Οι πυρκαγιές στα πλοία, ο πληθωρισμός και η αύξηση της ηλικίας του παγκόσμιου στόλου είναι ορισμένοι από τους δείκτες που παρακολουθούν στενά οι ασφαλιστές σύμφωνα με το ετήσιο δελτίο της Διεθνούς Ένωσης Θαλάσσιων Ασφαλίσεων (IUMI).
Σύμφωνα με το τελευταίο report του IUMI, η παγκόσμια παραγωγή ασφαλίστρων στην θαλάσσια ασφάλιση έφτασε το 2022 στα 35,8 δισεκ. δολ. αντιπροσωπεύοντας αύξηση 8,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι λόγοι της ανόδου της παραγωγής οφείλονται στην ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου, τις αυξημένες αξίες των πλοίων, και το φαινόμενο του πληθωρισμού.
Οι ασφαλίσεις ανά κλάδο
Ανά κλάδο δραστηριότητας οι ασφαλίσεις φορτίου κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο με 57,3% (παραγωγή ασφαλίστρων 20,5 δις. δολ), ακολουθούμενο από τις ασφαλίσεις hull and machinery (23,4%) με παραγωγή 8,4 δις. δολ, τις ασφαλίσεις υπεράκτιων ενεργειακών πλοίων (11,5%) με 4,1 δις. δολ και την αστική ευθύνη (εξαιρουμένων των P&I) με 7,7% (περίπου 2,5 δις. δολ)
Οι περιοχές
Ανά περιοχή, δεν υπήρξε μεγάλη αλλαγή σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι ευρωπαϊκές αγορές συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, αφού είχαν πέσει πολύ το 2019 και η αγορά Ασίας/Ειρηνικού έχει παρουσιάσει βραδύτερη ανάπτυξη πιθανώς ως αποτέλεσμα οικονομικών παραγόντων συν το γεγονός ότι τα ιαπωνικά και κινεζικά νομίσματα ήταν πιο αδύναμα όταν συνδυάζονται με το δολάριο.
Ο πληθωρισμός
Μιλώντας πρόσφατα συνέδριο της Ένωσης ο κ. Ηλίας Τσακίρης, Πρόεδρος της Επιτροπής Ocean Hull της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλίσεων (IUMI) και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Hull Management (HMA) Limited αναφέρθηκε αναλυτικά στα hot θέματα που απασχολούν τον ναυτασφαλιστικό κλάδο. Για τις πληθωριστικές πιέσεις ανέφερε πως κατά την περίοδο μετά τον Covid, σημειώθηκε έλλειψη σε υλικά, όπως ο χάλυβας, η οποία σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης λόγω της επανενεργοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλίας, επηρέασε τις τιμές, όπως αναμενόταν από τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης. Αυτό επιδεινώθηκε από τον αυξημένο πληθωρισμό, η οποία οδήγησε στην επιπλέον αύξηση του κόστους των υλικών, των ναυπηγείων και της εργασίας. Από την άποψη της αναδοχής κινδύνου, ο πληθωρισμός δεν αφορά μόνο τις επισκευές και αξιώσεις πλοίων, αλλά και τα έξοδα των γραφείων των πλοιοκτητριών εταιρειών. Να σημειώσουμε ότι η ασφαλιστική κοινότητα δεν έχει εφαρμόσει τις πληθωριστικές αυξήσεις στη βάση την ασφαλίστρων και αυτό είναι πιθανό να οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κέρδους μέσα στα επόμενα ένα ή δύο χρόνια. Πέρα από τον πληθωρισμό υπάρχουν πρόσθετα ζητήματα τα οποία τραβούν την προσοχή των ασφαλιστών.
Εναλλακτικά καύσιμα
Ο κ. Τσακίρης αναφέρθηκε και στα εναλλακτικά καύσιμα, υπογραμμίζοντας ότι οι νέοι στόχοι για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου με ορίζοντα το 2050, τα νεότευκτα πλοία με μηχανές σχεδιασμένες και προσαρμοσμένες στην κατανάλωση διαφορετικών τύπων καυσίμου, οι νέες κατευθυντήριες γραμμές του ΙΜΟ, αλλά και οι διεθνείς πρωτοβουλίες για τη βιωσιμότητα, πιέζουν το χώρο της ναυτιλίας προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης βιώσιμων και τεχνολογικά εξελιγμένων λύσεων για τα εναλλακτικά καύσιμα. Μέχρι τότε, είναι πιθανό να χρησιμοποιηθούν υβριδικές τεχνολογίες όπως υδρογόνο/ορυκτά καύσιμα ή αμμωνία/ορυκτά καύσιμα, έως ότου αναπτυχθεί μια πλήρως καθαρή και εμπορικά εφαρμόσιμη λύση.
Οι ασφαλιστές σκάφους
Ο κ. Ηλίας Τσακίρης εξηγεί τις επιπτώσεις για τους ασφαλιστές σκάφους και μηχανής: «Οι τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών είναι αναπόφευκτα πιο εξελιγμένες από τις τρέχουσες μεθόδους πρόωσης πλοίων. Αυτό θα αυξήσει την αξία του παγκόσμιου στόλου και, κατά συνέπεια, το επίπεδο κινδύνου που καλείται να καλύψει. Η ταχεία εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών που ευθυγραμμίζονται με την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και αερίων θερμοκηπίου, ιδίως στις περιπτώσεις όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν νέα μείγματα καυσίμων στους σημερινούς κινητήρες, θα δημιουργήσει νέους κινδύνους. Θα πρέπει να θεσπιστούν επαρκείς κανονισμοί για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πλοίων καθώς και όσων εργάζονται σε αυτά. Φυσικά, αυτό σημαίνει επίσης ότι πρέπει να εκπαιδεύσουμε ανάλογα και το παγκόσμιο ναυτικό εργατικό δυναμικό»
Λιμάνια
Συνεχίζοντας ο πρόεδρος της Επιτροπής Ocean Hull της IUMI, σημείωσε ότι «πρέπει επίσης να θυμόμαστε ότι η ναυτιλία δεν λειτουργεί μεμονωμένα. Πλοία καταπλέουν σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο και πρέπει να υπάρχει επαρκής υποδομή για την υποστήριξη αυτών των νέων τεχνολογιών – και αυτό είναι πολύ πιο εύκολο να το πεις, παρά να το κάνεις. Ο κόσμος χαρακτηρίζεται από ανισότητες και αναμένουμε πως κάποιες περιοχές θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν».
«Το να φτάσουμε στο στόχο την μηδενικών εκπομπών θα απαιτήσει μια συντονισμένη προσπάθεια, όχι μόνο εκ μέρους της ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά και από όλα τα σχετικά με τη ναυτιλία μέρη, συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων και των εταιρειών πετρελαίου. Ο κόσμος πρέπει να συνεργαστεί εάν επιθυμούμε την επίτευξη μιας εφαρμόσιμης λύσης».
Μπαταρίες ιόντων λιθίου (Li-ion) / ηλεκτρικά οχήματα (EV)
Οι πυρκαγιές σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο συχνές, ενώ πολλά από αυτά τα πλοία μεταφέρουν πλέον μπαταρίες ιόντων λιθίου ή ηλεκτρικά οχήματα, τόνισε ο κ. Τσακίρης αναφερόμενος στις πυρκαγιές στα πλοία.
«Ένα αξιοσημείωτο πρόσφατο περιστατικό τον Ιούλιο του 2023 ήταν η πυρκαγιά στο οχηματαγωγό Fremantle Highway, νηολογίου Παναμά, στα ανοιχτά των ολλανδικών ακτών. Παρόλο που η αιτία της πυρκαγιάς παραμένει άγνωστη, χρειάστηκαν μέρες για να τεθεί τελικά υπό έλεγχο. Από τα 3.700 αυτοκίνητα σε αυτό το πλοίο, σχεδόν τα 500 ήταν ηλεκτρικά, είπε ο Ηλίας Τσακίρης. Η μεγαλύτερη ανησυχία σχετικά με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι η πιθανότητα «θερμικής διαφυγής», μιας χημικής αντίδρασης που προκαλεί ταχεία θέρμανση, πυρκαγιά και μερικές φορές έκρηξη. Ωστόσο, οι πυρκαγιές από ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πιο συχνές από αυτές από συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα παραδοσιακά καύσιμα, όπως η βενζίνη και το ντίζελ, εγκυμονούν επίσης σημαντικούς κινδύνους, ωστόσο η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποκτήσει επαρκή εμπειρία για να διαχειριστεί αποτελεσματικά αυτούς τους κινδύνους και πρέπει να κάνει το ίδιο για τη νέα αυτή τεχνολογία.
Πηγή: ot.gr//Λάμπρος Καραγεώργος