Η πρόκληση ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και το ελληνικό ενδιαφέρον
Πηγή Φωτογραφίας: ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΤΗΣ ΙΝΔΙΑΣ (ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΝΑΥΤΙΚΟΥ/EUROKINISSI)
Ο υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε προχθές πως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε εντολή η Ελλάδα να συμμετάσχει με φρεγάτες στην επιχείρηση Prosperity Guardian, η οποία αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των “προκλήσεων ασφαλείας” στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν από επιθέσεις των Χούτι.
Με βάση τα λεγόμενα του ίδιου του κυρίου Δένδια, “οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από drones και πυραύλους, αποτελούν τεράστια απειλή κατά ανθρώπινων ζωών, της διεθνούς ασφάλειας και σταθερότητας, της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών. (…) Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών».
Στο λεπτό ζήτημα παρενέβη και ο υπουργός Εξωτερικών κ. Νίκος Δένδιας, ο οποίος τόνισε πως «υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Έχει προκληθεί εξαιτίας της κρίσης στη Μέση Ανατολή. Η Ερυθρά Θάλασσα είναι ένα κομβικό σημείο για τη μεταγωγή προϊόντων, για την ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Η Ελλάδα έχει τον κορυφαίο ναυτικό στόλο».
«Για εμάς”, συνέχισε ο Έλληνας ΥΠΕΞ, “ο ελληνικός στόλος είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα, τα οποία οφείλουμε να προστατεύουμε. Δεν θα κρυφτούμε ποτέ πίσω από οποιαδήποτε ευθύνη. Είναι, κατά την άποψή μου εσφαλμένο να υποστηρίζουμε και να επαιρόμεθα για το γεγονός ότι έχουμε έναν τόσο ισχυρό στόλο, μια τόσο δυνατή φωνή στη ναυσιπλοΐα και από την άλλη να μην πράττουμε τίποτε για να προστατεύσουμε τη ναυσιπλοΐα».
Ακόμη και αν κάποιος πιστεύει ότι μια ελληνική φρεγάτα θα αναχωρήσει αύριο για την Ερυθρά Θάλασσα, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Και θα χρειαστεί χρόνος για να τεθεί η εντολή σε εφαρμογή. Η αναχώρηση των ελληνικών φρεγατών για την Ερυθρά Θάλασσα δεν αναμένεται να γίνει πριν από το τέλος των διακοπών.
Ερωτηθείσες για το ποιες φρεγάτες θα αναχωρήσουν και πότε, κορυφαίες πηγές ήταν κατηγορηματικές ότι η επιχείρηση βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα και δεν έχει αποφασιστεί τίποτα. Όπως επεσήμαναν, καμία πληροφορία για την επιχείρηση δεν έχει φθάσει μέχρι στιγμής ακόμη στο Πολεμικό Ναυτικό.
Το Prosperity Guardian είναι μια “επιχείρηση” και ως τέτοια θα σχεδιαστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού περιμένει γραπτώς όλες τις λεπτομέρειες για την επιχείρηση, την ηγεσία και κυρίως τις αποστολές και τα έργα που θα ανατεθούν στην Ελλάδα και το σχέδιο δράσης που θα πρέπει να έχει στα χέρια του το Πολεμικό Ναυτικό.
Οι αποφάσεις τόσο για την επιλογή των πλοίων όσο και για την οργάνωση των αποστολών θα ληφθούν με βάση την αξιολόγηση της απειλής, των δυνατοτήτων, των όπλων, της περιοχής στην οποία θα κληθούν να επιχειρήσουν οι φρεγάτες και της κατάστασης συνολικά.
Όπως επισημαίνουν αξιωματούχοι, προκειμένου ένα πλοίο να αναχωρήσει για επιχείρηση εκτός συνόρων, θα πρέπει πρώτα να διεξαχθεί, ως είθισται, ΚΥΣΕΑ. Εκτός αν ακολουθηθεί άλλη τακτική.
Ωστόσο, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, είναι απίθανο η αποστολή να πραγματοποιηθεί πριν από το τέλος των διακοπών. Και δηλώνουν ότι η απόφαση είναι πολύ πιθανό να ληφθεί μετά τις 8 Ιανουαρίου.
Δεδομένου ότι τα δεδομένα, τα σχέδια δράσης και οι τομείς ευθύνης που θα αναλάβει η ελληνική αποστολή δεν είναι ακόμη διαθέσιμα, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιες φρεγάτες θα κατευθυνθούν στην Ερυθρά Θάλασσα για να συμμετάσχουν στην επιχείρηση Prosperity Guardian.
Ωστόσο, οι πρώτες αναφορές δείχνουν ότι μια φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ ήταν η πρώτη υποψήφια, ενώ σε ένα σενάριο αναφέρεται και η φρεγάτα ΨΑΡΑ. Εντούτοις, μέχρι να ληφθούν οι τελικές πληροφορίες και να ληφθεί απόφαση, όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO της Ελλάδας και των δύο εκσυγχρονισμένων φρεγατών τύπου S.
Είναι σαφές ότι οι ελληνικές φρεγάτες έχουν συγκεκριμένες δυνατότητες και θα επιχειρούν αναλόγως. Οι φρεγάτες αυτές βρίσκονται σε υπηρεσία εδώ και περίπου 30 χρόνια (αν μιλάμε για τις φρεγάτες “MEKO”, αφού οι φρεγάτες “S” είναι ακόμη παλαιότερες) και ακόμη και αν κάποτε ήταν οι καλύτερα εξοπλισμένες, τώρα δεν έχουν εκσυγχρονιστεί και τα συστήματά τους θα αποδειχθούν ξεπερασμένα απέναντι στις σύγχρονες απειλές.
Η συμμετοχή στην επιχείρηση χαρακτηρίζεται πολύ πιο δύσκολος στόχος από επιχειρήσεις κατά της πειρατείας, όπως η Atalanta, με αυξημένους κινδύνους.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας