Ελλάδα

Μέσα στον Οκτώβριο η ενεργοποίηση των μέτρων κατά της ακρίβειας που ψήφισε η Βουλή

Περισσότερα χρήματα, για να αγοράσουν λιγότερα, ξοδεύουν τα νοικοκυριά, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, βάζοντας μαχαίρι ακόμα και βασικά είδη διατροφής.

Μπορεί ο πληθωρισμός να μειώθηκε τον Σεπτέμβριο, όμως, η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα συνεχίζεται αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τη δαπάνη για είδη πρώτης ανάγκης. Μάλιστα τα νοικοκυριά βάζουν φρένο στην κατανάλωση για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στα έξοδα.

Περισσότερα χρήματα, για να αγοράσουν λιγότερα, ξοδεύουν τα νοικοκυριά, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, βάζοντας μαχαίρι ακόμα και βασικά είδη διατροφής.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Οικονομικών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ, το 2022 οι δαπάνες των καταναλωτών για κρέας αυξήθηκαν κατά 11,1%, για λαχανικά κατά 10%, για ψωμί και δημητριακά κατά 9,2%, για γαλακτοκομικά και αυγά κατά 7,9% και για λάδι κατά 3,8%.

«Φαίνεται ότι οι καταναλωτές με κάποιες έξυπνες κινήσεις που έχουν κάνει, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή οι προσφορές, έχουν συγκρατήσει σε ένα μικρό βαθμό την μείωση του όγκου των πραγμάτων που αγοράζονται» τόνισε ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές.

Για να μπορέσουν όμως να σηκώσουν το βάρος των αυξημένων τιμών, τα νοικοκυριά μείωσαν την κατανάλωση ελαιολάδου κατά 10,8%, γιαουρτιού κατά 7%, ψαριών κατά 6,7%, φρούτων κατά 4,2% και κρέατος κατά 2,2%.

«Η χώρα, σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε κάποτε κατανάλωνε, 20 κιλά κατά κεφαλή. Καταναλώναμε 200.000 τόνους ελαιόλαδο. Σήμερα η κατανάλωση υπολογίζουμε ότι έχει πέσει στα 11 κιλά κατά κεφαλή, που σημαίνει ότι καταναλώνουμε 110.000 με 120.000 τόνους» ανέφερε ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου, Μανώλης Γιαννούλης.

Για να ανακόψουν την πτωτική πορεία της κατανάλωσης, οι βιομηχανίες τροφίμων εμφανίζονται ανοιχτές στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης για μόνιμες μειώσεις τιμών από 5% και πάνω και για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών, με αντάλλαγμα την προβολή τους στα ράφια με ειδικό ταμπελάκι.

«Θεωρώ ότι θα ακολουθήσουν πολλές βιομηχανίες, διότι στην πράξη τα τρόφιμα σε μεγάλο βαθμό, έχουν προωθητικές ενέργειες, δηλαδή έχουν εκπτώσεις» υπογράμμισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων Χρήστος Αποστολόπουλος.

Εκτός από τα τρόφιμα, τα νοικοκυριά κατεβάζουν και τους διακόπτες του ρεύματος, μειώνοντας την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 11,5%.

Μέσα στον Οκτώβριο θα ενεργοποιηθούν τα μέτρα κατά της ακρίβειας που ψήφισε η Βουλή. Εντός των επόμενων ημερών θα καθοριστούν οι λίστες με τα προϊόντα στα οποία θα ζητείται μόνιμη μείωσης τιμής άνω του 5% καθώς και ο κατάλογος με τα οπωροκηπευτικά οι τιμές των οποίων θα πρέπει να δίδονται υποχρεωτικά στη δημοσιότητα

Στα τέλη της επόμενης εβδομάδας, πιθανότατα την Παρασκευή, θα δημοσιευθούν οι υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες θα εξειδικευτούν αυτά τα μέτρα. Σε ό, τι αφορά στη μόνιμη μείωση της τιμής στο ράφι σε ποσοστό άνω του 5% και για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών – υπενθυμίζεται ότι το μέτρο αυτό είναι προαιρετικό – το Υπουργείο Ανάπτυξης θα καθορίσει τις κατηγορίες των προϊόντων που θα πρέπει οι βιομηχανίες μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου να δηλώσουν εάν θα προχωρήσουν σε μείωση της τιμής.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, σε αυτό το μέτρο θα περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες που είναι και στο καλάθι του νοικοκυριού, όμως θα είναι και λίγο πιο διευρυμένο. Ενδεικτικά θα είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα τυροκομικά, τα αλλαντικά, οι καφέδες, δημητριακά, απορρυπαντικά και είδη πρώτης προσωπικής υγιεινής.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, θα αποκλειστούν από το μέτρο premium προϊόντα όπως αναφέρονται, όπως για παράδειγμα είναι οι κάψουλες του καφέ και θα περιλαμβάνονται και κάποιες έξτρα κατηγορίες που τώρα δεν είναι στο καλάθι, όπως είναι τα αναψυκτικά, οι μπίρες και άλλα είδη.

Όπως ανέφερε η δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Γωγώ Κατσέλη, οι βιομηχανίες βλέπουν πάρα πολύ θετικά αυτό το μέτρο. Ούτως ή άλλως έχουν συνέχεια προωθητικές ενέργειες και ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα γνωστή εταιρεία γαλακτοκομικών ανακοίνωσε ότι προχωρά σε μειώσεις τιμών σε γάλα και τυροκομικά προϊόντα, ενώ πριν από λίγες μέρες μια μεγάλη γαλακτοβιομηχανία ανέφερε ότι και αυτή θα μειώσει τις τιμές.

Σε ό,τι αφορά στα οπωροκηπευτικά προϊόντα που οι αλυσίδες θα υποχρεούνται να δημοσιεύουν τις επικρατούσες τιμές, το Υπουργείο Ανάπτυξης θα δώσει και εδώ συγκεκριμένη λίστα την οποία θα τροποποιεί ανάλογα με την εποχικότητα των προϊόντων.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο