Ηλίας Τσούνης: «Ο e-ΕΦΚΑ αλλάζει πρόσωπο: Ψηφιακά, αποτελεσματικά, κοινωνικά»
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από καταιγιστικές εξελίξεις και ρευστότητα που επηρεάζουν την οικονομία, τα κράτη και εν τέλει την κοινωνία. Η κοινωνική ασφάλιση, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το δημογραφικό, την οικονομική ανάπτυξη και αποτελεί βασικό πυλώνα κοινωνικής πολιτικής ενός κράτους.
Στη Χώρα μας, η μετεξέλιξη του γιγάντιου ασφαλιστικού οικοδομήματος του e-ΕΦΚΑ και η προσαρμογή του στα νέα, σύγχρονα δεδομένα αποτέλεσε αναγκαιότητα και ταυτόχρονα «στοίχημα» και «πρόκληση» για ολόκληρη την ελληνική Δημόσια Διοίκηση.
Ο Φορέας κλήθηκε να διαχειριστεί ένα «εν τύποις» ενιαίο οικοδόμημα με την ονομασία Ενιαίος Φορέας, που από τη στιγμή της γέννησής του έφερε μαζί του δεκάδες παθογένειες, χωρίς καμία ενοποίηση κανόνων και παροχών και καμία διαλειτουργικότητα στα πληροφοριακά συστήματα των τέως Ταμείων του.
Τα τελευταία χρόνια, ο «κοιμώμενος γίγαντας» των 7 εκατομμυρίων ασφαλισμένων «ξύπνησε» και πλέον μετασχηματίζεται γοργά σε ένα σύγχρονο και φιλικό οργανισμό κοινωνικής ασφάλισης, που στόχο έχει να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και να αποτελέσει εργαλείο κοινωνικής πολιτικής για την ελληνική Κυβέρνηση.
Οι πολύωρες αναμονές και οι ουρές «ντροπής» αντικαταστάθηκαν από 5 εκατ. ηλεκτρονικά ραντεβού. Οι αναπάντητες κλήσεις των πολιτών αντικαταστάθηκαν από σχεδόν 4 εκατομμύρια απαντημένες και λυμένες υποθέσεις από τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης Πολιτών 1555.
Με άμεση και έγκυρη πληροφόρηση, μέσω του Ψηφιακού Δωματίου επικοινωνίας απαντήσαμε στο πρόβλημα της αδυναμίας ενημέρωσης των υποψήφιων συνταξιούχων για την πορεία της αίτησης τους. Μέσω της πλατφόρμας myEFKAlive, που επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση μέσω βιντεοκλήσης, επιλύσαμε το πρόβλημα μετάβασης για διεκπεραίωση ασφαλιστικών ή συνταξιοδοτικών υποθέσεων για κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών.
Καταργήσαμε τις αλλεπάλληλες επισκέψεις σε υπηρεσίες του Φορέα για τους ευάλωτους συμπολίτες μας που «πλήγωνε» την αξιοπρέπειά τους και ταλαιπωρούσε τους ίδιους και τους οικείους τους με τα ψηφιακά ΚΕΠΑ. Πλέον, η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας γίνεται ηλεκτρονικά, απαιτώντας μόνο μία επίσκεψη, κατά την ημέρα εξέτασής του πολίτη από την υγειονομική επιτροπή του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας.
Στο «φλέγον» ζήτημα των συντάξεων ο e-ΕΦΚΑ άλλαξε κυριολεκτικά μπαίνοντας σε νέα εποχή. Έγινε η «επανάσταση του αυτονόητου» με τη σημαντική αποκλιμάκωση των ληξιπρόθεσμων συντάξεων και την οριστική διευθέτηση εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλιστικών υποθέσεων. Το εγχείρημα ήταν μεγάλης δυσκολίας εάν υπολογίσει κάποιος ότι 1.058.000 εκκρεμείς συντάξεις, υποθέσεις και λοιπές εκκρεμότητες των ασφαλιστικών ταμείων συσσωρεύτηκαν το 2019 στον ΕΦΚΑ προς διεκπεραίωση από λάθη και παραλείψεις της προηγούμενης κυβέρνησης. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι για κάποιες υποθέσεις παίζαμε το παιχνίδι του «κρυμμένου θησαυρού», αφού 35.000 από αυτές βρέθηκαν παρατημένες σε κούτες, σε υπόγεια και αποθήκες.
Πλέον παράγονται πάνω από 1.250 συνταξιοδοτικές αποφάσεις την ημέρα. Στην Ελλάδα σήμερα ο συνταξιούχος παίρνει σύνταξη κατά μέσο όρο σε δυο (2) μήνες από τη στιγμή που αιτείται, όταν στη Γερμανία απαιτούνται 74 ημέρες. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή βελτίωση του ρυθμού απονομής που μας κατατάσσει ανάμεσα στις σύγχρονες χώρες του δυτικού κόσμου.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η ψηφιοποίηση όλων των αρχείων του e-ΕΦΚΑ, καθώς και η δημιουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος. Με την ολοκλήρωση του έργου, οι 88 διαφορετικές βάσεις δεδομένων που ο Φορέας κληρονόμησε από τους τέως Φορείς, θα διαλειτουργούν μεταξύ τους, όπως επίσης και τα συστήματα του ΚΕΑΟ με τα υπόλοιπα συστήματα του e-ΕΦΚΑ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο Φορέας θα μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικός και οι ασφαλισμένοι να έχουν πρόσβαση στην πληροφορία.
Παρά τα θετικά αποτελέσματα δεν εφησυχάζουμε. Προχωράμε πιο δυναμικά στην επίτευξη των νέων στόχων για το τρέχον έτος. Στις προτεραιότητες που έχουν τεθεί είναι, μέχρι το τέλος του έτους, οι ληξιπρόθεσμες αιτήσεις κύριων συντάξεων να έχουν «πέσει» στις 25.000 και να βαίνουν διαρκώς μειούμενες έως ότου μηδενιστούν.
Σε επίπεδο διοικητικής οργάνωσης, η διαχείριση «έξω από το κουτί» μας οδήγησε να μετατρέψουμε κάθε σημαντική δυσκολία σε εξαιρετική ευκαιρία. Οι 80 και πλέον ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του ιστότοπου του e-ΕΦΚΑ, έχουν συμβάλει τα μέγιστα στην ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μας.
Ο επόμενος φιλόδοξος στόχος μας είναι ο πλήρης ψηφιακός μετασχηματισμός του Φορέα, με τους πολίτες να έχουν πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες αποκλειστικά και μόνον με ηλεκτρονικό τρόπο. Επιδίωξη τόσο της ηγεσίας του e-ΕΦΚΑ όσο και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης είναι το αποτύπωμα αυτών των ριζικών αλλαγών να διευκολύνει την καθημερινότητα των επόμενων γενεών. Αυτό άλλωστε θα είναι η πραγματική αμοιβή όλων όσων εργαζόμαστε για ένα Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης που θα είναι κοινωνικός, αξιόπιστος και αποτελεσματικός.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας