Πολιτική

Τι προβλέπει το πλάνο Δούκα για την “Αθήνα των 15 λεπτών”

Πρόκειται για μια ιδέα που ακολουθείται με επιτυχία σε δεκάδες πόλεις του εξωτερικού.

Ύστερα από την αποτυχία που σημείωσε ο Μεγάλος Περίπατος στην Αθήνα, μπαίνει στο τραπέζι το σχέδιο της «πόλης των 15 λεπτών» με την υποστήριξη του νέου δημάρχου Αθηνών.

Ο επόμενος δήμαρχος δεν θα αναλάβει τα καθήκοντά του πριν από το νέο έτος, αλλά υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες για τη δουλειά που θα παρουσιάσει, ειδικά μετά τον μεγάλο περίπατο, ο οποίος υποσχέθηκε πολλά και απογοήτευσε πολλούς.

Ένα από τα θέματα που έχει υποστηρίξει ο κ. Χάρης Δούκας είναι ένα σχέδιο για τη μετατροπή των μεγάλων πόλεων του κόσμου σε πόλεις 15 λεπτών.

Πρόκειται για μια ιδέα που ξεκίνησε από το Παρίσι και προβλέπει ότι οι πολίτες θα έχουν όλα όσα χρειάζονται σε απόσταση 15 λεπτών από το σπίτι τους, είτε με τα πόδια είτε με ποδήλατο. Οι χώροι εργασίας, τα σχολεία των παιδιών, τα κέντρα υγείας, τα καταστήματα, τα γυμναστήρια, τα εστιατόρια, τα πάρκα, τα πολιτιστικά κέντρα, οι δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση 15 λεπτών από το σπίτι τους.

Παρά τις αντιδράσεις διαφόρων ομάδων συνωμοσίας που αντιτίθενται στο σχέδιο, ο νέος δήμαρχος σκοπεύει να συμπεριλάβει στο πρόγραμμα αλλαγές που αποσκοπούν στη μείωση του καθημερινού χρόνου μετακίνησης των πολιτών. ‘Ο νέος δήμαρχος σκοπεύει να δώσει το παράδειγμα με αυτό το πρόγραμμα.

Περισσότερες από 16 πόλεις του κόσμου έχουν εφαρμόσει το σχέδιο της «πόλης των 15 λεπτών», ή προτίθενται να το κάνουν με διάφορα προγράμματα, τα οποία είτε αφορούν μεμονωμένες περιοχές είτε ολόκληρο τον επανασχεδιασμό της πόλης, μεταξύ των οποίων είναι το Μιλάνο, η Βαρκελώνη, το Μπουένος Άιρες, η Σαγκάη και η Μελβούρνη. Στην Κορέα έχουν ανεβάσει τον πήχη ακόμα πιο ψηλά και στοχεύουν να κάνουν τη Σεούλ μια πόλη των 10 λεπτών.

Ο πανεπιστημιακός δάσκαλος Carlos Moreno θεωρείται ότι επινόησε για πρώτη φορά τον όρο “πόλη 15 λεπτών” το 2015, επανασχεδιάζοντας δημόσιους χώρους αντί να τους αποσυναρμολογεί και να τους ξαναχτίζει. Στόχος είναι να γίνουν οι πόλεις πιο βιώσιμες και συνδεδεμένες, με λιγότερη χρήση ιδιωτικών οχημάτων, καθαρότερο αέρα, πιο πράσινους δρόμους και χαμηλότερα επίπεδα ρύπανσης από την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Η πρωτοβουλία προωθείται από τη μη κυβερνητική οργάνωση C40 Cities, ένα δίκτυο περίπου 100 δημάρχων πόλεων από όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η Αθήνα, με έμφαση στην κλιματική αλλαγή και τη βιωσιμότητα. Επικεντρώνεται στον ανθρωποκεντρικό χωροταξικό επανασχεδιασμό των πόλεων για την αστική ανάπτυξη μεικτών χρήσεων.

Ωστόσο, η ιδέα αυτή έχει προκαλέσει πολλές θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με το κλίμα στο διαδίκτυο. Για ορισμένους πολίτες, οι πόλεις των 15 λεπτών ακούγονται σαν συνωμοσία για να κρατήσουν τους ανθρώπους στα σπίτια τους και να περιορίσουν την κινητικότητα και την προσωπική τους ελευθερία, όπως οι πανδημίες και οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας.

Στην Ελλάδα, το σχέδιο “πυροδότησε” τη σχετική συνωμοσιολογική συζήτηση, δείχνοντας ότι έχει μπροστά του μεγάλη δουλειά για να πείσει τους Αθηναίους να αποδεχθούν το έργο.

Στο X, πρώην Twitter, ένας χρήστης έγραψε: “Οι υποψήφιοι δήμαρχοι του ΠΑΣΟΚ στην Αθήνα εξηγούν πώς θα κάνουν την Αθήνα μια πόλη 15 λεπτών. Κάνουν τα πάντα για να μας επιβεβαιώσουν ότι ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ είναι το ίδιο νεοφιλελεύθερο βδελυρό πιστό κατοικίδιο, ο κλασικός φιλελεύθερος του 21ου αιώνα – ο εχθρός της ελευθερίας”.

Ένας άλλος χρήστης στο Χ αποκάλεσε την ιδέα “δυστοπία των 15 λεπτών”, ενώ ένας άλλος έγραψε: “Οι γειτονιές των 15 λεπτών είναι κλιματικές φυλακές”. 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο