Οι πράσινες επενδύσεις των ελληνικών διυλιστηρίων
Πηγή Φωτογραφίας: Νέες τιμές-στόχοι για Helleniq Energy και Motor Oil από Alpha Finance
Ο πράσινος μετασχηματισμός και η εξέλιξη του ενεργειακού συστήματος με τη σταδιακή απανθρακοποίηση δεν έχουν αφήσει ανεπηρέαστους τους δύο μεγάλους διυλιστηριακούς ομίλους της χώρας, τη Helleniq Energy και τη Motor Oil Hellas.
Και οι δύο όμιλοι έχουν ξεκινήσει να δραστηριοποιούνται με σημαντικές επενδύσεις στον τομέα της πράσινης ενέργειας και την ίδια στιγμή υλοποιούν σημαντικά πράσινα projects για τη βελτίωση του ανθρακικού αποτυπώματος της κύριας δραστηριότητας, στα διυλιστήρια. Μεταξύ άλλων, οι δύο όμιλοι, που αναδεικνύονται σε κύριους παίκτες της ανανεώσιμης ενέργειας, προωθούν έργα όπως η δέσμευση CO2, η παραγωγή πράσινου υδρογόνου και η παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων.
Τον Νοέμβριο, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 9μήνου, η MOH αναμένεται να παρουσιάσει το νέο πλάνο επενδύσεων του ομίλου στον τομέα των ΑΠΕ. Η ΜΟΗ σήμερα, μέσω της θυγατρικής της MORE (Motor Oil Renewable Energy), διαθέτει σε λειτουργία έργα ΑΠΕ ισχύος 772 MW, από 279 MW το πρώτο εξάμηνο του 2022. Από τα 84 MW που βρίσκονται σε κατασκευή, τα 60 MW είναι σχεδόν ολοκληρωμένα και θα λειτουργήσουν το τρίτο τρίμηνο του έτους.
Για φέτος οι επενδύσεις στις ΑΠΕ αναμένεται να φτάσουν τα 50 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα, στις αρχές Ιουλίου, από το χαρτοφυλάκιο των θυγατρικών της εταιρείας Unagi, έργα συνολικής ισχύος 1,9 GW έλαβαν όρους σύνδεσης και ξεκινά η διαδικασία κατασκευής τους. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος της ΜΟΗ απέκτησε, μέσα από ένα από τα μεγαλύτερα deals των τελευταίων ετών στην αγορά ηλεκτρισμού, το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ του ομίλου Ελλάκτωρ.
Μέσω της συμφωνίας η ΜΟΗ έχει υπό τον έλεγχό της το δεύτερο μεγαλύτερο σε μέγεθος χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της ελληνικής αγοράς και αναδείχθηκε αυτόματα το Νο 2 της ελληνικής αγοράς πράσινης ενέργειας, πίσω μόνο από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Ειδικότερα, η ΜΟΗ απέκτησε ένα χαρτοφυλάκιο αιολικών, φωτοβολταϊκών και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας της τάξης των 493 MW δυναμικότητας σε λειτουργία και ακόμα μία σειρά από έργα υπό κατασκευή ή ανάπτυξη συνολικής ισχύος άνω των 1,6 GW.
Helleniq Energy
Η συνεισφορά του κλάδου των ΑΠΕ της Helleniq Energy φέτος διπλασιάστηκε σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας στο β’ τρίμηνο τα 21 εκατ. ευρώ, έναντι 11 εκατ. ευρώ πέρυσι. Με τις κινήσεις που έχει δρομολογήσει ο όμιλος, φαίνεται ότι έχει δημιουργήσει ένα ξεκάθαρο μονοπάτι για την επίτευξη 1 GW εγκατεστημένης ισχύος μέχρι το 2025.
Επιπλέον, η Helleniq Energy ανακοίνωσε την είσοδό της σε δύο νέες αγορές, τη Ρουμανία και την Κύπρο, ενώ συμμετείχε με επιτυχία στον διαγωνισμό της ΡΑΕ για την αποθήκευση ενέργειας, εξασφαλίζοντας 100 MW. Πιο συγκεκριμένα, στη Ρουμανία εξαγοράστηκαν 4 φωτοβολταϊκά πάρκα υπό κατασκευή, ισχύος 211 MW, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν στα επόμενα τρίμηνα, ενώ συνάφθηκε συμφωνία-πλαίσιο για την ανάπτυξη χαρτοφυλακίου 600 MW σε αρχικό στάδιο.
Η αγορά χαρακτηρίζεται ως ελκυστική, καθώς είναι λιγότερο ώριμη από την Ελλάδα, υπάρχει αρκετός χώρος για ΑΠΕ και οι τιμές είναι υψηλότερες. Στην Κύπρο εξαγοράστηκαν δύο πάρκα ισχύος 15 MW, τα οποία βρίσκονται σε λειτουργία. Αυτή τη στιγμή στις ΑΠΕ ο όμιλος διαθέτει 356 MW έργων ΑΠΕ σε λειτουργία, ακόμα 320 MW υπό κατασκευή ή έτοιμα για κατασκευή και άλλα 400 MW σε προχωρημένο στάδιο. Άρα υπάρχει ξεκάθαρος δρόμος για την επίτευξη 1.080 MW μέχρι το 2025. Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος βρίσκεται σε διαδικασία για εκπόνηση νέου στρατηγικού πλάνου για την ανάπτυξη των ΑΠΕ.
Πράσινες επενδύσεις
Η Helleniq Energy για τα διυλιστήρια Θεσσαλονίκης σχεδιάζει την ενεργειακή αυτονομία τους με τη χρήση φωτοβολταϊκών και πράσινου υδρογόνου.
Στο διυλιστήριο Ελευσίνας προγραμματίζεται έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη μονάδα παραγωγής υδρογόνου (“μπλε” υδρογόνο), το οποίο, ανάλογα με τις δυνατότητες αποθήκευσης που θα δημιουργηθούν, θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2027. Αντίθετα, το πιλοτικό έργο παραγωγής “πράσινου” υδρογόνου είναι σε πιο προχωρημένη φάση, με την τελική επενδυτική απόφαση να παίρνεται εντός του 2023.
Στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη το έργο για μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου diesel με συγκατεργασία βιώσιμων πρώτων υλών, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2024, αλλά και επενδύσεις στα ανανεώσιμα καύσιμα, αξιοποιώντας δυνατότητες συγκατεργασίας.
Ηλεκτροκίνηση – κυκλική οικονομία Ο όμιλος της Motor Oil Hellas υλοποιεί ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και μέχρι το τέλος του έτους αναμένονται 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εγκατάσταση ταχυφορτιστών. Έως το 2030 ο στόχος είναι να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης.
Η Motor Oil επενδύει και στην κυκλική οικονομία, τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στους δύο αυτούς τομείς. Ενδεικτικά αναφέρονται η εξαγορά της Verd, η κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η κατασκευή, σε συνεργασία με τη ΓΕΚ Τέρνα, του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis στον τομέα διαχείρισης στερεών υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων, στην εξοικονόμηση πόρων, ενέργειας και χρήση ΑΠΕ στις υποδομές.
Εξάλλου, η Motor Oil, στο πλαίσιο του πράσινου μετασχηματισμού της, πέτυχε μια σημαντική διάκριση. Πιο συγκεκριμένα, το Ταμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέλεξε το έργο με την επωνυμία “ΙRIS” για χρηματοδότηση ύψους 127 εκατ. ευρώ. Το έργο IRIS αφορά τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα από τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου της Motor Oil.
Δίνεται η δυνατότητα στην εταιρεία να μειώσει ουσιαστικά το ανθρακικό της αποτύπωμα, να παράγει 56.000 τόνους ετησίως μπλε υδρογόνου, που ικανοποιεί όλα τα όρια αειφορίας, και, τέλος, να θέσει τις βάσεις για την παραγωγή e-fuels μέσω της κατασκευής και λειτουργίας νέας μονάδας παραγωγής συνθετικής μεθανόλης χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας