Η απαίτηση της κοινωνίας από την κυβέρνηση να επισπεύσει τις μεταρρυθμίσεις είναι ένδειξη της ανάγκης να βελτιωθεί η καθημερινή ζωή τώρα, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο.
Πανδημία, κλιματικές κρίσεις, φυσικές καταστροφές, ακόμη και πόλεμοι είναι λόγοι για τους οποίους οι πολίτες αναζητούν όλο και περισσότερο ένα καλύτερο σήμερα αντί να περιμένουν ένα καλύτερο αύριο.
Η σχέση μεταξύ αιτίας και αποτελέσματος στις προβληματικές συνθήκες της καθημερινής ζωής έχει μικρή σημασία για τον άνθρωπο που υποφέρει.
Παράδειγμα, το χάος του κυκλοφοριακού, που ακτινωτά πλέον απλώνεται σε μεγάλους και μικρούς δρόμους, σε όλα τα προάστια της Αττικής.
Η γήρανση των υποδομών, οι ανεπαρκείς δημόσιες συγκοινωνίες σε περιοχές που χρησιμοποιούνται από το ήμισυ και πλέον του πληθυσμού της χώρας και από εκατομμύρια τουρίστες, καθώς και η έλλειψη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων είναι μερικές από τις αρνητικές αιτίες.
Ωστόσο, υπάρχουν και θετικές αιτίες που εξακολουθούν να επιδεινώνουν το πρόβλημα. Τα τελευταία χρόνια χιλιάδες άνθρωποι βγήκαν από την ανεργία και εισήλθαν στην αγορά εργασίας, πολλοί από τους οποίους μετακινούνται από και προς την εργασία τους με ιδιωτικό όχημα, είτε από δική τους θέληση είτε από ανάγκη.
Παράλληλα, η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος αντανακλάται και στην αγορά νέων αυτοκινήτων: μόνο τον Οκτώβριο, με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων και Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ο αριθμός των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν αυξήθηκε κατά σχεδόν 45% σε ετήσια βάση, φθάνοντας σε απόλυτους αριθμούς τα 11.290.
Όσο η κυκλοφορία έχει γίνει ένα αφόρητο πρόβλημα που επηρεάζει αρνητικά την καθημερινή ζωή και τα μέσα διαβίωσης, δεν εναπόκειται στους μετακινούμενους να αποφασίσουν αν οι συνήθειες και οι επιλογές τους το επιδεινώνουν. Η βασική απαίτηση ανήκει πάντα στην πολιτεία. Το κράτος πρέπει να παρουσιάζει τα αυτονόητα πριν αρχίσει να απαιτεί ή να επιβάλλει στους πολίτες να αλλάξουν τις συνήθειές τους.
Ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι ένα τέτοιο παράδειγμα.
Χθες, μετά από σχετική αναφορά του πρωθυπουργού, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταικούρας ανακοίνωσε ότι, εκτός από τα 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα ξεκινήσουν να κυκλοφορούν στην Αθήνα τον Απρίλιο, θα ολοκληρωθούν και δύο παλαιότεροι διαγωνισμοί, ώστε μέχρι το τέλος του έτους να κυκλοφορήσουν άλλα 300 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου.
Ωστόσο, όπως τονίζουν ειδικοί σε θέματα μεταφορών, πρέπει να διασφαλιστεί η προτεραιότητα των λεωφορείων στην κυκλοφορία, ώστε να γίνουν ελκυστικά και να πειστούν όλοι να βγουν από το αυτοκίνητό τους και να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Περισσότερα και συχνότερα δρομολόγια, ικανοί οδηγοί παροχής δημόσιας υπηρεσίας.
Κερδίζοντας τις προφανείς μάχες στην καθημερινότητα των πολιτών, η κυβέρνηση μπορεί να ενισχύσει τη μεταρρυθμιστική της στάση. Γιατί στη μεταρρύθμιση της καθημερινότητας χρειάζεται η μεγαλύτερη προσπάθεια. Σε όλους τους τομείς. Από τον συμβολαιογράφο μέχρι τους δρόμους.