Με τις προβλέψεις για 33,8 εκατ. επιβάτες στο κλείσιμο του 2023 στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, η Fraport Greece ανοίγει φτερά και για τις πρώτες επεκτάσεις των υποδομών των αερολιμένων, με τα πρώτα πλάνα να δείχνουν τη Σαντορίνη. Χάρη στη θεαματική πορεία του ελληνικού τουρισμού, παρά το μεγάλο σοκ της πανδημίας, εκτιμάται πως το 2025 είναι ο ορίζοντας που οι μέτοχοι θα ανακτήσουν την αρχική τους επένδυση, δηλαδή στα 8-9 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.
Παρουσιάζοντας τις θετικές επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για το 2023, ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, κ. Γιώργος Βήλος εστίασε στην ανάγκη ενίσχυσης των τουριστικών υποδομών από κράτος και ιδιώτες, αλλά και επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «τα ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό δεν θα συνεχίζονται για πάντα, δεν πρέπει να εφησυχάζουμε». Έδωσε έμφαση στη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την αλλαγή και του τουριστικού μοντέλου με στροφή στην εμπειρία για τον επισκέπτη.
Οι εκτιμήσεις για νέο ιστορικό υψηλό φέτος στους περιφερειακούς αερολιμένες της χώρας επιβεβαιώνονται από τη μέχρι σήμερα αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 8,4% σε σύγκριση με το 2022, που ήταν επίσης μία χρονιά ρεκόρ για τη Fraport Greece. Η διεθνής επιβατική κίνηση αντιστοιχεί στο 80% του συνόλου, με βασικό πυλώνα το Ηνωμένο Βασίλειο, που αντιπροσωπεύει το 22,1% των διεθνών επιβατών, ενώ ακολουθούν η Γερμανία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, η Πολωνία.
Από τα μέχρι στιγμής μηνύματα για το 2024 σε επίπεδο δυναμικότητας, οι προβλέψεις δείχνουν πως οι προσφερόμενες θέσεις και το ενδιαφέρον των αεροπορικών θα κινηθούν στο ίδιο επίπεδο με το 2023.
Κεφάλαιο: Μύκονος και Σαντορίνη Είναι χαρακτηριστικό ότι στα 13 από τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece στο δεκάμηνο του 2023 έχει καταγραφεί αύξηση. Η Θεσσαλονίκη έκανε φέτος το μεγάλο come back, μιας και οι γεωπολιτικές εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία της στέρησαν πέρσι την ανάκαμψη. Μέχρι σήμερα, η αύξηση της επιβατικής κίνησης στο «Μακεδονία» είναι στο 19,5%.
Το αεροδρόμιο της Μυκόνου ήταν το μοναδικό που παρουσίασε έστω οριακή πτώση, ενώ πολύ μικρή άνοδο σημείωσε η Σαντορίνη. Όπως εξήγησε ο κ. Βήλος, οι δύο δημοφιλείς προορισμοί μπορεί να έχουν οριακές μόνο μεταβολές, αυτές όμως έρχονται σε συνέχεια μίας πολύ δυνατής περσινής χρονιάς, συμπεραίνοντας πως έχουν μία πολύ καλή απόδοση
Απροσδιόριστη η επίπτωση της κρίσης στη Μέση Ανατολή Παρότι ο αεροπορικός κλάδος της χώρας δεν είναι ακόμη σε θέση να ποσοτικοποιήσει την επίδραση της κρίσης που έχει ξεσπάσει στη Μέση Ανατολή, θεωρείται δεδομένο ότι η χώρα μας θα έχει απώλειες. Για τη Fraport Greece, οι επιβάτες από το Ισραήλ, που έχει εξελιχθεί σε μία από τις κορυφαίες διεθνείς αγορές για την Ελλάδα, αντιστοιχούν σε 700.000 για το σύνολο των 14 αερολιμένων.
Κάνοντας μάλιστα έναν παραλληλισμό ο κ. Βήλος, σημείωσε πως αντίστοιχος ήταν ο αριθμός των επιβατών που χάθηκαν από Ουκρανία, Ρωσία και Λευκορωσία, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Σε εκείνη την περίπτωση, τη μεγαλύτερη απώλεια είχε το αεροδρόμιο «Μακεδονία», γεγονός που φάνηκε και στις επιδόσεις του το 2022, καθώς ήταν το μόνο που δεν κατάφερε να ανακάμψει στα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά έμεινε στο -15% σε σχέση με το 2019.
Παρόλα αυτά, ο γενικός διευθυντή Ανάπτυξης της Fraport Greece δήλωσε αισιόδοξος ότι το κενό που θα δημιουργηθεί θα καλυφθεί, όπως έγινε στη Θεσσαλονίκη με στροφή σε νέες αγορές, όπως η Αλβανία, η Κροατία, το Λουξεμβούργο και η Νορβηγία, καθώς και με την αύξηση των μεριδίων αγοράς από Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ρουμανία. Επιτυχώς είχε καλυφθεί και το κενό που άφησαν στο αεροδρόμιο των Χανίων οι Σκανδιναβοί τουρίστες μέσα την πανδημία.
Επενδύσεις 50 εκατ. ετησίως Η αναβάθμιση των υποδομών των περιφερειακών πυλών της χώρας αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της σύμβασης παραχώρησης, 40ετούς διάρκειας. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει ολοκληρωθεί η αρχική επένδυση που μαζί με το τίμημα και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών ανήλθε σε 1,8 δισ. ευρώ. Ετησίως, η Fraport Greece επενδύει ακόμη 50 εκατ. ευρώ για περαιτέρω αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό.
Η υποχρέωση της εταιρείας, βάσει της σύμβασης παραχώρησης, για επέκταση των υποδομών των αερολιμένων που στηρίζεται σε ειδικά μοντέλα συνυπολογιζόμενης της κίνησης είναι, όπως εξήγησε το στέλεχος της εταιρείας, μία δυναμική διαδικασία, με τα πρώτα πλάνα να βρίσκονται υπό συζήτηση. Επί του παρόντος, φαίνεται πως το αεροδρόμιο που θα ανοίξει τον χορό θα είναι αυτό της Σαντορίνης.
Όσο για το κεφάλαιο της αρχικής επένδυσης, οι μέτοχοι εκτιμάται βάσει των σημερινών δεδομένων πως θα πάρουν πίσω τα λεφτά τους σε 8-9 χρόνια από το 2017, οπότε υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι θα έχουν λάβει κάποια απόδοση των κεφαλαίων τους. Εξάλλου, υπάρχουν περιορισμοί για την απόδοση που μπορούν να πάρουν από τη σύμβαση παραχώρησης.
Κίνητρα για επέκταση σεζόν Προκειμένου να στηρίξει τη στρατηγική της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, η Fraport Greece λάνσαρε δύο δέσμες κινήτρων. Για την προσέλκυση νέων διεθνών δρομολογίων, κατά τη χειμερινή σεζόν, παρέχει έκπτωση της τάξεως των 7 ευρώ ανά επιβάτη. Αυτό έχει ήδη αποδώσει 14 νέα διεθνή χειμερινά δρομολόγια, κατά βάση από τη Θεσσαλονίκη.
Για το «μοίρασμα» της κίνησης στους περιφερειακούς μήνες, δηλαδή Μάρτιο-Απρίλιο και Οκτώβριο – Νοέμβριο, Μάρτιο – Απρίλιο, κάνοντας έκπτωση ανά αναχωρούντα επιβάτη που κυμαίνεται από 6 ως 12 ευρώ. Το εν λόγω κίνητρο έχουν ήδη αξιοποιήσει 62 αεροπορικές εταιρείες.
Ιδιαίτερη σημασία έδωσε πάντως ο κ. Βήλος στη συνεργασία με τους τοπικούς φορείς για τη διαμόρφωση ενός ελκυστικού και ποιοτικού τουριστικού προϊόντος. Όπως είπε, στους πέντε από τους 14 προορισμούς όπου η Fraport Greece έχουν κάνει συμπράξεις με τοπικούς φορείς, προσφέροντας know how από το εκτεταμένο πρόγραμμα έρευνας στην κάθε αγορά, τα αποτελέσματα είναι θετικά. «Στόχος μας, αυτό το μοντέλο της στοχευμένης προώθησης να γίνει και στους 14 προορισμούς», σημείωσε.
Αναφερόμενος, δε, στο επίμαχο ζήτημα της έλλειψης προσωπικού, που για την αλυσίδα του τουρισμού εκτιμάται στους 80-100 χιλιάδες εργαζόμενους, τόνισε πως αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.