Η κούρσα των μεγάλων έργων το 2024: Από τους δρόμους στους μετροπόντικες
Πηγή Φωτογραφίας: ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΝΙΚΟΥ ΤΑΧΙΑΟΥ ΣΤΟ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ (ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ/EUROKINISSI)
Η ασφάλεια των μετακινήσεων και οι υποδομές της περιφέρειας βρίσκονται στον πυρήνα της ατζέντας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την επόμενη τετραετία. Αφετηρία αποτελούν οι μεγάλες παραδόσεις του 2024, καθώς και τα ορόσημα που έχουν τεθεί στο ενοποιημένο σχέδιο κυβερνητικής πολιτικής για το 2024.
Η αρχή θα γίνει αύριο, με τα εγκαίνια της Αμβρακίας Οδού, που θα δοθεί στην κυκλοφορία σχεδόν 14 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών. Τα επόμενα ορόσημα αφορούν τον Ε65, που όταν ολοκληρωθεί πλήρως θα ενώσει την κεντρική με τη βόρεια Ελλάδα ως την Εγνατία Οδό στο ύψος των Γρεβενών. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ.
Πριν το Πάσχα, αναμένεται να παραδοθούν στην κυκλοφορία το νότιο τμήμα, από Λαμία ως Ξυνιάδα, όσο και το κομμάτι από Τρίκαλα ως Καλαμπάκα. Η πρόοδος σε αυτά τα κομμάτια του άξονα έχει φτάσει στο 97-98%. Επόμενο ορόσημο για το βόρειο τμήμα, Τρίκαλα – Εγνατία, θα είναι το δεύτερο τρίμηνο του 2024, οπότε η υλοποίηση του αντικειμένου του έργου από την ΤΕΡΝΑ εκτιμάται πως θα φτάσει το 60% από 39,81% που είναι σήμερα. Το τέταρτο τρίμηνο θα είναι στο 70%. Ο προϋπολογισμός του βόρειου τμήματος είναι 442,1 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Με γρήγορους ρυθμούς τρέχουν πια οι εργασίες και στο Πάτρα – Πύργος, ώστε μέσα στο 2024 να έχει υλοποιηθεί κατά το ήμισυ, ειδικότερα από το 40% το πρώτο τρίμηνο η πρόοδος θα ανέβει στο 55%. Ειδικά, στο τμήμα Κάτω Αχαΐα – Πύργος οι εργασίες εξελίσσονται πολύ γρήγορα, ώστε να αποτελέσει και το πρώτο κομμάτι του έργου που θα αποδοθεί στην κυκλοφορία.
Τα ορόσημα του ΒΟΑΚ
Στην αναμονή του πρακτικού της επιτροπής αξιολόγησης για τον μεγάλο διαγωνισμό της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, που θα σημάνει την έναρξη της δεκαήμερης προθεσμίας για προσφυγές, η κυβέρνηση έχει θέσει φιλόδοξα ορόσημα για το έργο. Υπενθυμίζεται ότι την καλύτερη οικονομική προσφορά έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για το έργο που το κατασκευαστικό του κόστος ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ, μένει όμως το αποτέλεσμα να επικυρώσει η επιτροπή.
Αν και οι εργασίες για το δημόσιο έργο, στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, έχουν κολλήσει στις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων, ο κυβερνητικός σχεδιασμός για το 2024 προβλέπει ότι η πρόοδος θα αγγίξει στο δεύτερο τρίμηνο του έτους το 30%.
Η αποστολή του φακέλου της σύμβασης παραχώρησης προγραμματίζεται κατά το τέταρτο τρίμηνο του έτους, γεγονός που σε μια τόσο μεγάλη σύμβαση στέλνει τις υπογραφές το 2025. Η σύμβαση θα πρέπει να περάσει και από τη Βουλή. Τα χρονικά περιθώρια πάντως στενεύουν, δεδομένου ότι και τα τρία κομμάτια του ΒΟΑΚ χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Όσο καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, συνεπώς και η έναρξη των εργασιών, τόσο σφίγγει ο κλοιός για τα 200 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην κατασκευή του 15% του φυσικού αντικειμένου.
Μένοντας στην Κρήτη, για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, που για τη λειτουργία συμπράττει με την ινδική GMR Airports, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, η πρόοδος κατά το πρώτο τρίμηνο θα πιάσει το 35% και το τρίτο τρίμηνο θα ανέβει στο 45% του αντικειμένου του έργου.
Οι τελευταίοι 10 μήνες για το μετρό Θεσσαλονίκης
Δεκαοκτώ χρόνια μετά την αρχική ανάθεση, διάστημα που φάνηκε αιώνας στου Θεσσαλονικείς, το μετρό Θεσσαλονίκης είναι πια στην τελική ευθεία. Εχθές, κατά την επιθεώρηση της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη «Βενιζέλου» επιβεβαιώθηκε η δέσμευση για παράδοσητου πολύπαθου έργου τον Νοέμβριο.
Σήμερα, διεξάγονται δοκιμαστικά δρομολόγια σε όλο το μήκος της γραμμής. Το μεγαλύτερο μέρος των κατασκευαστικών εργασιών έχει ολοκληρωθεί, και μόνη εκκρεμότητα αποτελεί ο σταθμός «Βενιζέλου», όπου εκτελεί εργασίες η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Παράλληλα, έχουν εγκατασταθεί τα περισσότερα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα και συνεχίζονται οι δοκιμές σε όλα τα συστήματα λογισμικού των σταθμών και των συρμών.
Ο επικεφαλής της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΚΤΩΡ (όμιλος Intrakat), κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, δεσμεύτηκε εχθές πως οι εργασίες, συμπεριλαμβανομένου και του σταθμού «Βενιζέλου», θα έχουν ολοκληρωθεί έως και το τέλος Απριλίου 2024. Θα απομείνουν μόνο οι δοκιμές συρμών και συστημάτων.
Δύο μετροπόντικες στην Αθήνα εντός του έτους
Στο μέτωπο των μέσων σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας τα πράγματα προχωρούν με λιγότερο ταχείς ρυθμούς. Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της Γραμμής 4, Άλσος Βεΐκου – Γουδή, και μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται η βύθιση και του δεύτερου μετροπόντικα. Η ολοκλήρωση της συναρμολόγησης του δεύτερου μηχανήματος TBM υπολογίζεται εντός του δευτέρου τριμήνου του έτους.
Έτσι, στο υπέδαφος της Αθήνας θα κινούνται πια δύο μετροπόντικες, προκειμένου να συναντηθούν στον Ευαγγελισμό. Στο τέλος της χρονιάς η υλοποίηση εκτιμάται πως θα φτάσει στο 18%. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει διανύσει ήδη τα πρώτα 500 μέτρα από το φρέαρ της Κατεχάκη.
Μέσα στη χρονιά, θα περάσει στη δεύτερη φάση και ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς. Τα ενδιαφερόμενα σχήματα είναι: ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Άβαξ-Ghella-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος. Όσον αφορά, δε, στην επέκταση του Προαστιακού στη Δυτική Αττική, η ανάδοχος ΜΕΤΚΑ (Όμιλος Μυτιληναίου) έχει ήδη ξεκινήσει ορισμένες εργασίες. Ως προς τα σκαλοπάτια του 2024, μέσα στο πρώτο τρίμηνο αναμένεται η σύνταξη μελετών εφαρμογής, το δεύτερο τρίμηνο η έγκρισή τους και το τελευταίο τρίμηνο του έτους θα προχωρήσουν χωματουργικές εργασίες, αποξηλώσεις κλπ.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας