Πώς αντιμετωπίζει η αγορά τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας
Πηγή Φωτογραφίας: [366337] ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΩΣΤΑ ΣΚΡΕΚΑ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)
Με υψηλές προσδοκίες για την κυβέρνηση, αλλά και εκτιμήσεις από την αγορά για χαμηλή αποτελεσματικότητα, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας παρουσίασε χθες το νέο «πακέτο» παρεμβάσεων, στην εναγώνια κυβερνητική προσπάθεια περιορισμού της ακρίβειας.
Είχαν προηγηθεί δύο συναντήσεις και δεκάδες τηλεφωνήματα μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), καθώς και συνάντηση με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) πριν από τα Χριστούγεννα. Τα τέσσερα νέα μέτρα, που ανήγγειλε αρχικά ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, επαναλαμβάνοντας τον χαρακτηρισμό περί «μπανανίας», αφορούν:
Πρώτον, στη μείωση κατά 30% των συνολικών ετήσιων πληρωμών που καταβάλλουν οι προμηθευτές στους λιανοπωλητές. Παράγοντες της αγοράς εξήγησαν ότι οι αποζημιώσεις γενικά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: η μία είναι οι τιμολογούμενες αποζημιώσεις από τους προμηθευτές προς τους λιανοπωλητές και η άλλη είναι κάθε είδους προσφορά από τους προμηθευτές προς τα καταστήματα των λιανοπωλητών. Στόχος του υπουργείου είναι να εφαρμοστεί η μείωση κατά 30% σε όλες τις προσφορές. Αυτό θα ανάγκαζε τους προμηθευτές να αλλάξουν τους τιμοκαταλόγους τους, καθώς το κόστος της προσφοράς θα ενσωματωνόταν στην τελική τιμή. Εάν δεν το κάνουν, τα μικτά τους περιθώρια κέρδους θα αυξηθούν, γεγονός που θα θεωρηθεί ως παραβίαση άλλων κανονισμών που “παγώνουν” τα μικτά περιθώρια κέρδους στο επίπεδο του 2021. Όλα αυτά θα διευκρινιστούν, φυσικά, σε υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί εν ευθέτω χρόνω. Ωστόσο, αυτή είναι η σημαντικότερη από τις παρεμβάσεις που ανακοίνωσε ο κ. Σκρέκας.
Δεύτερον, «καθαρές τιμές» από το χωράφι στο ράφι. Αυτή αφορά τα φρούτα και τα λαχανικά και το κρέας. Όλοι οι εμπλεκόμενοι, από τους παραγωγούς μέχρι τους λιανοπωλητές, πρέπει να αναγράφουν την “καθαρή τιμή” στο τιμολόγιο. Μόνο πιστωτικά τιμολόγια μέχρι 3% θα επιτρέπονται για επιστροφές προϊόντων. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, αυτό παραμένει αμετάβλητο σήμερα. Τίποτα δεν θα αλλάξει από αυτή την άποψη.
Τρίτον, απαγορεύεται – από χθες(;) – στους προμηθευτές, που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων, να κάνουν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες, στα προϊόντα, που ανατιμήθηκαν. Όπως εξήγησε ο κ. Σκρέκας, αυτό αφορά την κοινοποίηση αυξήσεων τιμών από τις εταιρείες στο μέλλον. Σε αυτή την περίπτωση, η κυβέρνηση στοχεύει να περιορίσει την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών που έχουν ανατιμήσει τα προϊόντα τους έναντι των ομοειδών τους που δεν το έχουν κάνει. Ωστόσο, αν ο κλάδος είναι ολιγοπωλιακός ή αν η ανατιμημένη εταιρεία έχει ισχυρό επώνυμο προϊόν, ο αντίκτυπος θα είναι σχετικός. Και, φυσικά, νικήτρια θα είναι η εταιρεία που προβλέπει τις αυξήσεις των τιμών και τις μετακυλύει στους καταναλωτές!
Τέταρτον, επιβάλλεται πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους του βρεφικού γάλακτος. Το ανώτατο αυτό όριο ορίζεται ως το άθροισμα των λειτουργικών δαπανών της εταιρείας στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων συν το 7% του εμπορικού κέρδους. Στην προκειμένη περίπτωση, ο κλάδος έχει έναν Έλληνα παραγωγό και άλλους τρεις μεγάλους πολυεθνικούς εισαγωγείς. Οι Έλληνες εισαγωγείς είναι “νομιμόφρονες”, σε αντίθεση με τις πολυεθνικές, καθώς δεν μπορούν να κρύψουν τίποτα!
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας