Γεωπολιτικά

Η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρώτο κοινό στρατιωτικό πλοίο της Ευρώπης

Η κορβέτα θα είναι το πρώτο κοινό ευρωπαϊκό στρατιωτικό πλοίο.

Τέσσερα ναυπηγεία, συμπεριλαμβανομένης της Navantia, δημιουργούν μια κοινοπραξία που έχει ήδη αρχίσει να σχεδιάζει μια κορβέτα για το ναυτικό της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Γαλλίας, αλλά και της χώρας μας.

Το σχέδιο, το πρώτο κοινό πολεμικό πλοίο στην Ευρώπη, έχει ήδη κάνει τα πρώτα του βήματα.

Για το σκοπό αυτό έχει ήδη συγκροτηθεί μια ομάδα με το ισπανικό ναυπηγείο Navantia, τον γαλλικό ναυτικό όμιλο και την Fincantieri στην Ιταλία, καθώς και προσωπικό από τη Naviris, μια εταιρεία που ιδρύθηκε από τα δύο τελευταία αναφερόμενα εργοστάσια, καθώς και οικονομικούς πόρους και θεσμική υποστήριξη.

Η Ευρωπαϊκή Περιπολική Κορβέτα (EPC) θα χρησιμοποιηθεί από το ισπανικό, το ιταλικό, το γαλλικό και το ελληνικό ναυτικό, ενώ η Νορβηγία και η Δανία υποστηρίζουν την ανάπτυξή της μέσω της αντίστοιχης βιομηχανικής τους συνεργασίας. Καθώς το σχέδιο βρίσκεται πραγματικά στα εκκολαπτόμενα στάδια, δεν είναι γνωστό ποια θα είναι τα χαρακτηριστικά του, αλλά η βασική ναυτική δομή που συμφωνήθηκε από τους εισηγητές προβλέπει ότι θα έχει μήκος περίπου 110 μέτρα και βάρος περίπου 3.000 τόνους.

Πριν από λίγες ημέρες υπογράφηκαν όλα τα συμβατικά έγγραφα για το έργο MMPC (Modular and Multirole Patrol Corvette), καθώς και μια συμφωνία κοινοπραξίας με στόχο τη μεγιστοποίηση της συνεργασίας μεταξύ της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας και την καθοδήγηση της εκτέλεσης του έργου. Η συμφωνία κοινοπραξίας υπογράφηκε από τους εκπροσώπους των εταιρειών και ξεκίνησε η πρώτη φάση του έργου.

Σαράντα εταιρείες συστημάτων και εξοπλισμού από συνολικά δώδεκα χώρες της ΕΕ δεσμεύτηκαν να συμμετάσχουν στο έργο, το οποίο θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αλυσίδα αξίας του κοινοτικού ναυτιλιακού τομέα. Ο προϋπολογισμός αυτής της πρώτης φάσης ανέρχεται σε 87 εκατ. ευρώ και υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας. Στο πλαίσιο αυτό, 60 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν από επιχορηγήσεις και τα υπόλοιπα 27 εκατ. ευρώ θα συνεισφέρουν οι χώρες που υποστηρίζουν την υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου, δηλαδή η Ιταλία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Δανία, η Ελλάδα, η Ισπανία και η Νορβηγία.

Κατά τη διάρκεια αυτής της διετούς φάσης, το πλοίο πρόκειται να σχεδιαστεί.

Ωστόσο, θα εφαρμοστούν δύο εναλλακτικές λύσεις: μια κορβέτα πολλαπλών χρήσεων μεγάλης εμβέλειας και μια πλήρως ετοιμοπόλεμη κορβέτα πολλαπλών χρήσεων. Και οι δύο θα μεγιστοποιήσουν την καινοτομία, τη συνέργεια και την αλληλεπίδραση μεταξύ των τριών μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών σχεδιασμού και κατασκευής πλοίων. Σύμφωνα με τις δύο εταιρείες, το έργο αντιπροσωπεύει την πρόοδο στην ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία και αποτελεί ένα από τα άλυτα κοινοτικά ζητήματα που οδηγούσαν επί δεκαετίες στην ιδέα της δημιουργίας ενός ισχυρού βιομηχανικού ομίλου στην ΕΕ.

Χάρη στις καινοτόμες και πρωτοπόρες τεχνολογίες, λένε οι υποστηρικτές, η νέα κλάση αντιπροσωπεύει έναν έξυπνο, καινοτόμο, οικονομικά προσιτό, βιώσιμο, διαλειτουργικό και ευέλικτο στόλο σκαφών, σχεδιασμένο να εκτελεί ένα ευρύ φάσμα αποστολών σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο πλαίσιο.

Η μελλοντική ευρωπαϊκή κορβέτα δεν θα είναι πανομοιότυπη για όλες τις χώρες. Τα πλοία θα μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα και θα επιδιωχθεί η μέγιστη ομοιότητα εξοπλισμού και συστημάτων, αλλά θα προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε Ναυτικού. Είναι ένα φιλόδοξο και πολύ καινοτόμο έργο, αν και έχουν ήδη προηγηθεί άλλες περιπτώσεις συνεργασίας μεταξύ ναυπηγείων και ναυτικών από διάφορες χώρες.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο