Nέα της αγοράς

Ναυτιλία: Περίπου 60 χώρες στηρίζουν την πρόταση επιβολής εισφοράς στις εκπομπές των πλοίων

Οριστική απόφαση αναμένεται την άνοιξη του 2025

Περίπου 60 χώρες συμφώνησαν την αυτή την εβδομάδα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για την επιβολή μιας εισφοράς επί των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, ως ένα παγκόσμιο μεσοπρόθεσμο μέτρο, στην κατεύθυνση πλήρους απαλλαγής της ναυτιλίας από τον άνθρακα «γύρω στο 2050».

Το θετικό αυτό γεγονός χαιρετίζει με ανακοίνωση του το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) κάνοντας λόγο «για πρόοδο που σημειώθηκε» κατά την διάρκεια της συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Οργανισμού (MEPC 81) που συνεδρίαζε από την προηγούμενη Δευτέρα μέχρι και χθες Παρασκευή στο Λονδίνο.

Τα μέτρα που λύνουν τον γόρδιο δεσμό της μείωσης των εκπομπών στη ναυτιλία

Προς «ακύρωση» η ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ.Η υποστήριξη που έλαβε η συγκεκριμένη πρόταση διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για μια οριστική απόφαση την άνοιξη του 2025, στην τότε σύνοδο της MEPC. Εάν αυτό συμβεί θα είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός για την παγκόσμια ναυτιλία καθώς θα «ακυρώσει» όλα τα περιφερειακά μέτρα μείωσης των εκπομπών όπως είναι η ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) που ισχύει από φέτος. Η υιοθέτηση παγκοσμίων μέτρων για τη ναυτιλία μέσω του ΙΜΟ είναι και στρατηγικός στόχος της ελληνικής ναυτιλιακής διπλωματίας.

«Χαιρετίζουμε την πρόοδο που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια αυτών των εντατικών διαπραγματεύσεων για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών από τη ναυτιλία, καθώς και την υποστήριξη που έλαβε από περίπου 60 κράτη μέλη ένα σύστημα κατ’ αποκοπή συνεισφοράς ανά τόνο αερίων του θερμοκηπίου. Σκοπός του προτεινόμενου συστήματος, που προτάθηκε από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), είναι να μειώσει το χάσμα κόστους και να δώσει κίνητρα για την ταχύτερη υιοθέτηση πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς και να παράσχει δισεκατομμύρια δολάρια για τη στήριξη των ναυτιλιακών προσπαθειών μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των αναπτυσσόμενων χωρών», αναφέρει σε δήλωση του το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.

Για τις ανησυχίες ορισμένων χωρών

Στη δήλωση του, το ICS, σημειώνει ακόμη ότι κατανοεί τις ανησυχίες κυβερνήσεων που εξακολουθούν να έχουν απορίες σχετικά με τον προτεινόμενο μηχανισμό τελών.

Το ICS, προστίθεται στη δήλωση, θα επιδιώξει να αντιμετωπίσει αυτές τις ανησυχίες με όλες τις κυβερνήσεις πριν από τον επόμενο γύρο διαπραγματεύσεων του ΙΜΟ τον Σεπτέμβριο, ώστε να συμβάλει στη διασφάλιση ότι το απαραίτητο ρυθμιστικό πλαίσιο μπορεί να εγκριθεί το επόμενο έτος, για παγκόσμια εφαρμογή έως το 2027, .

Το ICS εκφράζει ακόμη την ικανοποίηση του για ορισμένες ακόμη θετικές όπως τις χαρακτηρίζει αποφάσεις της συνόδου, όπως μεταξύ άλλων την έγκριση της προσωρινών οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή της Σύμβασης για τη διαχείριση του έρματος στα πλοία που δραστηριοποιούνται σε δύσκολες συνθήκες ποιότητας νερού. Επίσης θετικά κρίνει την σύσταση της ομάδας για τη δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα επί του πλοίου.

Ωστόσο εκφράζει την απογοήτευση του για το γεγονός ότι η σύνοδος δεν αναγνώρισε την ανάγκη τροποποιήσεων του κανονισμού που αφορά στο σύστημα αξιολόγησης του δείκτη έντασης άνθρακα (CII) και τονίζει την ανάγκη περαιτέρω συζητήσεων προς την κατεύθυνση ενός βελτιωμένου συστήματος CII που θα παρέχει κίνητρα για σωστές συμπεριφορές και θα ευθυγραμμίζεται πλήρως με τους στόχους της στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου του 2023.

Πηγή: ot.gr//Λάμπρος Καραγεώργος

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο