Οικονομία

ΕΣΠΑ: Μπαράζ πληρωμών για να κλείσει το «2014-2020»

ΕΣΠΑ: Μπαράζ πληρωμών για να κλείσει το «2014-2020»

Πηγή Φωτογραφίας: Διαδίκτυο,Υπάρχουν όμως δύο «πονοκέφαλοι» για τις αρμόδιες υπηρεσίες, ο ένας εκ των οποίων απειλεί τα δημόσια ταμεία, ενώ ο δεύτερος θα σημάνει την απώλεια σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Υπάρχουν όμως δύο «πονοκέφαλοι» για τις αρμόδιες υπηρεσίες, ο ένας εκ των οποίων απειλεί τα δημόσια ταμεία, ενώ ο δεύτερος θα σημάνει την απώλεια σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Το τελικό σπριντ πραγματοποιούν αυτές τις ημέρες οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ώστε να κλείσει επιτυχώς το ΕΣΠΑ 2014-2020. Μέχρι και το απόγευμα της παραμονής της Πρωτοχρονιάς προχωρά ένα μπαράζ πληρωμών άνω των 500 εκατ. ευρώ, ώστε όλα τα προγράμματα να έχουν ένα ασφαλές overbooking δαπανών της τάξης του 105% με 110% του προϋπολογισμού, με στόχο η απορρόφηση των κονδυλίων να κλείσει μετά τις δημοσιονομικές διορθώσεις στο απόλυτο 100%.

Υπάρχουν όμως δύο «πονοκέφαλοι» για τις αρμόδιες υπηρεσίες, ο ένας εκ των οποίων απειλεί τα δημόσια ταμεία, ενώ ο δεύτερος θα σημάνει την απώλεια σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Πιο συγκεκριμένα, ένα από τα βασικά προβληματικά σημεία του «ΕΣΠΑ 2014-2020» όπως έχει αναδείξει κατά το παρελθόν το insider.gr είναι η υπερδέσμευση της τάξης του 140% του προϋπολογισμού του προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)», το οποίο χρηματοδότησε και όλα τα προγράμματα στήριξης των επιχειρήσεων κατά την περίοδο της πανδημίας με συνεχείς αυξήσεις προϋπολογισμού.

Στο ΕΠΑνΕΚ έχουν ενταχθεί αθροιστικά 37.704 έργα συνολικού προϋπολογισμού (δημόσια δαπάνη) 11,96 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί σε ποσοστό 144% επί του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος, ο οποίος φτάνει περίπου τα 8,3 δισ. ευρώ. Έτσι, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να προχωρήσουν στις απαραίτητες διαχειριστικές ενέργειες εξυγίανσης όπως οι απεντάξεις έργων οι μεταφορές έργων στην νέα προγραμματική περίοδο κλπ. Ό,τι μείνει επιπλέον του προϋπολογισμού θα πρέπει να καλυφθεί από τα κρατικά ταμεία.

Σε αντίθεση με το ΕΠΑνΕΚ, υποεκτέλεση παρουσιάζουν άλλα προγράμματα όπως το «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ). Τα προβλήματα από το παρελθόν στα περιβαλλοντικά έργα επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστούν, αλλά οδηγούν σε ένα κενό δαπανών της τάξης των 350 εκατ. ευρώ που δύσκολα θα κλείσει μέχρι το τέλος του έτους. Ο τελευταίος στόχος ήταν το πρόγραμμα να κλείσει στο έτσι και αλλιώς «επικίνδυνο» 102,5% του προϋπολογισμού, δηλαδή στα 4,709 δισ. ευρώ. Ωστόσο φαίνεται πως και αυτός ο στόχος είναι δύσκολο να πιαστεί και κάποια κονδύλια μπορεί να χαθούν.

Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στον τομέα του Περιβάλλοντος, καθώς έργα όπως αυτά της διαχείρισης απορριμμάτων δεν ξεκίνησαν εγκαίρως στην αρχή της προγραμματικής περιόδου 2014- 2020 (σ.σ. το ΕΣΠΑ κλείνει πάντα με παράταση 3 ετών), με αποτέλεσμα οι δαπάνες στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου να ήταν στα 1,43 δισ. όταν ο στόχος για το τέλος της χρονιάς βρίσκεται στα 2,6 δισ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό πως από τα 98 έργα του τομέα Περιβάλλοντος μόλις τα 27 έχουν ολοκληρωθεί.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments