SPOTLIGHTS

Η Ευρώπη θέτει σε δοκιμή στη Φινλανδία το πρώτο ψηφιακό διαβατήριο του κόσμου

Το πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου, είναι διαθέσιμο μόνο σε Φινλανδούς πολίτες. Λειτουργεί στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι ως συνεργασία μεταξύ της Finnair, της εταιρείας αεροδρομίου Finavia και της φινλανδικής αστυνομίας.

Για πρώτη φορά, μια χώρα επιτρέπει στους ταξιδιώτες να περάσουν τα σύνορά της χρησιμοποιώντας ψηφιακό διαβατήριο στο smartphone τους αντί για το κλασικό διαβατήριο. Την ώρα που η εν λόγω δοκιμή διεξάγεται στη Φινλανδία, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει τουλάχιστον το 80% των πολιτών στο μπλοκ των 27 χωρών να χρησιμοποιούν ψηφιακή ταυτότητα έως το 2030.

Το πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου, είναι διαθέσιμο μόνο σε Φινλανδούς πολίτες. Λειτουργεί στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι ως συνεργασία μεταξύ της Finnair, της εταιρείας αεροδρομίου Finavia και της φινλανδικής αστυνομίας. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2024, οι επιβάτες της Finnair που πετούν από και προς τρία αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου μπορούν να περάσουν από τον έλεγχο των συνόρων χρησιμοποιώντας το νέο εθελοντικό “Ψηφιακό Ταξιδιωτικό Διαπιστευτήριο” (DTC).

Ο Ράτζα, ο Φινλανδός συνοριοφύλακας, λέει ότι οι ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν τα νέα ψηφιακά διαπιστευτήρια μπορούν “να περάσουν από τον έλεγχο των συνόρων πιο γρήγορα και ομαλά από το συνηθισμένο χωρίς να κάνουν ουρές”.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση συγχρηματοδοτεί το πιλοτικό έργο με 2,3 εκατομμύρια ευρώ. Μαζί με την εξάμηνη δοκιμαστική διαδικασία στο Ελσίνκι, η ΕΕ σχεδιάζει άλλα πιλοτικά προγράμματα για το αεροδρόμιο Franjo Tuđman του Ζάγκρεμπ στην Κροατία και το αεροδρόμιο Σίπχολ στο Άμστερνταμ στην Ολλανδία.

Η κίνηση της Ευρώπης προς ένα ενιαίο πλαίσιο για την ψηφιακή ταυτοποίηση αποτελεί πρωταρχικό στόχο του κανονισμού eIDAS που εγκρίθηκε το 2014. Ο κανονισμός στοχεύει να καταστήσει τις ηλεκτρονικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ επιχειρήσεων και ατόμων ασφαλέστερες, ταχύτερες και αποτελεσματικότερες, ανεξάρτητα από το πού πραγματοποιούνται στην Ευρώπη.

Η ορολογία που περιβάλλει τα ηλεκτρονικά διαπιστευτήρια μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Το DTC της Ευρώπης – ένα ηλεκτρονικό διαπιστευτήριο που τηρείται σε τηλέφωνο – δεν είναι το ίδιο με ένα βιομετρικό διαβατήριο (γνωστό και ως ηλεκτρονικό διαβατήριο), το οποίο είναι ένα παραδοσιακό βιβλιάριο διαβατηρίου με ενσωματωμένο μικροτσίπ που περιέχει μερικά από τα μοναδικά φυσικά χαρακτηριστικά του ταξιδιώτη.

Η πλειονότητα των χωρών του κόσμου εκδίδουν τώρα κάποιας μορφής ηλεκτρονικό διαβατήριο, που συνήθως προσδιορίζεται από το σύμβολο της βιομετρικής κάμερας που είναι τυπωμένο στο εξώφυλλο. Το τσιπ RFID που περιέχει βιομετρικά δεδομένα κάνει ένα διαβατήριο πιο δύσκολο να αντιγραφεί ή να πλαστογραφηθεί.

Από το 2007, οι Ηνωμένες Πολιτείες εκδίδουν βιομετρικά διαβατήρια από προεπιλογή. Το 2021, το πιο προηγμένο Next Generation Passport αντικατέστησε το αρχικό ηλεκτρονικό διαβατήριο ως το τυπικό ταξιδιωτικό έγγραφο στις ΗΠΑ. Η πιο αξιοσημείωτη διαφορά είναι η σελίδα δεδομένων από πολυανθρακικό, που μοιάζει περισσότερο με κάρτα διαβατηρίου ή πιστωτική κάρτα παρά με βιβλίο διαβατηρίου. Η πλαστική σελίδα δεδομένων αυξάνει την ακεραιότητα και την ανθεκτικότητα του διαβατηρίου επειδή τα διαφορετικά επίπεδα της σελίδας είναι συγχωνευμένα μεταξύ τους και δεν μπορούν να διαχωριστούν χωρίς να καταστραφεί η σελίδα.

Πηγή: forbes//Της Suzanne Rowan Kelleher

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο