Nέα της αγοράς

Σημαντικό μέρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο έχουν αρχίσει να κατακτούν τα μικρά καταστήματα γειτονιάς

Σημαντικό μέρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο έχουν αρχίσει να κατακτούν τα μικρά καταστήματα γειτονιάς

Πηγή Φωτογραφίας: ΚΑΛΑΘΙ ΤΟΥ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI)

Ένα σημαντικό μέρος της "πίτας" στο οργανωμένο λιανεμπόριο της Ελλάδας έχουν αρχίσει να κατακτούν τα τελευταία χρόνια τα μικρά καταστήματα γειτονιάς

Ένα σημαντικό μέρος της “πίτας” στο οργανωμένο λιανεμπόριο της Ελλάδας έχουν αρχίσει να κατακτούν τα τελευταία χρόνια τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, γνωστά ως convenience stores. Με διαδοχικές επενδύσεις, ιδιαίτερα κάποιες μεγάλες αλυσίδες, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My market και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έχουν κάνει βήματα ανάπτυξης προς αυτή την κατεύθυνση με το μοντέλο του franchise. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα μικρά καταστήματα με επιφάνεια από 0 έως και 400 τετραγωνικά μέτρα είχαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με τις λοιπές τυπολογίες καταστημάτων, που είναι μεγαλύτερες σε τετραγωνικά. Συγκεκριμένα, με βάση στοιχεία του Νοεμβρίου 2023, η ανάπτυξη πωλήσεων για τα συγκεκριμένα καταστήματα στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς Circana, ανήλθε στο 14,7%. Ακολούθησαν αμέσως μετά τα πολύ μεγάλα καταστήματα (υπερ-μάρκετ), με επιφάνεια που υπερβαίνει τα 2.500 τετραγωνικά μέτρα και ανάπτυξη 13,5%, τα μεσαία καταστήματα με επιφάνεια από 400 τ.μ. έως και 1.000 τ.μ. και ανάπτυξη 9,8% και τα μεγάλα καταστήματα με επιφάνεια από 1.000 έως και 2.500 τετραγωνικά μέτρα με ανάπτυξη 7%. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μερίδιο από πλευράς πωλήσεων ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων καταστημάτων 1.000 έως 2.500 τ.μ., από όπου προέρχεται το 43,5% του τζίρου της ελληνικής αγοράς, ενώ τα μικρά καταστήματα 0-400 τ.μ. έχουν μερίδιο 11,6%.

AB: Bάση της ανάπτυξης το franchise

Για την ΑΒ Βασιλόπουλος το µοντέλο franchise αποτελεί βασικό µοχλό ανάπτυξης για το προσεχές χρονικό διάστημα. Τα μικρά καταστήµατα και τα καταστήµατα γειτονιάς είναι αυτά που παρουσιάζουν και τη µεγαλύτερη ανάπτυξη σε σύγκριση µε τις υπόλοιπες τυπολογίες καταστηµάτων, κάτι που έχει επισημάνει σε αρκετές διαφορετικές περιπτώσεις ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας. Πρόκειται για το κοµµάτι της αγοράς που αναπτύσσεται περισσότερο, καθώς ο κόσµος αναζητά την ευκολία που προσφέρουν, καθώς και το διευρυμένο ωράριο που προκύπτει από τη λειτουργία αυτών των καταστημάτων. Η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει περίπου 245 καταστήματα και ανοίγει περίπου 50 καταστήµατα franchise τον χρόνο. Πρόκειται κυρίως για μικρά καταστήµατα γειτονιάς, τα λεγόµενα “Shop and Go”, σε μια προσπάθεια να ανταποκριθεί στην τάση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά. Η αλυσίδα συνεργάζεται με περίπου 160 franchisees, καθώς κάποιοι έχουν και περισσότερα από ένα καταστήµατα, τα οποία απασχολούν συνολικά περισσότερους από 2.000 ανθρώπους. Στις βασικές προϋποθέσεις για έναν συνεργάτη franchise είναι να διαθέτει ένα βασικό κεφάλαιο κίνησης και όλα τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει στη συνέχεια η αλυσίδα, μεταξύ των οποίων είναι και η εύρεση του ακινήτου. Στη συνέχεια, του δίνει το κεφάλαιο, το οποίο αξιοποιείται για την ανάπτυξη του καταστήµατος ΑΒ, από εκεί και πέρα ξεκινά τη λειτουργία του και σε βάθος δεκαετίας αποπληρώνει άτοκα την αρχική του επένδυση.

Τα My market Local

Από την πλευρά της, η My market, εταιρεία λιανικής του ομίλου Metro, έχει προγραμματίσει για το 2024 να λειτουργήσει 20 έως 25 νέα μικρά καταστήματα γειτονιάς, My market Local. Τo εγχείρημα των “Local” ξεκίνησε πιλοτικά το 2022 από την Κυψέλη, όπου το πρώτο κατάστημα ήταν εταιρικό. Επιδίωξη, με βάση το επιχειρηματικό πλάνο, είναι να φτάσει τα 80 έως 85 σημεία franchise με την ταμπέλα My market Local έως και το 2025. Για φέτος προβλέπεται η επέκταση του συγκεκριμένου μοντέλου και στη Θεσσαλονίκη.

Η ανάπτυξη της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός

Και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός έχει κάνει κίνηση στον τομέα των καταστημάτων γειτονιάς. Η αλυσίδα της οικογένειας Κρητικού έχει δημιουργήσει έως τώρα περίπου 30 convenience καταστήματα σε διαφορετικές περιοχές. Μέσω franchise έχει αναπτύξει δύο διαφορετικά μοντέλα συνεργασίας, το ένα εκ των οποίων αφορά την ανάπτυξη καταστημάτων 200-250 τετραγωνικών μέτρων με μικρό αποθηκευτικό χώρο σε αστικές περιοχές και περιφέρεια, όπου υφίσταται ενδιαφέρον και προοπτική για γρήγορη εξυπηρέτηση. Αντίστοιχα, η Κρητικός έχει δημιουργήσει και το μοντέλο “Κρητικός mini market” με μικρά καταστήματα από 80 έως και 100 τετραγωνικά μέτρα, τα οποία βρίσκουν πεδίο επέκτασης σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της Ελλάδας.

Παραδοσιακός παίκτης η OK! Anytime Markets

Παραδοσιακός παίκτης στον τομέα των convenience stores είναι η ΟΚ! Anytime Markets, που ανήκει στην οικογένεια Ξυνού και στον Κώστα Κορκιδάκη. Αυτήν τη στιγμή διατηρεί συνολικά 164 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Οι περιοχές που ανοίγει καταστήματα το επόμενο διάστημα είναι, κατά πληροφορίες, οι Παξοί, το Αγρίνιο και η Ναύπακτος. Ταυτόχρονα, διατηρεί ευρεία παρουσία στη Θεσσαλονίκη και συνεχίζει να αναπτύσσεται εκεί, όπου τον τελευταίο καιρό λειτούργησαν ή πρόκειται να λειτουργήσουν 7 νέα καταστήματα σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, και συγκεκριμένα σε Καβάλα, Ξάνθη, δύο στην Κομοτηνή, ένα στις Σάπες Ροδόπης και από ένα στην Αλεξανδρούπολη και το Νευροκόπι. Πρόκειται για σημεία τα οποία στο σύνολό τους προήλθαν από την εξαγορά της τοπικής αλυσίδας σούπερ-μάρκετ Kosmoplus. Σημειώνεται ότι, εκτός από τα μικρά καταστήματα OK! Anytime Markets, με επιφάνεια 110 τ.μ., που αποτελούν το μοντέλο με το οποίο έχει συστηθεί στην Αττική και ωράριο από τις 08.00 έως και τις 23.00, στην περιφέρεια αναπτύσσεται με το μοντέλο μικρών καταστημάτων OK! Grocery, που λειτουργούν με ωράριο καταστημάτων 08.00 έως και 21.00 και έχουν επιφάνεια περίπου 250 τετραγωνικών μέτρων.

Παγκοσμίως, το μέγεθος της αγοράς των καταστημάτων convenience εκτιμάται ότι θα αναπτύσσεται με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,29% έως και το 2027. Ταυτόχρονα, σε αυτό το διάστημα το μέγεθος της αγοράς προβλέπεται να αυξηθεί κατά 806,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Η ανάπτυξη της αγοράς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα διατροφής που κάνουν ευκολότερη την καθημερινότητα του καταναλωτή και η ταχεία αστικοποίηση.

Πηγή: capital.gr//Γιώργος Λαμπίρης

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments