Κρίση του Σουεζ: Πώς οι επιθέσεις των Χούτι στην Υεμένη βάζουν φωτιά στο παγκόσμιο εμπόριο
Πηγή Φωτογραφίας: FILE - A shipping container passes through the Suez Canal in Suez, Egypt, Feb. 15, 2022./ REUTERS
Σοβαρή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο αλλά και για την ασφάλεια σε έναν από τους πιο νευραλγικούς διαδρόμους της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας την Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν οι συνεχιζόμενες και εντεινόμενες επιθέσεις των φιλοϊρανών ανταρτών Χούτι στην Υεμένη. Ηδη οι Αμερικανοί ενισχύουν την παρουσία του Πολεμικού Ναυτικού τους στην Ανατολική Μεσόγειο και στον Αραβικό Κόλπο, και σχεδιάζουν μια νεα διεθνή συμμαχία για την ασφαλεια της ναυσιπλοΐας στην κρίσιμη αυτή θαλάσσια οδό.
Από την πρώτη στιγμή του πολέμου στην Γάζα ο μεγάλος κίνδυνος για διάχυση του πολέμου ήταν η εμπλοκή του Ιράν, το οποίο όμως επέλεξε να κρατηθεί το ίδιο μακριά από την σύγκρουση φοβούμενο την ένταση και έκταση της διεθνούς αντίδρασης και ετσι επιχειρεί να δράσει δια των πληρεξουσίων του στην Υεμένη, τιμωρώντας όχι μόνο τους «σιωνιστές» αλλά και προκαλώντας τα Αραβικά καθεστώτα και την Δύση.
Οι Χουτι έχοντας συγκεντρώσει όλα αυτά τα χρόνια με βασικό προμηθευτή το Ιράν σημαντικό απόθεμα ρουκετών, πυραύλων και σύγχρονων drones απειλούν τώρα την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με διαρκείς επιθέσεις που ξεκίνησαν αρχικά εναντίον ισραηλινών στόχων και τωρα επεκτείνονται αδιακρίτως εναντίον εμπορικών πλοίων που εισέρχονται στην Ερυθρά Θαλασσα, με προορισμό την διώρυγα του Σουεζ και θεωρούν ότι είτε είναι ισραηλινών συμφερόντων είτε μεταφέρουν προϊόντα από και προς το Ισραήλ.
Από την Διώρυγα του Σουέζ εξυπηρετείται σχεδόν το 12% του Παγκόσμιου εμπορίου και το γεγονός ότι μετά τις επιθέσεις των Χούτι μεγάλες εταιρείες υποχρεώνονται να κρατήσουν τα πλοία τους ανοικτα του Αραβικού Κόλπου ή να τα κατευθύνουν στον περίπλου της Αφρικής προκειμένου να φθάσουν στις αγορές της Ευρώπης και της Β. Αμερικής, προκαλεί μια σημαντική αύξηση κόστους αλλά και χρόνου μεταφοράς των εμπορευμάτων.
Την Παρασκευή δυο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου η Maersk(15.8% μερίδιο στην παγκόσμια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων) και η Hapag-Lloyd(μερίδιο 6,8%) σταμάτησαν τα πλοία τους ώστε να μην εισέλθουν στην κόκκινη ζώνη της Ερυθράς Θάλασσας ,ενώ αμέσως μετά ακολούθησαν και ο ιταλοελβετικός κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών MSC(μερίδιο 18,2%) και η Γαλλική CMA CGM (μερίδιο 12,8%). Τα πλοία είτε παραμένουν στα ανοικτά είτε ακολουθούν την θαλάσσια διαδρομή του περίπλου της Αφρικής που είναι τουλάχιστον διπλάσια και εγκυμονεί και σοβαρούς κινδύνους. Την Κυριακή η μεγάλη κινεζική ναυτιλιακή OOCL με βαση το Χόνγκ Κόνγκ ανακοίνωσε ότι σταματά την μεταφορά εμπορευμάτων στο Ισραήλ και πλέον από τις πεντε μεγαλύτερες εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μόνο η Cosco δεν έχει σταματήσει τα πλοία της από το να εισέλθουν στην Ερυθρά Θαλασσα ,καθώς ο θαλάσσιος αυτός δρόμος είναι εξαιρετικά σημαντικός για τον κινεζικό διάδρομο One Belt One Road.
Οι Χουτι στοχοποιούν τα πλοία που προσεγγίζουν τα στρατηγικά στενά Bab al-Mandab επιδιώκοντας όπως δηλώνουν να ασκήσουν πίεση στο Ισραήλ για να σταματήσει τις επιθέσεις και τον πόλεμο στην Γάζα. Είναι σαφές όμως ότι η Τεχεράνη μεσω των Χούτι θέλει να κάνει επίδειξη ισχύος προειδοποιώντας ετσι ότι εάν θελήσει μπορεί να οδηγήσει σε παγκόσμια κρίση με το κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας στο παγκόσμιο εμπόριο.
Αυτή η δραστηριοποίηση των Χουτι έχει προκαλέσει όμως σοβαρή ανησυχία και στην Σ.Αραβία η οποία πριν δυο χρόνια είχε δεχθεί πυραυλική επίθεση εναντίον πετρελαϊκών εγκαταστάσεων της.Και αυτός ήταν ο κύριος λόγος που οδήγησε το Ριαντ σε συνεννόηση με την Τεχεράνη με την μεσολάβηση της Κίνας ,ώστε να σταματήσουν οι Χούτι να στοχοποιούν το έδαφος του Βασιλείου.
Από την στιγμή που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Γάζα ,ο Ισραηλινός Στρατός αλλά και αμερικανικά πλοία που βρίσκονται στην περιοχή κατόρθωσαν να αποκρούσουν drones και ισχυρούς πυραύλους που εκτόξευσαν οι Χούτι εναντίον του Ισραήλ και κυρίως του λιμανιού του Εϊλάτ στον κόλπο της Άκαμπα.
Τα τελευταίες ημέρες αμερικανικά και βρετανικά πλοία που πλέουν στην περιοχή εχουν αποτρέψει πυραυλικά κτυπήματα των Χουτι εναντίον εμπορικών πλοίων και μόνον το Σάββατο το αμερικανικό αντιτορπιλικό Carney και το Βρετανικό αντιτορπιλικό HMS Diamond αναχαίτισαν συνολικά 15 drones που εκτοξεύθηκαν από τους Χούτι.
Η κλιμάκωση των επιθέσεων υποχρεώνει τους Αμερικανούς να αναζητήσουν πιο αποτελεσματική λύση στο πρόβλημα ,χωρις παντως προς το παρον να διαφαίνεται πρόθεση ευθείας επίθεσης εναντίον των Χούτι, που πιθανότατα θα δημιουργούσε ανάφλεξη με την εμπλοκή της Τεχεράνης και κτυπήματα εναντιον της Σ.Αραβίας από το έδαφος της Υεμενης.
Οι ΗΠΑ αποφάσισαν να κρατήσουν μεχρι νεωτέρας στην Ανατολική Μεσόγειο το αεροπλανοφόρο Ford , το οποίο επρόκειτο από τον Νοέμβριο να έχει επιστρέψει στην βάση του στο Norfolk όχι μόνο του πολέμου στην Γάζα αλλά και λόγω των συνέχων επιθέσεων που δέχονται οι αμερικανικές δυνάμεις σε Συρία και Ιράκ αλλά και την κλιμάκωση των επιθέσεων των Χούτι με στόχους εμπορικά πλοία.
Το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό διατηρεί αυτή την στιγμή 19 πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο και 12 πλοία στην Αραβική Θάλασσα μεχρι τον Περσικό Κόλπο μεταξύ αυτών και το αεροπλανοφόρο Eisenhower, ενώ στην Ανατολική Μεσόγειο κατευθύνονται 3 ακόμη αντιτορπιλικά αντιπυραυλικής άμυνας.
Η αντιμετώπισή των επιθέσεων από τους Χούτι που διαταράσσουν την παγκόσμια ναυσιπλοΐα αναμένεται να είναι ένα από τα θέματα που συζητά ο Αμερικανός Υπουργός Άμυνας Ωστιν στην περιοδεία οτυ σε χώρες του Κόλπου.
Η κυβέρνηση Μπαϊντεν σύμφωνα με πληροφορίες προωθεί την συγκρότηση μιας διεθνούς ναυτικής δύναμης για την αντιμετώπιση των επιθέσεων από τους Χούτι ,που σύμφωνα με πληροφορίες θα βασιστεί στον υπάρχοντα συνασπισμό 39 χωρών για την καταπολέμηση της πειρατείας και της τρομοκρατίας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Αντεν, καθώς όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου πριν λίγες ημέρες «οι ΗΠΑ θα αναλάβουν δράση σε αυτή την περιοχή αλλά είναι ένα διεθνές πρόβλημα το οποίο απαιτεί διεθνή αντιμετώπιση».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας