Ανοίγοντας μια έρευνα για υποτιθέμενη παράνομη βοήθεια από την Κίνα προς τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, η ΕΕ επιχειρεί ένα δύσκολο στοίχημα: να δείξει τους μυς της χωρίς να ερεθίσει πολύ το Πεκίνο, να μειώσει την εμπορική της εξάρτηση χωρίς να έρθει σε ρήξη με τον ασιατικό γίγαντα.
Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Valdis Dombrovskis ξεκινά μια λεπτή τετραήμερη επίσκεψη σε αυτόν τον «εταίρο, ανταγωνιστή και αντίπαλο» σύμφωνα με το ευρωπαϊκό στρατηγικό δόγμα το Σάββατο (23 Σεπτεμβρίου).
Από τη Σαγκάη στο Πεκίνο, μέσω Suzhou, ο Λετονός αξιωματούχος θα προσπαθήσει να εξηγήσει τις επιθέσεις της προέδρου Ursula von der Leyen κατά των «αθέμιτων πρακτικών» της Κίνας και την έρευνα κατά των επιδοτήσεων για κινεζικά οχήματα που ανακοινώθηκε σε ομιλία του στο Στρασβούργο στις 13 Σεπτεμβρίου.
Το Πεκίνο κατήγγειλε ένα «προστατευτικό» μέτρο που θα έχει «αρνητικό αντίκτυπο στις οικονομικές σχέσεις» μεταξύ των δύο μπλοκ.
Πίσω από αυτή την ανταλλαγή όπλων, η Ευρώπη θέλει να αποφύγει μια καταστροφική σύγκρουση και να «κρατήσει ανοιχτό τον διάλογο» με τον πρώτο εμπορικό της εταίρο, υπογράμμισε ο Βάλντις Ντομπρόβσκις. Αλλά οι Βρυξέλλες σκοπεύουν επίσης να προστατεύσουν την αυτοκινητοβιομηχανία τους ενόψει του κύματος φθηνών κινεζικών εισαγωγών.
Στον τομέα των ηλεκτρικών, το μερίδιο αγοράς τους έχει αυξηθεί 12 φορές στην Ευρώπη από το 2019 για να φτάσει το 6,2% φέτος, σύμφωνα με την Jato Dynamics. Και, στο πρώτο εξάμηνο, η Κίνα έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο, ξεπερνώντας για πρώτη φορά την Ιαπωνία.
Η προειδοποίηση της κυρίας φον ντερ Λάιεν «δεν είναι απλώς ένα πηγούνι ψηλά. Είναι αρκετά προσβλητικό για να έχει μελετηθεί προσεκτικά », λέει η Elvire Fabry, ερευνήτρια στη γεωπολιτική του εμπορίου στο Ινστιτούτο Jacques Delors.