Ο διάδρομος IMEC και οι δυνατότητες της Ελλάδας
Πηγή Φωτογραφίας: ΣΥΝΟΔΟΣ G20 ΣΤΗΝ ΡΩΜΗ (POOL ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ/EUROKINISSI)
Το εναρκτήριο λάκτισμα για ένα παγκόσμιας σημασίας γεωπολιτικό, οικονομικό, ενεργειακό σχέδιο δόθηκε στο περιθώριο της συνεδρίασης των G20 στην Ινδία, καθώς οι ηγέτες των ΗΠΑ, της Ινδίας, των ΗΑΕ, της Σ.Αραβίας, της Γερμανίας της Γαλλίας της Ιταλίας και της Ε.Ε., έδωσαν το πράσινο φως για τον IMEC (India – Middle East – Europe Economic Corridor).
Ένα σχέδιο το οποίο θα αποτελέσει μια εναλλακτική οδό στρατηγικής σημασίας για τη σύνδεση της χώρας με τους μεγαλύτερους αναπτυξιακούς ρυθμούς και τον μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο, με την πλούσια σε ενέργεια Μ. Ανατολή, αλλά και την Ευρώπη, προσφέροντας όμως σημαντικά ωφελήματά και στις χώρες της Νότιας Ασίας που δεν βρίσκονται στη ζώνη επιρροής της Κίνας και στις χώρες από τις οποίες θα διέρχεται.
Ο διάδρομος IMEC θεωρείται ήδη έργο ορόσημο, καθώς θα εξυπηρετεί τους στόχους της διεθνούς ενεργειακής ασφάλειας και θα αποτελέσει τη σημαντικότερη εμπορική, τεχνολογική και ενεργειακή γέφυρα μεταξύ των τριών βασικών περιοχών (Ασία – Μέση Ανατολή – Ευρώπη).
Είναι σαφές ότι το έργο αποτελεί ουσιαστικά αντίπαλο δέος για τον διάδρομο “Μία ζώνη, ένας δρόμος” της Κίνας, και ως εκ τούτου έχει την πλήρη υποστήριξη των ΗΠΑ Οι προκαταρκτικές συνομιλίες για την ανακοίνωση του Μνημονίου Συνεννόησης στο περιθώριο της G20 ξεκίνησαν πριν από δύο χρόνια, και τον Μάιο στην Τζέντα, υπό την αιγίδα του Σαουδάραβα πρίγκιπα διαδόχου MBS, ο Αμερικανός υπουργός Εθνικής Ασφάλειας Sullivan Δεν είναι τυχαίο ότι οι συνομιλίες κορυφώθηκαν με μια συνάντηση μεταξύ των κορυφαίων συμβούλων, του Ινδού Doval και του T Bin Zayed Al Nahyan των ΗΑΕ.
O IMEC θα αποτελέσει ένα πρότυπο διηπειρωτικού «πράσινου διαδρόμου» και θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, με θαλάσσια σύνδεση Ινδίας – ΗΑΕ και κατόπιν μέσω σιδηροδρομικού δικτύου που θα καταλήγει μέσω Σ. Αραβίας και Ιορδανίας στο ισραηλινό λιμάνι της Χάιφα, το οποίο ήδη ελέγχουν Ινδοί επενδυτές και από εκεί πάλι δια θαλάσσης ο διάδρομος θα καταλήγει στην Ευρώπη. Ο IMEC θα είναι όμως όχι απλώς ένας διάδρομος μεταφοράς προϊόντων και αγαθών αλλά ένα πλήρες δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές και καθαρού υδρογόνου μέσω καλωδίων και αγωγών. Στο σχέδιο προβλέπεται και η προώθηση της digital economy με τη μεταφορά data μέσω μεγάλου δικτύου οπτικών ινών.
Ο IMEC έχει μεγάλη στρατηγική και οικονομική σημασία για την Ινδία, τόσο για την αναζήτηση άμεσων οδών προς τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, ώστε να αντιμετωπίσει άμεσα την Κίνα, τον σημαντικότερο αντίπαλό της στην περιοχή, όσο και για να ξεπεράσει τα εμπόδια του Πακιστάν στη διασύνδεση με τη Δύση και την έλλειψη αξιοπιστίας ενός άλλου χερσαίου διαδρόμου μέσω του Ιράν.
Μέσα σε αυτό το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται θα πρέπει να ερμηνευθεί και η επίσκεψη που πραγματοποίησε πριν λίγες ημέρες στην Αθήνα ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι, στην πρώτη επίσκεψη Ινδού ηγέτη στην Ελλάδα μετά από 4 δεκαετίες. Και φυσικά κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν η αναφορά του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στη διάρκεια της Τριμερούς Ελλάδας-Κύπρου- Ισραήλ στη Λευκωσία για την προοπτική διεύρυνσης της Τριμερούς με πρόσκληση και της Ινδίας.
Η άφιξη της κινεζικής COSCO στο λιμάνι του Πειραιά επέτρεψε επίσης στην Ελλάδα να αποκτήσει μεγάλη εμπειρία όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές. Και είναι σαφές ότι η Ελλάδα πρέπει να δράσει γρήγορα όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού της δικτύου και άλλων μεγάλων λιμένων, εάν θέλει να διεκδικήσει ρόλο στο διάδρομο IMEC.
Ένα νέο τεράστιας οικονομικής και γεωπολιτικής σημασίας παιγνίδι τώρα ανοίγει και οι ευκαιρίες που δημιουργούνται για την Ελλάδα, δε θα πρέπει να χαθούν.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας