Τεχνολογία

Meta: Σε εφαρμογή το «ή τα δεδομένα σας ή τα λεφτά σας»

Meta: Σε εφαρμογή το «ή τα δεδομένα σας ή τα λεφτά σας»

Πηγή Φωτογραφίας: FILE PHOTO: Woman holds smartphone with Meta logo in front of a displayed Facebook's new rebrand logo Meta in this illustration picture taken October 28, 2021. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Οι χρήστες στην Ευρώπη καλούνται να διαλέξουν είτε πρόσβαση με συνδρομή, είτε «δωρεάν» πρόσβαση με στοχευμένες διαφημίσεις. Κάποιοι κάνουν λόγο για εκβιασμό που προσβάλλει θεμελιώδη δικαιώματα.

Τώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε στη Meta Platforms να προβάλλει διαφημίσεις ανάλογα με τα δεδομένα και τη συμπεριφορά του χρήστη, η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ επιχειρεί να καλύψει τα χαμένα έσοδα με νέα τακτική, της οποίας η νομιμότητα μένει να κριθεί.

Από αυτή την εβδομάδα, το Facebook και το Instagram εμφανίζουν μήνυμα με το οποίο καλούν τους χρήστες να διαλέξουν πώς θα συνδέονται στις πλατφόρμες: είτε θα πληρώνουν για συνδρομητική βερσιόν χωρίς διαφημίσεις, είτε θα δίνουν στην εταιρεία πρόσβαση στα δεδομένα τους και θα συνεχίσουν να βλέπουν στοχευμένες διαφημίσεις.

Κάτι που σημαίνει ότι οι χρήστες θα πληρώνουν την εταιρεία είτε με χρήμα είτε σε είδος -αποποιούμενοι το δικαίωμά τους στην προστασία της ιδιωτικής ζωής.

Οι χρήστες δεν μπορούν να συναινούν στην κατάχρηση των δεδομένων τους όπως δεν μπορούν να συναινούν στην καταστρατήγηση του δικαιώματός τους στην ψήφο.

Για όσους επιλέξουν την πρώτη λύση, η συνδρομή τιμάται 10 δολάρια τον μήνα για πρόσβαση από προσωπικό υπολογιστή και 13 ευρώ το μήνα για πρόσβαση από συσκευή Android ή iOS.

Οι υψηλότερη τιμή για χρήστες κινητών οφείλεται στις χρεώσεις που επιβάλλουν τα καταστήματα εφαρμογών της Apple και της Google, διευκρίνισε η Meta.

Μέχρι τον Μάρτιο, η συνδρομή θα καλύπτει την πρόσβαση τόσο στο Facebook όσο και στο Instagram, ενώ στη συνέχεια η εταιρεία θα χρεώνει 6 ευρώ επιπλέον για κάθε πρόσθετο λογαριασμό.

Οι συνδρομητικές υπηρεσίες είναι διαθέσιμες στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, ο οποίος καλύπτει την Ευρωπαϊκή Ένωση συν την Νορβηγία, το Λιχτενστάιν και την Ισλανδία.

Η τιμή της ιδιωτικότητας

Η λεγόμενη συμπεριφορική διαφήμιση, δηλαδή η πώληση διαφημιστικού χώρου ανάλογα με τα δεδομένα και τη συμπεριφορά του χρήστη, είναι κύρια πηγή εσόδων όχι μόνο για τη Meta αλλά και πολλές άλλες εταιρείες του Διαδικτύου.

Η αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο της Meta στην Ευρώπη είναι ουσιαστικά μια προσπάθεια παράκαμψης σειράς αποφάσεων από τα δικαστήρια και τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ.

«H Meta προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει λύσεις για να διατηρήσει το status quo» λέει στο Wired UK ο Τομπίς Τζούντιν, εκπρόσωπος της νορβηγικής αρχής δεδομένων Datatilsynet, η οποία πρώτη στην Ευρώπη έκρινε παράνομες τις στοχευμένες διαφημίσεις της Meta.

Στην ΕΕ, η αρχή ήρθε τον Ιανουάριο, όταν η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (DPC), όπου βρίσκεται η ευρωπαϊκή έδρα της Meta, έκρινε ότι η εταιρεία δεν μπορεί να επικαλείται τους όρους χρήσης για να προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις. Για την πρακτική αυτή η Αρχή επέβαλε μάλιστα πρόστιμο 400 εκατ. ευρώ.

Η Meta άλλαξε τότε τακτική και αντί για τους όρους χρήσης άρχισε να επικαλείται «έννομο συμφέρον». Τον Ιούλιο, όμως, η νέα πρακτική κρίθηκε κι αυτή παράνομη από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ακόμα ένα πλήγμα για την εταιρεία ήρθε την περασμένη εβδομάδα, όταν η ΕΕ απαγόρευσε τις στοχευμένες διαφημίσεις σε Facebook και Instagram.

Μετά την εξέλιξη αυτή, η Meta βρήκε νέα λύση, να ζητά τη συναίνεση των χρηστών. Και όσοι δεν δίνουν τη συναίνεσή τους θα πρέπει να πληρώνουν σε χρήμα αντί σε δεδομένα.

Παραμένει ωστόσο ασαφές αν η λύση της συγκατάθεσης θα γίνει αποδεκτή από την ευρωπαϊκή ρυθμιστική αρχή (EDPB), η οποία ανέφερε ότι εξετάζει την υπόθεση.

«Ουσιαστικά αυτό ισοδυναμεί με εκβιασμό» σχολίασε ο Τζούντιν. «Είτε μας πληρώνετε είτε αποποιείστε όλα τα δικαιώματά σας».

Την ίδια γνώμη έχει ο Μαξ Σρεμς, ιδρυτής της οργάνωσης NOYB για τα ψηφιακά δικαιώματα. «Δεν μπορεί κανείς να πουλήσει τα θεμελιώδη δικαιώματά του, και το δικαίωμα στην προστασία της ιδιωτικότητας είναι θεμελιώδες δικαίωμα» είπε.

Με άλλα λόγια, οι χρήστες δεν μπορούν να συναινούν στην κατάχρηση των δεδομένων τους όπως δεν μπορούν να συναινούν στην καταστρατήγηση του δικαιώματός τους στην ψήφο.

Τελική λύση στην υπόθεση πιθανότατα θα προκύψει όταν ολοκληρωθεί διαδικασία ελέγχου από την ΕΕ.

Μέχρι τότε, η Meta παραμένει ένα βήμα μπροστά από τις ρυθμιστικές αρχές.

Πηγή: in.gr//Βαγγέλης Πρατικάκης

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments