Τους λόγους πίσω από την εκρηκτική αύξηση των τιμών στις ευρωπαϊκές πτήσεις -που έφεραν τα εισιτήρια έως και 30% υψηλότερα αυτό το καλοκαίρι έναντι του 2019- ξεκίνησε να ερευνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι αξιωματούχοι της Ε.Ε. «εξετάζουν ενδελεχώς…τι ακριβώς συμβαίνει στην αγορά και γιατί», όπως δήλωσε στους Financial Times η Ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean.
Παρότι η Κομισιόν δεν έχει αρμοδιότητα για ρύθμιση του ύψους των αεροπορικών εισιτηρίων, η παρέμβαση της Vălean ασκεί πίεση στις εταιρείες του κλάδου να δικαιολογήσουν τις πρόσφατες αυξήσεις τιμών, οι οποίες πυροδοτήθηκαν -τουλάχιστον μερικώς- από την αύξηση της τουριστικής ζήτησης και τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Η ίδια δήλωσε ότι αναζητά εξηγήσεις από τις εταιρείες για την ανοδική τάση που φαίνεται να παίρνουν οι τιμές και για τα πιθανά εμπόδια που θέτουν στη συνδεσιμότητα του μπλοκ.
Σύμφωνα με την Vălean η Κομισιόν δεν σκοπεύει να παρέμβει ουσιωδώς στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς αεροπλοΐας. Ζητά απλώς περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τους παράγοντες, οι οποίοι οδήγησαν στην άνοδο των τιμών και κατά συνέπεια στην αύξηση της κερδοφορίας των αεροπορικών εταιρειών.
Ο αντίκτυπος των υψηλών τιμών
Βασικός προβληματισμός της Κομισιόν είναι ότι τα ακριβά αεροπορικά εισιτήρια μπορεί να αποκόψουν τους δυσπρόσιτους προορισμούς, όπως νησιά ή απομονωμένες περιοχές, που βασίζονται στις πτήσεις για να συνδεθούν με το υπόλοιπο μπλοκ.
«Ως ρυθμιστική αρχή δεν μπορούμε να παρέμβουμε σε θέματα όπως οι τιμές…δεν νομίζω ότι αυτό είναι εφικτό ή επιθυμητό. Από την άλλη, αυτό για το οποίο ανησυχώ ως επίτροπος είναι ότι οι τιμές μπορεί να μετατραπούν σε εμπόδιο για τη συνδεσιμότητα. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τη βιομηχανία…ώστε να καταλάβουμε ποια είναι η αιτία αυτής της εξέλιξης», δήλωσε στους FT η Vălean.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αεροπορικές έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν τις δικές τους τιμές βάσει των ευρωπαϊκών νόμων, ενώ σε σχέση με τα ιστορικά στοιχεία οι τιμές έχουν πέσει σημαντικά και έχουν ανοίξει νέα δρομολόγια. Ωστόσο, η άνοδος της ζήτησης φέτος, εν μέσω έλλειψης διαθέσιμων αεροσκαφών, ανέβασε τις τιμές. Στο μεταξύ, πολλές ήταν οι αεροπορικές οι οποίες συρρίκνωσαν τον στόλο τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επίσης, τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες επιβάρυναν τις παραδόσεις αεροσκαφών. Τέλος, οι πληθωριστικές πιέσεις έδωσαν ώθηση στις τιμές καυσίμων και το κόστος εργασίας.
Πάντως, μεγάλες αεροπορικές που δραστηριοποιούνται στο μπλοκ, όπως η μητρική της British Airways, IAG, η Air-France-KLM και η Lufthansa, κατέγραψαν κέρδη-ρεκόρ το καλοκαίρι. Επίσης, χάρη στην ανάκαμψη της ταξιδιωτικής ζήτησης, οι προβλέψεις κερδοφορίας σε ολόκληρη τη βιομηχανία της αεροπλοΐας για φέτος έχουν υπερδιπλασιαστεί.