ΕΛΤΑ: Ο Γολγοθάς της τελευταίας ΔΕΚΟ
Πηγή Φωτογραφίας: ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΕΛΤΑ ΣΤΟ ΚΡΥΟΝΕΡΙ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)
Σε ένα επίπονο εγχείρημα εξελίσσεται η προσπάθεια εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η οποία ξεκίνησε πριν περίπου έξι μήνες.
Η θυγατρική του Υπερταμείου αναζητά να ξεπεράσει παθογένειες του παρελθόντος και να βρει το βηματισμό της σε έναν κλάδο, ο οποίος σχηματοποιήθηκε σχεδόν εκ νέου κατά τη διάρκεια των ετών της πανδημίας του κορονοϊού. Παρά την ένεση ρευστότητας των 250 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο το 2020 και τις κινήσεις εξοικονόμησης εξόδων, που επιχειρήθηκε μέσω ενός δαπανηρού προγράμματος εθελουσίας εξόδου περίπου 2.000 εργαζομένων το 2021 (κόστισε περί τα 112 εκατ. ευρώ) , οι οικονομικές επιδόσεις της κρατικής επιχείρησης εξακολουθούν να αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα της.
Είναι ενδεικτικό ότι ο οργανισμός, παρότι έχει παρέλθει η νόμιμη προθεσμία της 20ης Νοεμβρίου για την ανάρτηση του ισολογισμού της χρήσης του 2022, δεν έχει, επί του παρόντος, προχωρήσει στη δημοσίευσή του, κάτι που προτίθεται να πράξει την προσεχή Παρασκευή. Αν και η διοίκηση τόσο του Υπερταμείου όσο και των ΕΛΤΑ έχει κατηγορηματικά αρνηθεί να αποκαλύψει οποιαδήποτε λεπτομέρεια πριν την επίσημη δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων, ωστόσο δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας ότι το 2022 έκλεισε με υψηλές ζημίες. Επιπλέον, είναι σχεδόν προεξοφλημένο ότι το ζημιογόνο αποτέλεσμα θα συνεχιστεί όχι μόνο για το 2023 αλλά και για τη χρήση του 2024.
Οι αισιόδοξες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ενδεχόμενη επιστροφή σε κερδοφορία το 2025 και σε θετικά ίδια κεφάλαια το 2026. Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, ο οποίος ανέλαβε επικεφαλής του δημόσιου οργανισμού στις αρχές της φετινής χρονιάς, εξήγησε στο Capital.gr ότι μέρος της καθυστέρησης οφείλεται στη δυσκολία, που προέκυψε εξαιτίας της κυβερνοεπίθεσης, που δέχθηκαν τα ΕΛΤΑ τον Δεκέμβριο του 2022 και είχε σαν αποτέλεσμα να διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία τους για περίπου 6 μήνες. Αυτό το γεγονός προστέθηκε στο ήδη δύσκολο project, που θεωρείται η ορθή και ακριβής αποτύπωση των οικονομικών τους επιδόσεων.
Το παράδειγμα της ΔΕΗ
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, γίνεται αντιληπτό ότι χρειάζεται χρόνος αλλά και να γίνουν ουσιαστικές και γενναίες τομές προκειμένου τα ΕΛΤΑ να γίνουν…η νέα ΔΕΗ. Το τελευταίο, άλλωστε, αποτελεί τον μεγαλόπνοο μεν απώτερο δε στόχο, που έχει θέσει το Υπερταμείο για τον κρατικό οργανισμό, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης από το βήμα του συνεδρίου που διοργάνωσε ο φορέας.
Είναι κατανοητό ότι η ΔΕΗ θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν παράδειγμα στην προσπάθεια των ΕΛΤΑ για εξυγίανση. Η αναφορά, ωστόσο, του ονόματός της εύλογα φέρνει στο νου το όχι και τόσο μακρινό 2018 όταν αποκαλύφθηκε ότι τα ΕΛΤΑ δεν απέδιδαν στην ΔΕΗ τα χρήματα που εισέπρατταν από λογαριασμούς ρεύματος που πλήρωναν οι πολίτες στα ταχυδρομεία με αποτέλεσμα να εμφανίζονται ως ανεξόφλητοι. Μια πρακτική, την οποία είχε υιοθετήσει ο οργανισμός για να καλύψει την τρύπα στα οικονομικά του.
Μια τρύπα, η οποία γιγαντώθηκε το 2021 (λόγω εν μέρει της εθελούσιας εξόδου) με ζημίες 131,536 εκατ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια -76,73 εκατ. ευρώ. Κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν στο Capital.gr ότι μέρος της ευθύνης αποδίδεται και στους αδέξιους χειρισμούς της προηγούμενης διοίκησης των Π. Γριβέα και Γ. Κωνσταντόπουλου. Επιπλέον, παρά το ιδιαίτερα δαπανηρό πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου το 2021, ο οργανισμός συνέχισε να προσλαμβάνει εργαζομένους με εργολαβία με το προσωπικό σήμερα να ξεπερνά τα 5.000 άτομα, εκ των οποίων 3.500 είναι οι μόνιμοι υπάλληλοι και 1.500 με συμβάσεις έργου.
Πηγή: capital.gr//Ματίνα Χαρκοφτάκη
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας