Τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει το Υπουργείο Ανάπτυξης να επιβάλλει πρόστιμα που δεν μπορούν να αγνοηθούν από πολλές πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων. Επιβλήθηκαν πρόστιμα για αθέμιτη κερδοφορία, καθώς μέσα από ελέγχους των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης διαπιστώθηκε παραβίαση του νόμου που προβλέπει ανώτατο όριο στο μικτό περιθώριο κέρδους.
Από τις αρχές του τρέχοντος έτους, το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει επιβάλει συνολικά πρόστιμα 10,3 εκατ. ευρώ
Την περασμένη εβδομάδα είδαμε ότι παράλληλα με την ψήφιση νέου νόμου για τα “κόκκινα δάνεια”, επιβλήθηκαν διοικητικά πρόστιμα και στις δύο εταιρείες του χρηματοπιστωτικού τομέα. Αυτές οι εταιρείες είναι διαχειριστές, δηλαδή εταιρείες διαχείρισης πιστωτικών και δανειακών απαιτήσεων.
Εταιρείες που διαχειρίζονται “κόκκινα δάνεια” που οι τράπεζες πωλούν σε κεφάλαια στο πλαίσιο της απρόσκοπτης εκτέλεσης των κύριων καθηκόντων τους, τα οποία είναι η ενοποίηση του ισολογισμού και η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Μέσω αυτής της διαδικασίας, οι servicers δημιουργούν αξία για τις τράπεζες και τους επενδυτές που έχουν αγοράσει επισφαλή δάνεια και συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Ο νέος νόμος που ψηφίστηκε κλείνει κάποιες σημαντικές εκκρεμότητες που έχουν δυσχεράνει το έργο των εξυπηρετητών, βελτιώνει τη θέση των δανειοληπτών και των καταναλωτών και ανοίγει το δρόμο για γενναία ρύθμιση στο πλαίσιο των εξωδικαστικών συμβιβασμών.
Ειδικότερα, ο νόμος προβλέπει νέες αυστηρές υποχρεώσεις διαφάνειας για την καλύτερη ενημέρωση των δανειοληπτών, βελτιώνει τους εξωδικαστικούς μηχανισμούς και την ειδική μέριμνα για τις ευπάθειες, ενισχύει τον ανταγωνισμό με τη χορήγηση δανείων από πιστωτικές εταιρείες που δεν είναι χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, απλοποιεί και επιταχύνει τις διαδικασίες πτωχευτικού κώδικα και επεκτείνει το πρόγραμμα “Ηρακλής” για τη μείωση των “κόκκινων δανείων” προς τις τράπεζες.
Κανείς δεν αμφισβητεί τον εξυγιαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι servicers στις αγορές, τις τράπεζες, το χρηματοπιστωτικό σύστημα και την πραγματική οικονομία. Κανείς δεν αμφισβητεί τη συμβολή στην επαναφορά του τραπεζικού συστήματος σε πορεία ανάπτυξης. Α
Αλλά ο servicer πρέπει να λειτουργεί αυστηρά εντός του κανονιστικού πλαισίου που έχει σχεδιαστεί και νομοθετηθεί από το κράτος. Και το κράτος, από την πλευρά του, θα πρέπει να ασκήσει τον κατάλληλο έλεγχο και να προστατεύσει τους δανειολήπτες, τους οφειλέτες και τους καταναλωτές γενικότερα. Αυτό φαίνεται να συμβαίνει επειδή η λειτουργία της τηλεφωνικής γραμμής 1520 επιτρέπει στους καταναλωτές να ενημερώνονται για θέματα προστασίας των καταναλωτών και να υποβάλλουν καταγγελίες για παραβιάσεις της νομοθεσίας περί καταναλωτών.