SPOTLIGHTS

Ο Henry Ford καθιέρωσε το 8ωρο – Ο λόγος θα σας εκπλήξει

Ο Henry Ford καθιέρωσε το 8ωρο – Ο λόγος θα σας εκπλήξει

Πηγή Φωτογραφίας: Autodesk.com

Σήμερα, πολλοί εργαζόμενοι μισούν το 9-5 και πολλές εταιρείες πειραματίζονται με την τετραήμερη εργασία. Όμως κατά τη διάρκεια της Βιομηχανικής Επανάστασης, οι συνθήκες εργασίας δεν έμοιαζαν καθόλου με όσα γνωρίζουμε σήμερα.

Ο Henry Ford ανακοινώνει ότι όλοι οι εργαζόμενοι της Ford Motor Company θα δουλεύουν 8 ώρες, 5 ημέρες την εβδομάδα.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Henry Ford (@henry__ford)

Σήμερα, πολλοί εργαζόμενοι μισούν το 9-5 και πολλές εταιρείες πειραματίζονται με την τετραήμερη εργασία. Όμως κατά τη διάρκεια της Βιομηχανικής Επανάστασης, οι συνθήκες εργασίας δεν έμοιαζαν καθόλου με όσα γνωρίζουμε σήμερα.

Τότε, ήταν συνηθισμένοι οι εργάτες των εργοστασίων να δουλεύουν από 10 έως 16 ώρες την ημέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα. Και ασφαλώς, οι αμοιβές ήταν πολύ χαμηλές. Την εποχή εκείνη, η παιδική εργασία δεν θεωρούνταν απλά αποδεκτή, αλλά ήταν και κάτι συνηθισμένο.

Γύρω στα μέσα του 19ου αιώνα, εργατικά συνδικάτα άρχισαν να σχηματίζονται σε όλο τον κόσμο και να απαιτούν καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Η ιδέα του 8ώρου προέκυψε από την επιθυμία για έναν πιο ισορροπημένο τρόπο ζωής: Το 24ωρο έπρεπε να χωρίζεται σε τρία ίσα μέρη, με 8 ώρες δουλειάς, 8 ώρες ύπνου και 8 ώρες διασκέδασης.

Παρότι τα συνδικάτα ενισχύονταν και οι εργαζόμενοι κατέβαιναν σε απεργίες σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ασία, ζητώντας την καθιέρωση του 8ώρου χωρίς μειώσεις στους μισθούς, πολλοί εργοδότες αρνούνταν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των υπαλλήλων τους. Τελικά, το 8ωρο έγινε νόμος στις ΗΠΑ μόνο το 1938.

Ο Henry Ford και το ίδιον συμφέρον Όπως οι περισσότεροι εργοδότες της εποχής, ο Henry Ford μισούσε τα εργατικά σωματεία και είχε απαγορεύσει τον συνδικαλισμό στα εργοστάσιά του.

Όμως, μπροστά στη δυσαρέσκεια των εργαζόμενων που φούντωνε, στις αρχές του 1914 ανακοίνωσε ότι θα πλήρωνε τους άνδρες του 5 δολάρια την ήμερα για 8 ώρες δουλειάς, την ώρα που οι εργάτες των εργοστασίων κέρδιζαν τότε 2,34 δολάρια για 9 ώρες δουλειάς.

Ο υπερδιπλασιασμός των αμοιβών σόκαρε τους άλλους βιομήχανους, όμως ωφέλησε τον Ford. Η παραγωγικότητα στο εργοστάσιό του εκτινάχθηκε και οι εργάτες ήταν πλέον υπερήφανοι να δουλεύουν για την εταιρεία, δεν εξαφανίζονταν πια χωρίς προειδοποίηση από τη θέση τους.

Το 1922, ο Ford πήρε την αρχική απόφαση να μειώσει τις ημέρες εργασίας από έξι την εβδομάδα σε πέντε.

Η υιοθέτηση του 8ώρου, 5 ημέρες την εβδομάδα, σε ολόκληρη την Ford Motor Company έγινε τον Σεπτέμβριο του 1926.

Ήταν μία κίνηση-ματ από την πλευρά του Henry Ford, η οποία δεν «έσβησε» απλά τις απαιτήσεις των συνδικαλιστών, αλλά επέφερε και πολλαπλά οφέλη για την επιχείρησή του. Υιοθετώντας το 8ωρο, ο Ford μπορούσε να κρατά τα εργοστάσιά του να δουλεύουν νύχτα-μέρα, με τρεις 8ωρες βάρδιες.

Η παραγωγικότητα αυξήθηκε και τα περιθώρια κέρδους ενισχύθηκαν.

Άλλωστε, ο Αμερικανός βιομήχανος δεν είχε στο μυαλό του μόνο την υγεία και την άνεση των υπαλλήλων του. Είχε συνειδητοποιήσει ότι για να είναι κερδοφόρες οι επιχειρήσεις, ο κόσμος θα έπρεπε να μπορεί να αγοράζει τα προϊόντα τους. Και για να πάνε για ψώνια, οι καταναλωτές έπρεπε να έχουν περισσότερο χρόνο για να χαλαρώσουν, να διασκεδάσουν και να χρησιμοποιήσουν διάφορα καταναλωτικά προϊόντα.

«Η αναψυχή είναι ένα αναπόσπαστο συστατικό της αναπτυσσόμενης καταναλωτικής αγοράς, γιατί οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν αρκετό χρόνο ώστε να μπορούν να χρησιμοποιήσουν καταναλωτικά αγαθά, μεταξύ των οποίων και τα αυτοκίνητα», είχε πει ο Ford σε μία συνέντευξή του το 1926. «Είναι καιρός να απορρίψουμε την άποψη ότι η αναψυχή για τους εργαζόμενους είναι είτε ‘χαμένος χρόνος’ ή προνόμιο της υψηλής τάξης».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments