τα 6-7 δισ. ευρώ τοποθετείται η εκδοτική δραστηριότητα του ελληνικού Δημοσίου το 2024, με εκδόσεις βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων ομολόγων. Ωστόσο, καθώς η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τους μεγαλύτερους οίκους (S&P, Fitch) εκτιμάται ότι θα οδηγήσει αυτομάτως σε εισροές 6-10 δισ. ευρώ στα ελληνικά ομόλογα, λόγω της συμπερίληψής τους στους βασικούς διεθνείς δείκτες, θα πρέπει να δημιουργηθεί περαιτέρω εκδοτικός «χώρος». Συνεπώς δρομολογείται η μείωση των εντόκων γραμματίων κατά 1,5-2 δισ. ευρώ, από τα 11,5 δισ. ευρώ σήμερα, ενώ εάν το επιτρέψουν οι συνθήκες η Ελλάδα θα προχωρήσει σε περαιτέρω ανταλλαγές ομολόγων (buybacks) τα οποία λήγουν στα επόμενα 2-3 χρόνια, καθώς και σε νέες πρόωρες αποπληρωμές των διμερών δανείων (GLF).
Επιπλέον, θα συνεχιστούν οι εκδόσεις εντόκων στις οποίες μπορούν να συμμετάσχουν και οι μικροεπενδυτές, αν και στις πρώτες δύο σχετικές κινήσεις του ΟΔΔΗΧ, στα έντοκα 52 και 26 εβδομάδων που εκδόθηκαν τον Σεπτέμβριο, η συμμετοχή των ιδιωτών ήταν περιορισμένη.
Με την ανταλλαγή ομολόγων που έληγαν το 2024 και το 2025 στην οποία προχώρησε ο ΟΔΔΗΧ τον Ιούλιο (1,5 δισ. ευρώ), σε συνδυασμό με τα 5,3 δισ. ευρώ περίπου που θα εξοφληθούν πρόωρα από τα διμερή δάνεια στις 15 Δεκεμβρίου, και που αφορούν επίσης τη διετία, οι χρηματοδοτικές ανάγκες για το 2024 και το 2025 από τα 18 δισ. ευρώ μειώνονται στα 11,2 δισ. ευρώ. Αρα διαμορφώνονται στα 5,5-6 δισ. ευρώ περίπου την κάθε χρονιά πλέον. Ετσι, ουσιαστικά η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί να αντλήσει πάνω από 6-7 δισ. ευρώ το 2024.
Και όλα αυτά τη στιγμή που οι ανάγκες δανεισμού από τις αγορές των μεγάλων χωρών της Ευρωζώνης για το 2024 αγγίζουν ακόμη και επίπεδα ρεκόρ.
Για παράδειγμα, η Γαλλία ανακοίνωσε ότι θα αντλήσει το ποσό ρεκόρ των 285 δισ. ευρώ από τις αγορές, ενώ η Ιταλία εκτιμάται ότι θα αντλήσει περί τα 320 δισ. ευρώ, η Γερμανία 303 δισ. ευρώ και η Ισπανία 173 δισ. ευρώ.
Οσον αφορά την έκδοση του πρώτου πράσινου ομολόγου της Ελλάδας, η οποία και δεν προχώρησε λόγω των αντίξοων συνθηκών πέρυσι, συνεχίζει να βρίσκεται στο τραπέζι για φέτος, αν και υπάρχει πιθανότητα να καθυστερήσει κάποιους μήνες, καθώς οι προτεραιότητες άλλαξαν μετά τις εξελίξεις με τις φυσικές καταστροφές.
Ο ΟΔΔΗΧ είναι σε συνεχή επικοινωνία με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη για τη σχετική διαδικασία, καθώς και για τα έργα που θα μπορούσαν να περιληφθούν στον κρατικό τίτλο.
Η ισχυρή «απάντηση» της ΕΕ στις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν την Ελλάδα, η οποία διαμορφώνεται λίγο χαμηλότερα από τα 3 δισ. ευρώ περίπου ως παροχή βοήθειας προς τη χώρα, άλλαξε τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου. Πλέον, όπως είναι και λογικό, προτεραιότητα για τη χρηματοδότηση των έργων (πράσινων και μη) αποκατάστασης των ζημιών στις υποδομές των περιοχών που χτυπήθηκαν περισσότερο από την κακοκαιρία (τα αντιπλημμυρικά έργα είναι «κοινωνικά» αλλά όχι «πράσινα») θα δοθεί στη χρήση του νέου χρήματος που θα παράσχει η Ε.Ε., του οποίου το κόστος είναι από μηδενικό έως πολύ χαμηλό και σίγουρα χαμηλότερο από μια έξοδο στις αγορές.
Ετσι, όταν ολοκληρωθεί και εξαντληθεί η διάθεση των ευρωπαϊκών πόρων, θα εξεταστεί και το κόστος του ελληνικού Δημοσίου από πλευράς χρηματοδότησης και αν υπάρχει ικανό ποσό που θα πρέπει να αντληθεί μέσω της έκδοσης ενός πράσινου ομολόγου. Σε κάθε περίπτωση, το μέγεθος αυτής της έκδοσης δεν θα ξεπερνάει τα 500 εκατ. με 1 δισ. ευρώ.