Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει καμία πρόθεση να διακόψει τους δεσμούς της με την Κίνα, παρά το γεγονός ότι λαμβάνει μέτρα για τον περιορισμό της οικονομικής εξάρτησης και την απομάκρυνση του κινδύνου, αλλά η Κίνα «θα μπορούσε να κάνει πολλά» για να βοηθήσει στη μείωση της αντίληψης του κινδύνου, δήλωσε τη Δευτέρα ο επικεφαλής εμπορίου της ΕΕ.
Η ΕΕ διαμαρτύρεται εδώ και καιρό για την έλλειψη ίσων όρων ανταγωνισμού στην Κίνα και την πολιτικοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Η ανησυχία μετατράπηκε σε επιφυλακτικότητα μετά την κίνηση του Πεκίνου να ενισχύσει τους δεσμούς με τη Μόσχα παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Οι οικονομικοί δεσμοί της Ευρώπης με την Κίνα είναι βαθιές, αλλά η Κίνα «θα μπορούσε να κάνει πολλά για να μειώσει την αντίληψή μας για τον κίνδυνο», δήλωσε ο Επίτροπος Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις σε ομιλία του στο Πανεπιστήμιο Tsinghua στο Πεκίνο.
Η Κίνα παρουσίασε επίσης νέους νόμους φέτος, συμπεριλαμβανομένου ενός νόμου για τις εξωτερικές σχέσεις που προειδοποιεί για «πράξεις» που βλάπτουν τα εθνικά συμφέροντα της Κίνας και έναν νόμο κατά της κατασκοπείας που απαγορεύει τη μεταφορά πληροφοριών που σχετίζονται με την εθνική ασφάλεια που δεν προσδιορίζει, αυξάνοντας κινδύνους συμμόρφωσης για ξένες εταιρείες.
«Η ασάφειά τους αφήνει πολύ χώρο για ερμηνεία», είπε ο Ντομπρόβσκις.
«Αυτό σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες αγωνίζονται να κατανοήσουν τις υποχρεώσεις συμμόρφωσής τους: ένας παράγοντας που μειώνει σημαντικά την επιχειρηματική εμπιστοσύνη και αποτρέπει τις νέες επενδύσεις στην Κίνα».
Ο Ντομπρόβσκις αναμένεται να μοιραστεί τις ανησυχίες του με τον Κινέζο αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Χε Λίφνγκ σε έναν οικονομικό και εμπορικό διάλογο υψηλού επιπέδου στο Πεκίνο αργότερα τη Δευτέρα. Ο διάλογος, η 10η τέτοια συζήτηση από το 2008, θα είναι διερευνητικός και για τις δύο πλευρές, σύμφωνα με την κινεζική ταμπλόιντ Global Times.
Πριν από τον διάλογο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα διερευνήσει εάν θα επιβάλει δασμούς για να προστατεύσει τους ευρωπαίους παραγωγούς από μια «πλημμύρα» φθηνότερων κινεζικών εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων που λέει ότι επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις