Γεώργιος Μπαμπινιώτης: “Το Λύκειο έχει απαξιωθεί. Είναι παιδεία αυτό; Είναι μόρφωση;”
Πηγή Φωτογραφίας: instagram/studio4_ert
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας (9 Φεβρουαρίου), ο καθηγητής γλωσσολόγος Γεώργιος Μπαμπινιώτης ήταν καλεσμένος στο Στούντιο 4.
Όπως εξήγησε, η μέρα αυτή επιλέχθηκε καθώς σαν σήμερα πέθανε ο Διονύσιος Σολωμός. Για την ακρίβεια δεν είναι παγκόσμια ημέρα καθώς δεν έχει περάσει από τον ΟΗΕ αλλά σε όλον τον πλανήτη οι Έλληνες και οι ελληνομαθείς γιορτάζουν τα Ελληνικά αυτή τη μέρα.
«Είναι μια γιορτή του ευρωπαϊκού πολιτισμού» ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Όταν δεν μου βγαίνει γλωσσικά αυτό που αισθάνομαι, κάτι δεν πηγαίνει καλά μέσα μας, βγαίνει μια επιθετικότητα, ένας αρνητισμός» ανέφερε για τη σημασία να μαθαίνουμε τη γλώσσα.
«Αν κινδυνεύει, κινδυνεύει από εμάς τους ίδιους, τους Έλληνες. Είμαστε προικισμένοι να έχουμε μία γλώσσα τόσο καλλιεργημένη, κι εμείς δεν έχουμε μια άλλη γλώσσα. Το ξεχωριστό στην ελληνική γλώσσα είναι ότι έχει μια συνέχεια 40 αιώνων. Δεν σημαίνει αυτό ότι δεν άλλαξε η γλώσσα. Σε καμία άλλη γλώσσα δεν συμβαίνει αυτό να πάρω τον Ξενοφώντα και να καταλαβαίνω πάνω κάτω τι λέει. Δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το προνόμιο ώστε να έχουμε μια καλύτερη ποιότητα στον λόγο μας; Είναι ανάγκη να κυνηγάμε την ξένη λέξη; Είναι υπέρ ημών γιατί αυτό» ανέφερε.
Η σημασία του σχολείου και κατάργηση των Πανελληνίων
«Έχουμε τα Ελληνόπουλα στο σχολείο 14 χρόνια. Έχουμε ασκήσει αυτά τα παιδιά, τα έχουμε κάνει να αγαπήσουν αυτή τη γλώσσα, να καταλάβουν ότι είναι μια συστοιχία με το μυαλό τους; Και ότι η γλώσσα δεν είναι εργαλείο αλλά αξία. Κατακλύζουμε τα παιδιά με όγκους πληροφοριών που δεν γίνεται ποτέ γνώση και μας στερεί και τη δυνατότητα αυτού που λέμε “αγωγή”, δηλαδή να αγάγουμε τα παιδιά σε αξίες, κανόνες.
Το σχολείο δεν κάνει τον ρόλο του. Γι ‘ αυτό βγήκα αυτόν τον καιρό και μιλάω για αυτή τη “συμφορά” που είναι οι εισαγωγικές εξετάσεις και να ξαναβρούμε το Λύκειο, την καλύτερη περίοδο της ζωής των παιδιών».
«Μήπως έχουμε σιγά σιγά περάσει στον κόσμο της ήσσονος προσπαθείας;» είπε χαρακτηριστικά.
«Είναι παιδεία αυτό; Είναι μόρφωση; Έχουμε επιτύχει τη μόρφωση ή την παρα-μόρφωση; Πρέπει να φύγει αυτό το άγχος από την ελληνική οικογένεια» είπε χαρακτηριστικά για τις Πανελλήνιες. «Θα βρω τον καλύτερο ή αυτόν που απομνημονεύει καλύτερα; Υπάρχουν τρωτά σε αυτό το σύστημα πέρα από το ότι είναι ψυχοφθόρο και πανάκριβο. Είναι άδικο, απάνθρωπο και αναξιόπιστο» συμπλήρωσε.
Μιλώντας λοιπόν για τη γλώσσα εξήγησε γιατί χρησιμοποιούμε τόσες πολλές αγγλικές λέξεις στην καθομιλουμένη.
«Τα Αγγλικά έχουν πολλές μονοσύλλαβες λέξεις και “τραβάνε” περισσότερο. Οι ελληνικές λέξεις έχουν διαφάνεια, το είχε πει ο Ελύτης, μπορείς να δεις την ιστορία πίσω από τη λέξη».
Ο καθηγητής μίλησε για την «αξιοπρέπεια της ορθογραφίας» και εξήγησε ότι ο τρόπος που γράφεται μία λέξη έχει να κάνει με τη σημασία και την ιστορία της.
«Αν απλοποιήσουμε τη γραφή χάνουμε την ιστορία της λέξης» απάντησε στις προσπάθειες να απλοποιηθεί η γραφή των ελληνικών λέξεων.
Μιλώντας δε για το αν κλίνουμε αλλά και πώς γράφουμε τα ξένα ονόματα, έφερε ως παράδειγμα τη Μαίρη (που την είδε γραμμένη ως Μέρι) και είπε χαρακτηριστικά:
«Κυρία Ζαμπέτογλου, κύριε Αναγνωστόπουλε, θα σας παρακαλέσω να σεβαστούμε το why, το y γιατί είναι το ελληνικό ιγκρέκ».
«Η γλώσσα είναι αξία, δεν είναι μήνυμα και μας αφορά όλους και αυτό θέλω να περάσω σήμερα» κατέληξε ο καθηγητής.
«Έχω προσωποδίκτυο όπου με τιμούν ακολουθούντες και ακολουθούσες, δεν έχω ακόλουθους, δεν είμαι βασιλιάς» είπε χαρακτηριστικά για το Facebook. Mάλιστα εξήγησε ότι ο σωστός όρος στα Ελληνικά για τον influencer είναι επιδραστής και όχι επιδραστικός.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας