Ναυτιλία: Οι μεγάλες επενδύσεις από τους Έλληνες εφοπλιστές
Πηγή Φωτογραφίας: Pixabay,Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες 123 δεξαμενόπλοιων το 2023
Το 34% των συνολικών παραγγελιών δεξαμενόπλοιων και το 20% των συνολικών παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου που γράφτηκαν στα βιβλία των ναυπηγείων ήταν από Έλληνες εφοπλιστές το 2023.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες 123 δεξαμενόπλοιων το 2023, που αντιστοιχούν στο 34% των συνολικών παραγγελιών δεξαμενόπλοιων που τοποθετήθηκαν το 2023, ενώ οι ελληνικές παραγγελίες μεταφοράς χύδην φορτίου εκτοξεύτηκαν στις 90, που αντιστοιχούν περίπου στο 20% των συνολικών παραγγελιών, με μόλις 40 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου το 2022.
Στα δεξαμενόπλοια, οι προτιμήσεις τους κινήθηκαν στον τομέα Aframax/LR2, με 51 παραγγελίες, ακολουθούμενες από τους τομείς Suezmax και Panamax/LR1, με 36 και 14 παραγγελίες, αντίστοιχα, ενώ το 2023 στα φορτηγά οι κατηγορίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες παραγγελίες ήταν ο τομέας Kamsarmax, με 55 παραγγελίες, ακολουθούμενος από τον τομέα Ultramax, με 21 παραγγελίες.
Συνολικά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κατά 53% περισσότερες παραγγελίες σε σχέση με πέρσι σε όλους τους τύπους πλοίων, κατέχοντας το 31% των παραγγελιών παγκοσμίως για το 2023.
Οι επενδύσεις
Μαρία Αγγελικούση, Μελίνα Τραυλού, Αγγελική Φράγκου, Γιώργος Οικονόμου, Γιώργος Προκοπίου, Νίκος Τσάκος, Νίκος Σάββας, Κρίτων Λεντούδης και Γιώργος Δελαπόρτας είναι μερικά από τα ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών με πολύ μεγάλες ναυπηγήσεις στα σκαριά.
Ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών υλοποιεί την τελευταία διετία ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου, εστιάζοντας σε tankers, bulk carriers και LNG carriers. Η TMS Tankers έχει συμφωνήσει με το κινεζικό ναυπηγείο Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industry για την κατασκευή τεσσάρων suezmaxes, χωρητικότητας 157.000 dwt έκαστο, με δικαίωμα-option για δύο ακόμα. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών του ομίλου Οικονόμου περιλαμβάνει από πέρυσι 41 πλοία ‒εάν προστεθούν και οι options για τα τελευταία suezmaxes‒, εκ των οποίων 17 είναι bulk carriers, άλλα τόσα είναι tankers και 7 LNG carriers.
Οι εταιρείες Dynacom, Dynagas και Sea Traders του Γιώργου Προκοπίου ναυπηγούν 30 πλοία που η μεταφορική τους ικανότητα υπερβαίνει τα 3 εκατομμύρια dwt. Η συνολική αξία του επενδυτικού προγράμματος προσεγγίζει τα 4,5 δισ. δολάρια. Τελευταία, ο Γιώργος Προκοπίου υπέγραψε συμφωνία για την κατασκευή 10 ακόμα bulk carriers τύπου kamsarmax, επένδυση η οποία υπολογίζεται, σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, στα 370 εκατ. δολάρια.
Η παραγγελία αυτή ακολούθησε τη μεγάλη παραγγελία στην οποία προέβη προηγουμένως για την κατασκευή 16 δεξαμενόπλοιων, 12 πλοίων συν 4 option, τύπου LR2. Η συμφωνία, αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων για τα 16 πλοία χωρητικότητας 115.000 dwt το καθένα, θα εκτελεστεί από την κινεζική γιάρδα Dalian Shipbuilding Industry και η παράδοσή τους θα γίνει σταδιακά από το δεύτερο εξάμηνο του 2025, μέχρι το τέλος του 2026. Επίσης, η Dynagas συμφώνησε με τα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries για τη ναυπήγηση τριών πλοίων, χωρητικότητας 200.000 κ.μ. το καθένα. Το κόστος των πλοίων ανέρχεται στα 261 εκατ. δολάρια το ένα, με τη συνολική συμφωνία να υπερβαίνει τα 800 εκατ. δολάρια. Ο όμιλος του Γιώργου Προκοπίου ναυπηγεί συνολικά 14 LNG carriers.
Η Navios Shipmanagement της Αγγελικής Φράγκου έχει συμβόλαια για τη ναυπήγηση 22 πλοίων, από τα οποία 12 είναι δεξαμενόπλοια, έξι aframaxes και έξι 52.000 τόνων στην Κορέα, και 10 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οκτώ χωρητικότητας 63.000 dwt και δύο χωρητικότητας 82.000 dwt στην Κίνα, με παράδοση των πλοίων από τώρα έως το πρώτο εξάμηνο του 2027.
Οι εταιρείες Maran Gas και Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση έχουν παραγγείλει 21 πλοία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα. Η Maran Gas ναυπηγεί 13 πλοία LNG, 11 πλοία χωρητικότητας 93.800 dwt και 2 πλοία χωρητικότητας 87.000 dwt, που έχει προγραμματιστεί να παραδοθούν από την κορεατική Daewoo το 2024 έως το 2026 και τη Samsung το τρίτο τρίμηνο του 2024. Η αξία του κάθε πλοίου ανέρχεται σε 230 εκατομμύρια δολάρια. Η Maran Tankers έχει υπογράψει συμβόλαιο με την κινεζική New Times Shipbuilding για την κατασκευή οκτώ δεξαμενόπλοιων, τύπου suezmax, χωρητικότητας 155.000 dwt, με προγραμματισμένη παράδοση το 2026 και το 2027.
Τα δύο πρώτα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια της Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ) με κινητήρα LNG ταξιδεύουν ήδη με τα “σινιάλα”. Η εταιρεία, που φέτος γιορτάζει 30 χρόνια από την εισαγωγή της στις χρηματιστηριακές αγορές του εξωτερικού, ήταν από τις πρώτες ελληνικές ναυτιλιακές που προχώρησαν σε ναυπηγήσεις πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα. Δύο ακόμα δεξαμενόπλοια τύπου aframax με LNG κινητήρες αναμένεται να παραλάβει μέσα στο α’ τρίμηνο του 2024. Και τα τέσσερα πλοία είναι στο ελληνικό νηολόγιο και είναι τα πρώτα αυτής της κατηγορίας που υψώνουν την ελληνική σημαία.
Η Deltamarin, της Μελίνας Τραυλού, υπέγραψε συμφωνία με τη Fujian Mawei Shipbuilding Ltd που περιλαμβάνει σχεδιασμό και κατασκευή της νέας σειράς Neptune Lines 4200 CEU Pure Car & Truck Carriers (PCTCs). Επίσης, η Neptune Lines, της Μελίνας Τραυλού, και η Deltamarin ανέπτυξαν από κοινού μια νέα γενιά μελλοντικά ασφαλών PCTC, που βασίζονται στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας, δίνοντας έμφαση στα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά παράλληλα με τις λειτουργικές επιδόσεις και την ασφάλεια.
Η Cosmoship Management, συμφερόντων Νίκου Σάββα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει συμφωνήσει με το κινεζικό ναυπηγείο Qingdao Yangfan Shipbuilding για την κατασκευή δύο μεσαίου μεγέθους φορτηγών, τύπου kamsarmax.
Η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη ναυπηγεί συνολικά 28 πλοία, που η χωρητικότητά τους είναι γύρω στα 2 εκατομμύρια dwt, σε ναυπηγεία της Κίνας και της Νότιας Κορέας. Η Evalend έχει το πιο διαφοροποιημένο βιβλίο παραγγελιών, με δύο suezmax, τέσσερα panamax και έξι δεξαμενόπλοια handysize, τέσσερα bulkers 40.000 dwt, εννέα πλοία μεταφοράς υγραερίου από 26.286 dwt έως 58.263 dwt και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου 174.000 dwt.
Η Century Bulk Carriers, των Γιάννη και Μιχάλη Χανδρή, ναυπηγεί τέσσερα μεσαίου μεγέθους πλοία, τύπου ultramax, χωρητικότητας 64.000 dwt, σε ναυπηγείο της Κίνας. Τα πλοία αναμένεται να παραδοθούν το 2026.
Πηγή: capital.gr//Αναστασία Βαμβακά
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας