Έρχεται η πρώτη συζήτηση στις Βρυξέλλες για την νέα δημοσιονομική πολιτική
Πηγή Φωτογραφίας: freepik.com//European flags in front of the Berlaymont building
Τα όρια στα οποία θα πρέπει να κινηθούν τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης για το 2025 θα είναι ένα από τα βασικά θέματα στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου με τα περιθώρια επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής να κρίνονται από το αν χώρα έχει χρέος πάνω ή κάτω από το 60% του ΑΕΠ.
Η συζήτηση αυτή θεωρήθηκε ως απαραίτητη καθώς οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες οι οποίοι συμφωνήθηκαν στις 22 Δεκεμβρίου, βρίσκονται ακόμη σε τροχιά έγκρισης από το Ευρωκοινοβούλιο μέχρι και το τέλος του επόμενου μήνα, αλλά στο μεταξύ θα πρέπει τα κράτη μέλη να συντάξουν τα αναθεωρημένα προγράμματα Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Πέρα από την υποχρέωση για την σύνταξη ΠΣΑ, η συζήτηση έχει έννοια υπό το φως των εξελίξεων που συνθέτουν οι γεωπολιτικές προκλήσεις στα ανατολικά σύνορα, η οικονομική επιβράδυνση της Ευρωζώνης αλλά και του συνόλου της ΕΕ και φυσικά, τα νέα ειδικά θέματα που μπαίνουν στην ατζέντα εν όψει της Συνόδου Κορυφής στις 21 -22 του μήνα.
Εκεί, οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα συζητήσουν εκτός από την συνέχιση της βοήθειας προς την Ουκρανία αλλά και της έντασης στη Μέση Ανατολή, το θέμα της σύνθεσης και την χρηματοδότηση μια κοινής Ευρωπαϊκής πολιτικής άμυνας και ασφάλειας.
Τα όρια για το 2025
Την Δευτέρα, σε επίπεδο υπουργών οικονομικών θα συζητηθούν η τόνωση της ανάπτυξης η οποία έχει υποχωρήσει σημαντικά λόγω και της σφικτής νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ σε μια ισορροπία που επιβάλλει παράλληλα την μείωση χρέους και ελλειμμάτων.
Δεδομένο θεωρείται ότι οι εισηγήσεις της ηγεσίας του Eurogroup θα είναι η αύξηση των δημοσίων επενδύσεων σε τομείς αιχμής αλλά με γνώμονα την δημοσιονομική προσαρμογή, ανάλογα με το ύψος του χρέους της κάθε χώρας, όπως έγινε και το 2024. Συγκεκριμένα, η κατεύθυνση για χώρες όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, οι οποίες έχουν χρέος πολύ υψηλότερο από το 100% του ΑΕΠ τους, είναι ότι θα πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο για να το μειώσουν.
Για την “ενδιάμεση” κατηγορία των χωρών με χρέος υψηλότερο από 60% έως 100% του ΑΕΠ, η κατεύθυνση θα είναι να συνεχίσουν την προσπάθεια για να έχουν το χρέος τους σε πτωτική τροχιά ενώ όσες έχουν χρέος ίσο ή μικρότερο από το 69% του ΑΕΠ, να συνεχίσουν να ακολουθούν συνετή δημοσιονομική πολιτική.
Οι προσδοκίες της Ελλάδας
Παρά τις οριζόντιες “κατηγοριοποιήσεις”, η Ελλάδα θέλει στην συζήτηση αυτή και τις άλλες που αναμένεται να γίνουν για το ίδιο θέμα, να εξασφαλίσει το περιθώριο για να συνεχίσει τις μειώσεις φόρων, χωρίς να ανησυχεί για την οροφή της αύξησης των δαπανών.
Ως γνωστό, με βάση το αναμορφωμένο σύμφωνο σταθερότητας, οι χώρες θα κρίνονται, με μόνο κριτήριο την επίτευξη της προσυμφωνημένης “οροφής” των καθαρών πρωτογενών δαπανών. Υπενθυμίζεται ότι το 2024 η οροφή της αύξησης έχει τεθεί στο 2,6%, πράγμα που σημαίνει ότι οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες μπορούν να αυξηθούν έως 950 ευρώ. Στις συζητήσεις που θα γίνουν η Ελλάδα θα πρέπει να συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οροφή δαπανών για το 2025.
Η εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από το υπολογισμό του ελλείμματος ήταν ένα πρώτο θετικό βήμα για την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες που αυξάνουν τώρα τις αμυντικές τους δαπάνες.
Το δεύτερο θέμα που μένει σε εκκρεμότητα και πρέπει να διευκρινιστεί είναι αν σε περίπτωση υπεραπόδοσης της οικονομίας τα κράτη μέλη θα μπορούν να κάνουν δαπάνες πάνω από την οροφή δαπανών ή θα υποχρεώνονται να μειώνουν με το πλεόνασμα των εσόδων που έχουν το χρέος τους.
Πηγή: capital.gr//Τάσος Δασόπουλος
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας