Σούπερ μάρκετ: Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις της τριετίας τον τελευταίο ένα χρόνο
Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου
Σε συνέντευξη τύπου που παρέθεσε η Δ. Μασούτης Α.Ε. στη Θεσσαλονίκη, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μασούτης, στάθηκε μεταξύ άλλων στον παράγοντα ακρίβεια. Όπως σημείωσε οι αυξήσεις που δέχτηκε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ στους τιμοκαταλόγους που λαμβάνει από τους προμηθευτές της στη διάρκεια του 2022 ήταν 13%. Ωστόσο η Μασούτης επέλεξε – όπως σημείωσε ο επικεφαλής της – να απορροφήσει ένα μέρος των αυξήσεων αυτών, με αποτέλεσμα το ποσοστό αύξησης που πέρασε στην τελική τιμή των προϊόντων στα ράφια να είναι 9.
Παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός εμφάνισε σημάδια εξομάλυνσης και τον Αύγουστο ήταν στα επίπεδα του 2,7%, οι ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά δεν έχουν σταματήσει, καθώς τον τελευταίο ένα χρόνο καταγράφηκαν οι μεγαλύτερες αναπροσαρμογές τιμών της τελευταίας τριετίας. Τα στοιχεία που αποτυπώνει το Market View της εταιρείας μετρήσεων αγοράς Circana (πρώην IRI), δείχνουν οι τιμές στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (FMCG), έφτασαν στο 9,2% από τον Ιούλιο του 2022 τον Ιούλιο του 2023. Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ποσοστό είναι υψηλότερο από τις αντίστοιχες ανατιμήσεις που πέρασαν στα βασικά καταναλωτικά αγαθά στο διάστημα Ιουλίου 2021-Ιουλίου 2022, όταν το σχετικό ποσοστό ήταν 6,9%. Eίχαν προηγηθεί ανατιμήσεις από τον Ιούλιο του 2020 στον Ιούλιο του 2021 στα επίπεδα του 2,2%.
Το πλαφόν στο κέρδος και οι συνεχιζόμενες αυξήσεις τιμών
Παρά το γεγονός ότι πολλές αλυσίδες επικαλούνται το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, το οποίο έχει επιβάλει η κυβέρνηση νομοθετικά και βάσει αυτού το ποσοστό κερδοφορίας δεν πρέπει να υπερβαίνει αυτό του Σεπτεμβρίου του 2021, αυτό στην πράξη δεν σημαίνει ότι δεν πραγματοποιούνται ανατιμήσεις. Διότι το πλαφόν συγκρατεί το περιθώριο κέρδους ούτως ώστε να μην υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο του 2021, ωστόσο όσο πραγματοποιούνται αναπροσαρμογές στους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών, αναπροσαρμόζονται αντίστοιχα και οι τελικές τιμές στα ράφια με υποχρέωση των αλυσίδων να μην υπερβαίνουν το πλαφόν του περιθωρίου κέρδους. Αυτό δηλαδή που έρχεται να ρυθμίσει το νομοθέτημα Σκρέκα είναι οι ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις και όχι ευρύτερα οι ανατιμήσεις, οι οποίες ούτως ή άλλως δεν μπορούν να ελεγχθούν από τη στιγμή που όλοι οι βασικοί παράγοντες κόστους στην ελεύθερη αγορά όπως η ενέργεια, οι μεταφοράς και το μισθολογικό κόστος κινούνται ανοδικά, επηρεάζοντας πρώτες ύλες και κατ’ επέκταση τη μεταποίηση και τις τιμές διάθεσης των αγαθών.
Υπό τις επικρατούσες συνθήκες τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να τρέχουν με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης τζίρου, ο οποίος ανέρχεται στο 13,3%. Από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι ενώ το 2020 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ήταν 24,3 μονάδες, τον Ιούλιο του 2023 είχε φτάσει στις 26,2 μονάδες. Στον αντίποδα μειωμένο είναι το μερίδιο των επώνυμων προϊόντων από 75,7 μονάδες το 2020 σε 73,8 μονάδες τον Ιούλιο του 2023. Επιμερίζοντας την ιδιωτική ετικέτα στις τρεις βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων αγαθών τα τρόφιμα έχουν το υψηλότερο μερίδιο με 26,5 μονάδες τον Ιούλιο του 2023 (24,3 μονάδες το 2021), ακολουθούν τα προϊόντα φροντίδας και καθαριότητας σπιτιού με 26,2 (22,7 μονάδες το 2021) και αμέσως μετά τα προϊόντα ατομικής περιοποίησης και υγιεινής με 21,5 μονάδες (17,3 μονάδες το 2021).
Να σημειωθεί ότι τα τρόφιμα είναι αυτά που έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο συνολικό τζίρο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ με ποσοστό 76,2% τον περασμένο Ιούλιο, ενώ τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και υγιεινής συμμετέχουν με ποσοστό 11,4% και τα προϊόντα φροντίδας και καθαριότητας σπιτιού με 10%. Ο συνολικός τζίρος όλων των βασικών κατηγοριών αγαθών είναι αυξημένος κατά 9,8% τον Ιούλιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022, παρουσιάζοντας αμιγώς πληθωριστικά χαρακτηριστικά καθώς ανήλθε στα 5,15 δισεκατομμύρια ευρώ στο επτάμηνο του 2023 από 4,69 δισεκατομμύρια ευρώ στο επτάμηνο του 2022.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας