Όπως υπογραμμίζει η βρετανική εφημερίδα στο ρεπορτάζ που υπογράφει η ανταποκρίτριά του στην Αθήνα, Έλενα Σμιθ, σε μια εβδομάδα κατά την οποία η διαμάχη για τις αρχαιότητες του 5ου αιώνα Π.Χ. ξέσπασε με νέο σθένος, τα δεδομένα άλλαξαν με τρόπο απροσδόκητο. Γι’ αυτό και ο Νίκος Σταμπολίδης, κλασικός αρχαιολόγος στο επάγγελμα και τα τελευταία δύο χρόνια διευθυντής του μουσείου, είναι ιδιαίτερα εκδηλωτικός. «Ήταν μια υπέροχη εβδομάδα», δήλωσε στον «Observer». «Νομίζω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι τα γεγονότα προχωρούν και είναι υπέρ μας. Είμαι αισιόδοξος, πολύ αισιόδοξος», τόνισε.
Τους τελευταίους 24 μήνες, η προσπάθεια της Ελλάδας να επανενώσει τους θησαυρούς, που αγοράστηκαν από το Βρετανικό Μουσείο το 1816 από τον χρεοκοπημένο λόρδο Έλγιν, ο οποίος τους απέκτησε ο ίδιος υπό συνθήκες που θεωρήθηκαν στην καλύτερη περίπτωση αμφιλεγόμενες- είχε ήδη εξελιχθεί με τρόπους που ούτε ο κ. Σταμπολίδης δεν θα τολμούσε να φανταστεί, επισημαίνει ο «Guardian».
Πρώτα ήρθε η επιστροφή από το Παλέρμο της Ιταλίας, του θραύσματος του Φάγκαν, ένας επαναπατρισμός από ένα κράτος σε ένα άλλο μέρος της μνημειώδους ζωφόρου που κάποτε κοσμούσε τον Παρθενώνα, τον εμβληματικό ναό της Ακρόπολης, που χτίστηκε προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
Στη συνέχεια ήρθε η «δωρεά» τριών ακόμη κομματιών από το Βατικανό: πρωτοποριακές κινήσεις στην εκστρατεία για την αποκατάσταση των θησαυρών στον τόπο όπου γεννήθηκαν. «Αλλά ήταν και κάτι άλλο», είπε ο διευθυντής. «Αυτή η μεγάλη αλλαγή στο κοινό αίσθημα στη Βρετανία που δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητη».
Στην Αθήνα, η κατακραυγή που ακολούθησε την αιφνίδια ακύρωση των συνομιλιών του Βρετανού πρωθυπουργού με τον Έλληνα ομόλογό του θεωρείται μάννα εξ ουρανού. Για τους Έλληνες αξιωματούχους, επισημαίνεται ότι η διπλωματική «γκάφα» του Σούνακ όχι μόνο του γύρισε μπούμερανγκ, αλλά αποτέλεσε και μια άνευ προηγουμένου ευλογία για μια εκστρατεία που, εν μία νυκτί, έλαβε περισσότερη παγκόσμια δημοσιότητα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή.
Στο δημοσίευμα γίνεται ειδική αναφορά στον γνωστό Βρετανό παρουσιαστή και δημοσιογράφο, Πιρς Μόργκαν, ο οποίος παρότι υποστήριζε την παραμονή των γλυπτών στο Λονδίνο, κατέληξε τελικά στο συμπέρασμα ότι ήρθε η ώρα «αυτή η σπουδαία τέχνη να επανενωθεί με το φυσικό της περιβάλλον».
Το επιχείρημα του πρωθυπουργού, που προβλήθηκε σε συνέντευξη στο BBC δύο ημέρες πριν από τη συνάντησή του με τον Σούνακ, ότι η διατήρηση των αρχαιοτήτων χωριστά ισοδυναμεί με το να κόβεις «τη Μόνα Λίζα στη μέση», ήταν πολύ «πειστικό», όπως παραδέχτηκε ο Μόργκαν.
Το σχόλιο σας