Σταθερά ανάμικτες ανά τομέα παραμένουν οι αγορές της ναυτιλίας μέσα στο 2023. Οι επιδόσεις της ναυτιλίας που σχετίζεται με την ενέργεια είναι ισχυρές μέσα στο έτος, ενώ οι συνθήκες στις αγορές εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου παρουσιάζονται ασθενέστερες. Η αξία του παγκόσμιου στόλου έχει φτάσει πλέον το 1,4 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με τους Clarksons, με τα συμβόλαια ναυπήγησης να προσεγγίζουν τα 350 δισ. δολάρια.
Μέσα στον Σεπτέμβριο ο CarkSea Index, δείκτης που αντικατοπτρίζει το σύνολο των ναυτιλιακών αγορών, παραμένει πάνω από τα 20.000 δολάρια την ημέρα ανά πλοίο, σε χαμηλότερα δηλαδή επίπεδα από τους προηγούμενους μήνες, αλλά κατά 20% πάνω σε σχέση με τον δεκαετή μέσο όρο σύμφωνα με την naftemporiki.gr και τον Αντώνη Τσιμπλάκη.
Παρά τις μακροοικονομικές αντιξοότητες, συμπεριλαμβανομένων των πιέσεων από τον πληθωρισμό, τα υψηλά επιτόκια και την άνιση οικονομική ανάκαμψη της Κίνας, το θαλάσσιο εμπόριο επέστρεψε σε ανάπτυξη το 2023. Οι Clarksons προβλέπουν +2% φέτος.
Και στην Κίνα, παρά τα αρνητικά στοιχεία (σε αξία) και τα προβλήματα στην αγορά ακινήτων, ο όγκος του εμπορίου έχει αυξηθεί σταθερά, αποτελώντας τον μεγαλύτερο παράγοντα που συμβάλλει στην παγκόσμια ανάπτυξη.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν βασικοί κίνδυνοι και τρωτά σημεία σε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία που απαιτούν δύσκολη πολιτική διαχείριση.
«Οι μετατοπίσεις των εμπορικών προτύπων που σχετίζονται με τις κυρώσεις υποστηρίζουν την πρόβλεψή μας για επιπλέον τονοχιλιόμετρα», αναφέρουν οι Clarksons και προσθέτουν: «Συνολικά, προβλέπουμε αύξηση των τονοχιλιομέτρων κατά 3,8% το 2023».
Κλαδική απόκλιση
Στον τομέα της ενέργειας, τα δεξαμενόπλοια έχουν μέχρι στιγμής ισχυρή πορεία το 2023 (μέσο εισόδημα πάνω από 40.000 δολάρια/ημέρα), η οποία υποστηρίζεται από τις διαφοροποιήσεις στα trades που ενισχύουν τα ταξίδια σε μακρινούς προορισμούς. Οι περικοπές του ΟΠΕΚ+ οδήγησαν σε ηπιότερες συνθήκες το 3ο τρίμηνο, αλλά οι προοπτικές για τον χειμώνα και το 2024 παραμένουν θετικές. Το LPG παρουσιάζει εξαιρετικές συνθήκες (κέρδη VLGC τώρα >$100.000/ημέρα) παρά το πρόγραμμα παράδοσης νέων πλοίων, με τις εξαγωγές μεγάλων αποστάσεων στις ΗΠΑ και τα λογιστικά ζητήματα στη διώρυγα του Παναμά να παρέχουν στήριξη.
Στο LNG, οι τιμές παραμένουν ισχυρές με συνεχείς επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία και κυρώσεις έργων. Οι υπεράκτιες αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου βρίσκονται σε ισχυρή θέση.
Επίσης, οι τιμές των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων παραμένουν σε επίπεδα ρεκόρ εν μέσω ισχυρών όγκων εμπορίου, ενώ η δραστηριότητα κρουαζιέρας και οχηματαγωγών έχει πλέον ανακάμψει στα προ του Covid επίπεδα (αν και η κερδοφορία υστερεί).
Στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου επικρατούν υποτονικές συνθήκες (τα κέρδη μειώθηκαν κατά 50% σε σχέση με το 2022). Οι αγορές των πλοίων εµπορευµατοκιβωτίων έχουν φέτος χαµηλούς όγκους, µε µειωµένα επίπεδα συµφόρησης σε σχέση με τα επίπεδα της πανδημίας, και παράλληλη αύξηση των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων. Οι ναύλοι έχουν μειωθεί κατά 10% φέτος και, αν και παραμένουν πάνω από τα προ Covid επίπεδα, οι προβλέψεις υποδηλώνουν περαιτέρω χαλάρωση το επόμενο έτος.
Περιορισμοί στην προσφορά και στις ναυπηγικές κλίνες
Από την πλευρά της προσφοράς, οι περιορισμοί παραμένουν, με ένα σχετικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών (~11% της χωρητικότητας του στόλου), αλλά υπάρχει διαφοροποίηση ανά τομέα (LNG: 53%, δεξαμενόπλοια 5%). Η αύξηση του στόλου παραμένει συνολικά μέτρια (2023: 4%, 2024: 3%) και αναμένεται ότι ο στόλος θα είναι 1,6 δισ. GT / 2,3 δισ. dwt μέχρι το τέλος του έτους.
Παράλληλα, η χωρητικότητα σε κλίνες των ναυπηγείων εξακολουθεί να είναι κατά 35% χαμηλότερη από τις κορυφές του 2011 και η διαθεσιμότητα των θέσεων στα ναυπηγεία είναι περιορισμένη (>50% του βιβλίου παραγγελιών CGT είναι πλοία LNG / containerships), και με τις τιμές των νέων πλοίων να είναι αυξημένες.
Το μερίδιο των κινεζικών ναυπηγήσεων αγγίζει το 50%, ενώ παράλληλα, σύμφωνα με τους Clarkdons, υπήρξε καλή ροή παραγγελιών νέων πλοίων με περισσότερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων, συνεχιζόμενη ισχυρή δραστηριότητα για πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου και PCC, ενώ και οι liners συνεχίζουν τα προγράμματα ανανέωσης στόλου τους με πράσινα πλοία.
Τέλος ο όγκος εργασιών ανακύκλωσης ήταν περιορισμένος και οι αγορές στην S&P παρουσίασαν υψηλούς όγκους. Οι αξίες των χύδην φορτηγών πλοίων έχουν υποχωρήσει (-20% σε σχέση με τα μέσα του 2022), ενώ οι αξίες των δεξαμενόπλοιων ήταν πιο σταθερές. Οι χρηματοδότες πλοίων ήταν ενεργοί, αλλά αναφέρουν επίσης έντονο ανταγωνισμό για πελάτες πρώτης κατηγορίας και σημαντικές πρόωρες αποπληρωμές.