Τουρκία: Πώς άνθησε ένας παρηκμασμένος τερματικός σταθμός
Πηγή Φωτογραφίας: FILE PHOTO: General view of Saudi Aramco's Ras Tanura oil refinery and oil terminal in Saudi Arabia May 21, 2018. Picture taken May 21, 2018. REUTERS/Ahmed Jadallah/
Ένας τόπος, στον οποίον -όπως γράφουν οι Financial Times- τα ρωσικά καύσιμα «ξαναβαπτίζονται» και προωθούνται σε ευρωπαίους αγοραστές, ενδεχομένως και στον αμερικανικό στρατό.
Πρόκειται για τον Dörtyol, που εδρεύει στην επαρχία Hatay, η οποία καταστράφηκε από τον σεισμό του περασμένου έτους. Παλαιότερα ήταν μια παρακμάζουσα επιχείρηση, επικεντρωμένη στην εξαγωγή ιρακινού αργού που έφτανε εκεί με φορτηγό.
Αλλά μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία όλα άλλαξαν. Καθώς άρχισαν να ισχύουν οι πρώτοι δυτικοί περιορισμοί στο ρωσικό εμπόριο, οι θαλάσσιες παραδόσεις πετρελαίου στο Dörtyol αυξήθηκαν, όπως δείχνουν τα δεδομένα – υπογραμμίζοντας πώς ο πόλεμος του Βλαντιμίρ Πούτιν έχει επανασχεδιάσει τις παγκόσμιες ροές ενέργειας, δημιουργώντας ευκαιρίες για χώρες και εταιρείες που ακόμη μπορούν να έχουν συναλλαγές με τη Μόσχα.
Μάλιστα, ειδικοί αναφέρουν στους FT ότι το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου που φθάνει στον τερματικό σταθμό δια θαλάσσης είναι διυλισμένο καύσιμο από τη Ρωσία και μεγάλο μέρος αυτού έχει αποσταλεί στην Ευρώπη, κατά παράβαση των κυρώσεων της ΕΕ.
Αμερικανικός στρατός
Αμερικανοί γερουσιαστές εξέφρασαν ακόμη και ανησυχίες ότι το συγκεκριμένο «ρωσικό πετρέλαιο» από το Dörtyol κατέληξε σε αμερικανικά πολεμικά πλοία. «Η δαιδαλώδης διαδρομή του πετρελαίου από τους τερματικούς σταθμούς στη Ρωσία προς τον αμερικανικό στόλο γίνεται σχεδόν σίγουρα σκόπιμα από τη Ρωσία για να αποφύγει τις κυρώσεις», ανέφεραν οι Αμερικανοί γερουσιαστές Μάρκο Ρούμπιο και Μάγκι Χασάν σε επιστολή τους προς τον υπουργό Άμυνας. Οι αμερικανικές στρατιωτικές αγορές αναφέρθηκαν για πρώτη φορά από την Washington Post.
Στην ΕΕ, η εισαγωγή διυλισμένου ρωσικού πετρελαίου έχει απαγορευτεί από τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους και αργού πετρελαίου από τον προηγούμενο Δεκέμβριο. Ωστόσο, τα εμπορικά μοτίβα εντός και εκτός Dörtyol δείχνουν πώς τα ραφιναρισμένα προϊόντα μπορούν να εισέλθουν στο μπλοκ ανεξάρτητα.
Η Global Terminal Services AS, ο ιδιοκτήτης του Dörtyol με έδρα την Κωνσταντινούπολη, δήλωσε ότι λειτουργεί ως «ανεξάρτητο τερματικό αποθήκευσης» και δεν έχει καμία ανάμειξη στις συναλλαγές. Η εταιρεία είπε ότι δεν είχε ούτε την «αρμοδιότητα ούτε την ευθύνη» να παρακολουθεί τον τελικό προορισμό του πετρελαίου που διακινείται μέσω των εγκαταστάσεων της.
Ο Ολλανδός έμπορος πετρελαίου Niels Troost, ο οποίος συμφώνησε να αποκτήσει το 40% των μετοχών της GTS από τους Τούρκους ιδιοκτήτες της τον Ιούλιο του 2022, είπε ότι δεν μπορούσε να σχολιάσει τις λειτουργίες του τερματικού σταθμού επειδή ήταν μέτοχος μειοψηφίας. Έφυγε επίσημα από την επιχείρηση τον Νοέμβριο του 2023, επιστρέφοντας το μερίδιο στην GTS, σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου Ανταγωνισμού της Τουρκίας που εγκρίνει τη συναλλαγή.
Ρωσικό πετρέλαιο εισέρχεται στην Τουρκία
Από τότε που η ΕΕ και η G7 επέβαλαν περιορισμούς στο εμπόριο πετρελαίου της Μόσχας, η Τουρκία έχει γίνει βασικός κόμβος για το ρωσικό αργό και τα διυλισμένα προϊόντα. Είναι πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αποδέκτης ρωσικού αργού μετά την Ινδία και την Κίνα και η μεγαλύτερη αγορά ρωσικών διυλισμένων προϊόντων.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η Τουρκία μπόρεσε να χρησιμοποιήσει εισαγωγές ρωσικών καυσίμων με έκπτωση, όπως το ντίζελ, για να καλύψει την εγχώρια ζήτηση, ενώ εξάγει ντίζελ που παράγεται σε τουρκικά διυλιστήρια σε αγοραστές στην Ευρώπη.
Σε άλλες περιπτώσεις, όπως στο Dörtyol, τα διυλισμένα καύσιμα από τη Ρωσία φάνηκε να έχουν αποσταλεί στην Ευρώπη χωρίς σημαντική μετατροπή, κατά παράβαση των κυρώσεων της ΕΕ που απαγορεύουν τέτοιες εισαγωγές.
O τεράστιος τερματικός σταθμός Dörtyol, που κατασκευάστηκε για πρώτη φορά το 1984, βρίσκεται σε μια θολή ακτογραμμή όπου κυριαρχούν οι επιχειρήσεις ενέργειας και μετάλλων, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου εργοστασίου σιδήρου και χάλυβα της Τουρκίας.
Το 2023, μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου, προϊόντα ιρακινής προέλευσης αποτελούσαν λίγο περισσότερο από το ήμισυ των 3,2 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου που αποστέλλονται από τον τερματικό σταθμό, δήλωσε η GTS τον Δεκέμβριο σε γραπτή απάντηση σε ερωτήσεις.
Τα υπόλοιπα, περίπου 10,5 εκατομμύρια βαρέλια (περίπου 1,5 εκατομμύρια τόνοι), έφτασαν δια θαλάσσης και 9,2 εκατομμύρια βαρέλια από αυτά, σχεδόν το 90%, προέρχονταν από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά στοιχεία της Kpler.
«Ιστορικά το Dörtyol ήταν πάντα ένας τερματικός σταθμός εξαγωγών αργού», δήλωσε ο Viktor Katona, αναλυτής της Kpler.
Αυξημένη κινητικότητα
Το Dörtyol λαμβάνει παραδοσιακά μια μικρή ποσότητα πετρελαίου από τη Ρωσία, αλλά οι αποστολές αυξήθηκαν μετά την έναρξη του πολέμου. Το Dörtyol έλαβε 583.870 βαρέλια (περίπου 87.000 τόνους) πετρελαίου ρωσικής προέλευσης δια θαλάσσης το 2021 και 3,7 εκατομμύρια βαρέλια (περίπου 513.000 τόνους) το 2022, που αντιπροσωπεύουν το 38% και το 67% όλων των ετών που είχαν φορτωθεί στο τερματικό σταθμό της θάλασσας, σύμφωνα με τα δεδομένα της Kpler.
Η Τουρκία δεν έχει απαγορεύσει στις εταιρείες της να συναλλάσσονται με ρωσικό πετρέλαιο, επομένως η GTS δεν παραβαίνει κανέναν κανόνα παραλαμβάνοντας τα φορτία.
Η ασυμφωνία μεταξύ του όγκου του πετρελαίου που φθάνει στο Dörtyol με τάνκερ από τη Ρωσία, που παρακολουθεί η Kpler, και των ρωσικών όγκων που καταγράφονται από την GTS, θα μπορούσε να σημαίνει ότι ορισμένοι από τους πελάτες του τερματικού σταθμού έχουν παράσχει ψευδείς πληροφορίες προέλευσης στην τουρκική τελωνειακή αρχή, δήλωσε ο Katona της Kpler.
Σε μια πρόσφατη επίσκεψη των Financial Times στον τερματικό σταθμό του Dörtyol, ο εμπορικός διευθυντής της GTS, Islam Gümüş, είπε ότι τα τουρκικά τελωνεία είχαν γραφείο στην τοποθεσία και πρόσβαση σε βίντεο και δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από την εγκατάσταση. «Τίποτα δεν μπαίνει εδώ και δεν βγαίνει χωρίς να το γνωρίζει το τελωνείο», είπε.
Η ροή στην Ευρώπη
Όπως γράφουν οι FT, δεδομένου ότι δεν υπάρχει απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου στην Τουρκία, οι πληροφορίες προέλευσης είναι σχετικές μόνο λόγω του τι θα συμβεί στη συνέχεια: το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου αποστέλλεται στην ΕΕ.
Για ορισμένα προϊόντα, όπως το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης κενού (VGO) — ένα μερικώς εξευγενισμένο προϊόν που χρησιμοποιείται για την παραγωγή καυσίμων μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της βενζίνης ή του ντίζελ — η ροή από τη Ρωσία στην Ευρώπη μέσω του Dörtyol φαίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρη. Το 2023, μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου, ο τερματικός σταθμός έλαβε 2,7 εκατομμύρια βαρέλια (περίπου 412.000 τόνους) VGO, όλα από τη Ρωσία, και εξήγαγε τουλάχιστον 2,5 εκατομμύρια βαρέλια του προϊόντος, όλα στην Ευρώπη και κυρίως στην Ελλάδα, δείχνουν τα στοιχεία.
«Αν οι Έλληνες το αγοράζουν αυτό, σίγουρα πρέπει να υπάρχει ένα έγγραφο που να μαρτυρεί ότι αυτό δεν είναι ρωσικό. Και αν υπάρχει τέτοιο έγγραφο, ποιος το έγραψε;» διερωτάται ο Katona.
Η GTS επιβεβαίωσε ότι ο τερματικός σταθμός είχε αποστείλει περίπου 400.000 τόνους VGO, αλλά λιγότεροι από τους μισούς προέρχονταν από τη Ρωσία και λιγότεροι από 50.000 τόνοι προορίζονταν για λιμάνια της ΕΕ, ανέφερε, επικαλούμενη τουρκικές τελωνειακές διασαφήσεις.
Αύξηση διμερούς εμπορίου
Το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας έχει αυξηθεί απότομα μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Εκτός από την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου, η Τουρκία έχει γίνει βασικός προμηθευτής και μεσάζων για ορισμένα από τα αγαθά που χρειάζεται η Μόσχα, εξάγοντας στη Ρωσία στρατιωτικό εξοπλισμό που θεωρείται ζωτικής σημασίας για την πολεμική μηχανή του Κρεμλίνου.
Πηγή: ot.gr//Ναταλία Δανδόλου
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας