Η απόφαση σηματοδοτεί και επισήμως την αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία και τη δυναμική επανεκκίνηση της εγχώριας ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει με πάνω από 20 εκατ. ευρώ να έχουν επενδυθεί από την ΟΝΕΧ, πριν ακόμη εκδοθεί η δικαστική απόφαση.
Όπως δήλωσε ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας μετά την απόφαση του δικαστηρίου: «Σήμερα παίρνει σάρκα και οστά το όραμά μας για την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων ως κλάδος. Οι πιο μεγάλοι κερδισμένοι είναι και θα είναι οι εργαζόμενοι και οι τεχνίτες που στηρίζοντας για χρόνια το κλάδο με προσωπικό κόστος, αγωνίστηκαν απέναντι σε συντεχνίες συμφερόντων και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην σημερινή ανόρθωσή του.
Προσωπικός μου στόχος, να παραδώσουμε στην επόμενη γενιά, υγιή και ανταγωνιστικά ναυπηγεία, για πρώτη φορά απαλλαγμένα από νοοτροπίες που ρίσκαραν τον αφανισμό ενός κλάδου με παράδοση εκατοντάδων χρόνων. Στην Ελλάδα άλλωστε, παγκόσμιο πρωτοπόρο και κυρίαρχο στον κλάδο της ναυτιλίας, αξίζει μια ναυπηγοεπισκευαστική και ναυπηγική βιομηχανία που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του στόλου της. Είναι γεγονός ότι το σχέδιο εξυγίανσης αλλάζει τις γεωπολιτικές δυναμικές σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο και δίνει τη δυνατότητα στη χώρα μας, να ηγηθεί στην εμπορική ναυτιλία και την ενεργειακή μετάβαση».
Υπολογίζεται ότι την επόμενη τριετία, άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ θα επενδυθούν στο project της αναγέννησης των ελληνικών ναυπηγείων, μετατρέποντάς τα σε ναυπηγικό κόμβο (hub) για την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου και επαναπροσδιορίζοντας την παραγωγική δυναμική της χώρας στην άμυνα, ενέργεια και ναυτιλία.
Στήριξη στα σχέδια της ONEX από την πρώτη στιγμή έδινε η Αναπτυξιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, DFC που είχε στείλει και σχετική επιστολή στο δικαστήριο για να διευκρινίσει τον ρόλο της στην εξυγίανση. Η DFC έχει δεσμευθεί για τη συμμετοχή της στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με 125 εκατ. δολάρια και θα εμπλακεί στο σχέδιο ως οικονομικός πιστωτής, δηλαδή με δανεισμό και όχι με συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο.
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις της DFC και τη μοναδική στην Ευρώπη, καθώς λειτουργεί ως αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ που ιδρύθηκε για να προσφέρει χρηματοδοτήσεις σε αναπτυσσόμενες οικονομίες, με βασικό πολιτικό στόχο να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην οικονομική διείσδυση που επιχειρεί να κάνει η Κίνα.
Ενώ το καταστατικό της DFC της επέτρεπε να δραστηριοποιείται στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, τον Δεκέμβριο του 2019 επήλθε μια τροποποίηση, η οποία ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε αναπτυγμένες αγορές, όπως η Ελλάδα.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και κατ’ επέκταση η Ελλάδα υπό το φως των γεωπολιτικών εξελίξεων που έχει πλέον διαμορφώσει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, καθώς και η νέα εμπόλεμη κατάσταση στο Ισραήλ θα κληθούν να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο.
Επίσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρχει πλέον ακόμη πιο ισχυρή παρουσία του 6ου στόλου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, κάτι που θα έχει αποτέλεσμα τα αμερικανικά πλοία να χρειάζονται υποστήριξη και κατ’ επέκταση ένα ναυπηγείο που να μπορεί να αναλάβει τέτοιες εργασίες.
Το σχέδιο εξυγίανσης και οι δύο εταιρείες
Σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης, που έχει υπογραφεί πριν περίπου ένα χρόνο, θα δημιουργηθούν δύο εταιρείες, η Εμπορική και η Αμυντική.
Στην εμπορική εταιρεία (ONEX ELEFSIS Shipyards Industries) στην οποία θα μεταβιβαστεί και σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, αναμένεται να επενδυθούν μετά τη μεταβίβαση κεφάλαια έως του συνολικού ποσού των 170.000.000 ευρώ. Στην εμπορική εταιρεία, η χρηματοδότηση της ONEX Elefsis βασίζεται στη DFC (125 εκατ. δολάρια) καθώς και σε ίδια κεφάλαια του Ομίλου, ενώ δύναται να αυξηθεί ανάλογα με τις ανάγκες, σε δεύτερη φάση.
Στην αμυντική εταιρεία (ONEX ELEFSIS Naval Maritime) η δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί θα αφορά τον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όσο και της αλλοδαπής. Η χρηματοδότηση θα γίνει από την ιταλική Fincantieri, Ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς και ONEX με όσα κεφαλαία απαιτηθούν, ώστε να διασφαλίζουν την εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων της εταιρείας.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων θα ασχοληθεί με τη ναυπηγοεπισκευή και τη ναυπήγηση εμπορικών και επιβατηγών πλοίων αλλά και πλωτές πλατφόρμες για υπεράκτια αιολικά πάρκα, ενώ το αμυντικό τμήμα με τη ναυπήγηση οπλικών πλατφορμών (γάστρες πλοίων) για χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ.
Η συνεργασία ONEX με την Fincantieri
Υπενθυμίζεται ότι η συνεργασία ONEX και Fincantieri περιλαμβάνει μια νέα γραμμή παραγωγής πλοίων παγκόσμιας κλάσης υπό την σκέπη της αμυντική ναυπηγικής εταιρείας του Ομίλου, της ONEX Elefsis Naval & Maritime, που προβλέπει από την κατασκευή κορβετών μέχρι και των πιο προηγμένων πλοίων επιφάνειας, και δη φρεγατών, προσφέροντας στο Πολεμικό Ναυτικό σύγχρονες, διαλειτουργικές λύσεις υψηλή τεχνολογίας ώστε να αναβαθμίσει σημαντικά τις επιχειρησιακές του δυνατότητες στην Ανατολική Μεσόγειο.
H συνεργασία βασίζεται στη στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ της Fincantieri S.p.A. και του Ομίλου ONEX, η οποία έχει επίσημα εγκαθιδρυθεί με τη Συμφωνία που υπεγράφη στην Αθήνα στις 16 Δεκεμβρίου 2022, και θα παρέχει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και οφέλη στην Ελληνική Ναυπηγική και Αμυντική Βιομηχανία, καθώς και στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ).
Πηγή: Έλενη Γαβριήλ//businessdaily.gr
Το σχόλιο σας