Μητσοτάκης στη Βουλή: Θεμέλιο της μεταρρύθμισης, η ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου
Πηγή Φωτογραφίας: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ / 3η ΗΜΕΡΑ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)
Θεμέλιο της μεταρρύθμισης που υπηρετεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, με σκοπό να απελευθερωθεί από την αγκύλωση της γραφειοκρατίας και της ιδεοληψίας, τόνισε ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη Βουλή που άρχισε με ένα ισχυρό ράπισμα για την αδιανόητη δήλωση Κουτσούμπα περί sugar daddies. «Γι’ αυτό και να το ξαναπούμε και να το ξανακούσετε εσείς που εκφράζετε με πύρινους λόγους την αντίδρασή σας στο νομοσχέδιο», συνέχισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «ότι το 85% των άρθρων του σχετικού νομοσχεδίου αναφέρεται στο δημόσιο πανεπιστήμιο, προβλέποντας χρηματοδότηση η οποία αθροιστικά θα φθάσει κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ ως το 2027 από ευρωπαϊκούς πόρους και από τις χρηματοδοτήσεις μέσω τους σχήματος των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Και αυτό πέρα από τα χρήματα τα οποία καταβάλλονται ετησίως για μισθούς, λειτουργικά και υποδομές, τα οποία ξεπερνούν το 1 δισ. Σε έναν προγραμματισμό ο οποίος ενισχύει το διδακτικό προσωπικό όχι μόνο αριθμητικά αλλά και εισοδηματικά με αυξήσεις οι οποίες φθάνουν το 15% των αποδοχών». Παράλληλα σημείωσε, αυξάνεται και η ανώτατη αμοιβή διδασκόντων και ερευνητών από τον εθνικό λογαριασμό κονδυλίων έρευνας, διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής με στόχο την προσέλκυση ελλήνων καθηγητών, κατόχων διδακτορικού τίτλου, επιστημόνων από το εξωτερικό, ενώ προχωράμε και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση και κοινών μεταπτυχιακών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων. Κάνοντας λόγο «κομβικό νομοσχέδιο» και για «ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση, ο Πρωθυπουργός μίλησε για μία γενναία μεταρρύθμιση ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης, που πρωτίστως ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο, ενώ ταυτόχρονα διαμορφώνει το πλαίσιο ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν στη χώρα μας μη κρατικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα.
Είναι –τόνισε– μία επιλογή με διπλή κατεύθυνση και παράλληλους στόχους, προσφέρει στους νέους μας περισσότερες επιλογές και φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη ως ένα δυναμικό εκπαιδευτικό κέντρο στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Είναι μια ανάγκη που έρχεται από το βαθύ παρελθόν» και στο σημείο αυτό υπενθύμισε ότι πριν από 17 χρόνια έλεγε από το ίδιο βήμα ότι πρέπει να ξεφύγουμε πια από τον αναχρονισμό να είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που εξακολουθεί να κρατά το κρατικό μονοπώλιο στην εκπαίδευση. «Ανέτρεξα στα πρακτικά της Βουλής και βρήκα τοποθέτηση που είχα κάνει το 2007 ως νέος βουλευτής στην επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος. Βρήκα την παρέμβαση που είχα κάνει 16.2.2007 πριν από 17 χρόνια. Έλεγα τότε ας ξεφύγουμε από τον πρωτοφανή αναχρονισμό που μας κάνει την μόνη χώρα στην ΕΕ να έχει κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση. Ένα μονοπώλιο που δεν ευνόησε τελικά τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα ίδια λόγια χρησιμοποιώ ατόφια και σήμερα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Επιμένοντας να μιλά για το δημόσιο πανεπιστήμιο, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι πέρα από την ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού, αριθμητικά και εισοδηματικά με αυξήσεις έως και 15% των αποδοχών τους και ανώτατη αμοιβή διδασκόντων και ερευνητών από τον ΕΛΚΕ, θα έχει τώρα τη δυνατότητα να φιλοξενεί και ξένους φοιτητές που θα καταβάλλουν δίδακτρα και θα μάθουν την ελληνική γλώσσα, ενώ προβλέπεται οργάνωση και κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων. Ιδιαίτερη αναφορά ο πρωθυπουργός έκανε στην «ανάδειξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου σε Μητροπολιτικό, έχοντας κάτω από την ακαδημαϊκή ομπρέλα τα 30 και πλέον τμήματα της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας.
Σε ένα άλλο πεδίο», είπε συγκεκριμένα ο Πρωθυπουργός, «το νομοσχέδιο βελτιώνει τους τρόπους εκλογής, εξέλιξης αλλά και προκήρυξης θέσεων του διδακτικού προσωπικού. Επιταχύνει επίσης τον πολύ σημαντικό ψηφιακό μετασχηματισμό των Πανεπιστημίων μας. Και κάτι πολύ σημαντικό, για πρώτη φορά δρομολογείται η απογραφή της κινητής αλλά πρωτίστως της ακίνητης περιουσίας των πανεπιστημίων μας με ένα πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα 18 μηνών», για να αναφερθεί σε δύο «εμβληματικές» -όπως τις χαρακτήρισε- αποφάσεις για τη στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου: στην ανάδειξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου σε Μητροπολιτικό που όπως είπε, παίρνει τη θέση του αξίζει και λόγω της γεωστρατηγικής του σημασίας μεταξύ των κορυφαίων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας και τον δυναμικό εκσυγχρονισμό του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, 30 χρόνια μετά την ίδρυσή του ώστε η χώρα να αποκτήσει έναν δυναμικό πυλώνα για τη διά βίου μάθηση, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επιμόρφωση των πολιτών που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους «Ολες αυτές οι αλλαγές θεωρούμε ότι είναι απαραίτητα εργαλεία προκειμένου τα πανεπιστήμιά μας να υλοποιήσουν το σχεδιασμό τους», με βάση τις συνθήκες της εποχής, να αποκτήσουν ακόμη περισσότερη αυτονομία και να συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, να αναπτύξουν περισσότερο την έρευνα, συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για αλλαγές που δρομολογούνται και έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας.
«Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας “έξω οι εταιρείες από τα Πανεπιστήμια” έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Τα πανεπιστήμια είναι εδώ για να παρέχουν εξειδικευμένη γνώση και να συνδέουν αυτή τη γνώση με την αγορά εργασίας», διεμήνυσε προς πάσα κατεύθυνση ο Πρωθυπουργός, για να περάσει στη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων διεθνών πανεπιστημίων στη χώρα μας: «Μια μεγάλη καινοτομία αυτής της μεταρρύθμισης είναι η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων και στην Ελλάδα, με προφανή επιδίωξη να πάψουν δεκάδες χιλιάδες Ελληνόπουλα που φεύγουν κάθε χρόνο για σπουδές εκτός των συνόρων να ξοδεύουν πολύτιμο συνάλλαγμα και πολύτιμους πόρους αλλού, εκτός της πατρίδας μας, και παράλληλα να επενδύσουν στον τόπο μας εκπαιδευτικοί οργανισμοί που με την τεχνογνωσία τους θα βοηθήσουν στη συνολική ανάπτυξη της εκπαίδευσης. Οι νέοι μας θα μπορούν να φοιτούν σε αξιόπιστα διεθνή πανεπιστήμια χωρίς να αναγκάζονται να φύγουν από το σπίτι τους. »Τα θετικά αποτελέσματα είναι πολλά και προφανή, από την ανακούφιση των οικογενειακών προϋπολογισμών μέχρι τα πρόσθετα σημαντικά έσοδα από ξένες επενδύσεις και από τη βελτίωση των σπουδών που προκαλεί η ακαδημαϊκή άμυλα μέχρι τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που προφανώς θα φέρει αυτή η νέα οικονομική δραστηριότητα. »Καθιερώνουμε στην πατρίδα μας αυτό που ισχύει ακόμα και στην Βόρεια Κορέα. Πρόκειται για μια δικαίωση που πρώτη μελέτησε, εισηγήθηκε, υπερασπίστηκε σε δύσκολους καιρούς η ΔΑΠ. Είναι μια αναγκαιότητα που δεν χωρά άλλη αναβολή, κρίνεται ποιος, έστω και καθυστερημένα, ανακαλύπτει τα ζητούμενα των καιρών και ποιος παραμένει καθηλωμένος στο παρελθόν».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας