ΕΕ για το 2040: Κατά προτεραιότητα η πρόσβαση της ναυτιλίας σε καύσιμα χαμηλών εκπομπών
Πηγή Φωτογραφίας: Διαδίκτυο, Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το αυξημένο κόστος των βιώσιμων καυσίμων αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και δεσμεύεται να εξετάσει κανονιστικά μέτρα για την προώθηση της παραγωγής τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν τη θέσπιση απαιτήσεων για τους προμηθευτές καυσίμων ώστε να καθιστούν αυτά τα καύσιμα διαθέσιμα στην αγορά.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την πρότασή της για έναν κλιματικό στόχο για το 2040, ο οποίος καθορίζει την πορεία για να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050.
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες (ECSA) χαιρετίζουν την ισχυρή δέσμευση της Επιτροπής να αντιμετωπίσει «τα εμπόδια στην ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των συνθετικών καυσίμων και των προηγμένων βιοκαυσίμων» στη ναυτιλία και να δώσει στον τομέα «προτεραιότητα πρόσβασης σε αυτά τα καύσιμα έναντι τομέων που έχουν πρόσβαση σε άλλες λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το αυξημένο κόστος των βιώσιμων καυσίμων αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και δεσμεύεται να εξετάσει κανονιστικά μέτρα για την προώθηση της παραγωγής τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν τη θέσπιση απαιτήσεων για τους προμηθευτές καυσίμων ώστε να καθιστούν αυτά τα καύσιμα διαθέσιμα στην αγορά.
«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια τόσο ισχυρή δέσμευση να δώσουμε στη ναυτιλία πρόσβαση κατά προτεραιότητα σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, όπως τα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα. Το χάσμα τιμών είναι τεράστιο, καθώς το κόστος των βιώσιμων καυσίμων μπορεί να είναι τέσσερις φορές υψηλότερο σε σύγκριση με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σήμερα στη ναυτιλία. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή για να μεταφράσουμε αυτή τη δέσμευση σε άμεση δράση και να αξιοποιήσουμε τα έσοδα από το ΣΕΔΕ μέσω ειδικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων ήδη στο πλαίσιο του τρέχοντος Ταμείου Καινοτομίας», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η ECSA υποστηρίζει την εξέταση από την Επιτροπή διαφοροποιημένων στόχων για τη ναυτιλία σε ευθυγράμμιση με τη στρατηγική του ΔΝΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου, στο πλαίσιο των τριών σεναρίων για την απαλλαγή της ευρωπαϊκής οικονομίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η στρατηγική του ΔΝΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου, η οποία συμφωνήθηκε τον Ιούλιο του 2023, θέτει ως στόχο το μηδενικό καθαρό αέριο του θερμοκηπίου έως το 2050, με στόχους τουλάχιστον 70 % επιδιώκοντας το 80% έως το 2040.
«Μετά την ιστορική συμφωνία του περασμένου Ιουλίου, αυτό είναι ένα ισχυρό μήνυμα υποστήριξης προς τον ΙΜΟ για την ανάπτυξη των απαραίτητων μέτρων για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050. Είναι επίσης ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για να διασφαλιστεί ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία λειτουργεί με ίσους όρους ανταγωνισμού», πρόσθεσε ο κ. Ράπτης.
Είναι σημαντικό ότι η ανακοίνωση αναγνωρίζει την ανάγκη να καταστεί η Ευρώπη ελκυστικότερη για ιδιωτικές επενδύσεις. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 15 ετών, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση πλοίων μειώνεται συνεχώς, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να πρέπει να αναζητήσουν ευκαιρίες χρηματοδότησης αλλού. Η απελευθέρωση ιδιωτικών επενδύσεων μέσω των κεφαλαιαγορών, όπως προτείνεται στην ανακοίνωση, αποτελεί καλό βήμα προόδου. Ωστόσο, είναι σημαντικό αυτό να συνδυαστεί με ένα κατάλληλο για τον επιδιωκόμενο σκοπό πλαίσιο για την τραπεζική χρηματοδότηση, το οποίο είναι ιδιαίτερα καίριας σημασίας για τις ναυτιλιακές ΜΜΕ.
Η ECSA θα αναλύσει τώρα λεπτομερώς τα τρία σενάρια που εξετάστηκαν και τον νέο κλιματικό στόχο της ΕΕ για το 2040 που πρότεινε η Επιτροπή και προσβλέπει στη συμβολή στην επικείμενη συζήτηση.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας