδία να καταστεί για τον παγκόσμιο Νότο η εναλλακτική λύση της Κίνας.

 

Ο Ινδός πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ δεσμεύτηκαν να εμβαθύνουν τη συνεργασία μεταξύ των χωρών τους μέσα από μια δήλωση 29 σημείων.

Στην ουσία δηλαδή οι δύο ηγέτες επιβεβαίωσαν τη σημασία του «Quad» για την υποστήριξη μιας ελεύθερης ανοιχτής εμπορικής διαδρομής του Ινδο-Ειρηνικού και εξέφρασαν την εκτίμησή τους για την ουσιαστική πρόοδο που έχει σημειωθεί στην υλοποίηση της, από την ιστορική επίσκεψη του πρωθυπουργού Μόντι τον Ιούνιο του 2023 στην Ουάσινγκτον.

Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι με το όνομα «Quad» εννοούμε την άτυπη ευθυγράμμιση ασφαλείας της Αυστραλίας, της Ινδίας, της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ, η οποία δημιουργήθηκε ως απάντηση στην αυξανόμενη δύναμη της Κίνας στην περιοχή Ινδο-Ειρηνικού.

Εν απουσία του Σι αποκαλύφθηκαν οι πρώτες απώλειες της κινεζικής Πρωτοβουλίας Belt and Road -ο νέος Δρόμος του Μεταξιού-με την Ιταλίδα πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι να γνωστοποιεί σε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Κινέζο πρωθυπουργό Li Qiang στο περιθώριο της συνόδου κορυφής, τα σχέδια της Ιταλίας να αποχωρήσει από την Πρωτοβουλία One Belt and Road. 

Την ίδια στιγμή έγιναν τα «αποκαλυπτήρια» της πρόθεσης των ΗΠΑ και Ινδίας να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους σε βάρος της Κίνας και με σαφή προσανατολισμό των ΗΠΑ να εντείνουν τις προσπάθειες να περιορίσουν τις μεταφορές στρατηγικής τεχνολογίας στην Κίνα για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Ο Τζο Μπάιντεν και ο Ναρέντρα Μόντι ανακοίνωσαν ένα σχέδιο για την ανάπτυξη ενός δικτύου σιδηροδρομικών και θαλάσσιων διαδρομών που θα σφραγίσει την αναπτυσσόμενη εταιρική σχέση μεταξύ Ινδίας και ΗΠΑ αλλά και «θα συμβάλλει σε έναν ελεύθερο, ανοιχτό, χωρίς αποκλεισμούς και ανθεκτικό Ινδο-Ειρηνικό».

Όμως κακά τα ψέματα. Το νέο δίκτυο σιδηροδρομικών και θαλάσσιων διαδρομών made by India and USA σε μια εποχή που οι αλυσίδες εφοδιασμού ευθυγραμμίζονται με τις μεταβαλλόμενες παγκόσμιες γεωπολιτικές γραμμές, στοχεύει στη μείωση της επιρροής της Κίνας στην πλούσια σε ενέργεια Μέση Ανατολή, αλλά και στην αποδόμηση της παγκόσμιας πρωτοβουλίας υποδομών Belt and Road του Πεκίνου.

Αν θέλουμε να είμαστε ακριβοδίκαιοι βέβαια, μια ακόμα περισσότερο κατακερματισμένη παγκόσμια οικονομία θα περιορίσει και θα καταστήσει ακόμα ακριβότερη την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου, σε μια περίοδο που «κυνηγάμε την ουρά μας» στο μέτωπο του πληθωρισμού.

Μέσα από αυτό το πρίσμα, έχουν ιδιαίτερη σημειολογική σημασία οι δηλώσεις της Georgieva στον Martin Soong του CNBC την Κυριακή, στο περιθώριο της συνόδου κορυφής των ηγετών της Ομάδας των 20: «Αν θέλουμε το εμπόριο να είναι η κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης, τότε πρέπει να δημιουργήσουμε διαδρόμους και ευκαιρίες. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να το κάνουμε προς όφελος όλων και όχι για τον αποκλεισμό των άλλων. Με αυτή την έννοια, θα ενθάρρυνα όλες τις χώρες που συνεργάζονται μεταξύ τους να το πράξουν στο πνεύμα μιας ολοκληρωμένης οικονομίας».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο