Τζόναθαν Γκλέιζερ: Συνεχίζουν οι αντιδράσεις για την οσκαρική ομιλία του περί ολοκαυτώματος
Πηγή Φωτογραφίας: 'Zone of Interest' director Jonathan Glazer. RODIN ECKENROTH/
Θυμίζουμε πως ο δεξιοτέχνης και ακριβοθώρητος σκηνοθέτης, παραλαμβάνοντας το Όσκαρ για την ταινία που έδειχνε τη ρουτίνα της καθημερινότητας της οικογένειας του διοικητή τού Άουσβιτς Ρούντολφ Ες, δήλωσε σχετικά με τις σφαγές στη Γάζα: «Όλες οι επιλογές μας καθρεφτίζουν τον εαυτό μας στο παρόν. Όχι για να πούμε κοιτάξτε τι έκαναν τότε, αλλά για να πούμε κοιτάξτε τι κάνουμε εμείς τώρα. Η ταινία μάς δείχνει πού οδηγεί η απανθρωποποίηση στη χείριστη μορφή της. Μορφοποίησε το παρελθόν μας και το παρόν μας και τώρα βρισκόμαστε εδώ, ως κάποιοι που αρνούνται να θέσουν την εβραϊκότητά τους και το Ολοκαύτωμα στην ομηρία μιας Κατοχής και σε όσα έχουν οδηγήσει σε διαμάχη τόσους αθώους ανθρώπους. Βλέποντας είτε τα θύματα της 7ης Οκτωβρίου στο Ισραήλ είτε τη συνεχιζόμενη επίθεση στην Γάζα, πώς αντιστεκόμαστε;».
Περισσότεροι από 450 γνωστοί Εβραίοι δημιουργοί, στελέχη και επαγγελματίες του Χόλιγουντ αντέδρασαν στην ομιλία του Τζόναθαν Γκλέιζερ, υπογράφοντας ανοιχτή επιστολή που ανέφερε: «Αρνούμαστε η εβραϊκότητά μας να γίνει αντικείμενο καπηλείας με σκοπό την ηθική εξίσωση μεταξύ ενός ναζιστικού καθεστώτος που προσπάθησε να εξοντώσει μια φυλή ανθρώπων και ενός ισραηλινού έθνους που προσπαθεί να αποτρέψει τη δική του εξόντωση», ενώ αλλού ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η χρήση της λέξης Κατοχή διαστρεβλώνει την ιστορία και δίνει αξιοπιστία στη σύγχρονη συκοφαντία που τροφοδοτεί ένα αντιεβραϊκό μίσος σε όλο τον κόσμο».
Ο Τόνι Κούσνερ και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ Κατά τη διάρκεια τελετής βράβευσης για την αναγνώριση των 30 χρόνων του Ιδρύματος Shoah του Πανεπιστημίου στη Νότια Καλιφόρνια, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ κατήγγειλε τον αντισημιτισμό και το αντιμουσουλμανικό μίσος και προειδοποίησε για την άνοδο των ακραίων απόψεων λέγοντας: «Μπορούμε να εξοργιστούμε ενάντια στις αποτρόπαιες πράξεις που διέπραξαν οι τρομοκράτες της 7ης Οκτωβρίου αλλά και να καταγγείλουμε ταυτόχρονα τη δολοφονία αθώων γυναικών και παιδιών στη Γάζα». Μάλιστα ο εβραϊκής καταγωγής σκηνοθέτης προειδοποίησε ότι «όσοι δεν μπορούν να θυμηθούν το παρελθόν είναι καταδικασμένοι να το επαναλάβουν. Γι’ αυτό βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να γιορτάσουμε το έργο του Ιδρύματος Shoah, το οποίο είναι πιο κρίσιμο τώρα από ό,τι ήταν ακόμη και το 1994».
Το ίδρυμα του Σπίλμπεργκ, το οποίο ιδρύθηκε μετά την παραγωγή της ταινίας «Η λίστα του Σίντλερ», έχει συγκεντρώσει και διατηρεί περισσότερες από 56.000 οπτικοακουστικές μαρτυρίες επιζώντων και μαρτύρων του Ολοκαυτώματος. «Βλέπουμε καθημερινά πώς ο μηχανισμός του εξτρεμισμού έχει χρησιμοποιηθεί στις πανεπιστημιουπόλεις, όπου το 50% των φοιτητών δηλώνουν ότι έχουν βιώσει κάποιες διακρίσεις επειδή είναι Εβραίοι. Αυτό συμβαίνει επίσης και με τις διακρίσεις κατά των μουσουλμάνων, των Αράβων και των Σιχ», συνέχισε ο Σπίλμπεργκ, ενώ πρόσθεσε ότι «τα θεμέλια του φασισμού έχουν ξεσκονιστεί και διαδίδονται ευρέως σήμερα. Ανησυχώ όλο και περισσότερο ότι μπορεί να είμαστε καταδικασμένοι να επαναλάβουμε την ιστορία για να αγωνιστούμε για άλλη μια φορά για το ίδιο το δικαίωμα να είμαστε Εβραίοι».
Τον Γκλέιζερ στήριξε και ο εβραϊκής καταγωγής Τόνι Κούσνερ, ο Αμερικανός σεναριογράφος των ταινιών «Μόναχο» και «Λίνκολν», που έχει βραβευτεί με Πούλιτζερ. Ο Τόνι Κούσνερ, ως προοδευτικός Εβραίος διανοούμενος, δήλωσε: «Η ομιλία του (Γκλέιζερ) αποτελεί μια άμεμπτη δήλωση. Αυτό που λέει είναι ότι η εβραϊκή ταυτότητα, η εβραϊκή ιστορία, η ιστορία του Ολοκαυτώματος και το μαρτύριο αυτού του λαού δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται σαν δικαιολογία ενός σχεδίου απανθρωποποίησης και σφαγής άλλων ανθρώπων. Αυτό είναι παρανόηση και κατάχρηση του τι σημαίνει να είσαι Εβραίος, τι σημαίνει το Ολοκαύτωμα. Ποιος μπορεί να διαφωνεί με αυτό; Ποιος θεωρεί αποδεκτό αυτό που συμβαίνει στη Γάζα; Όποιος λέει δημόσια ότι δεν τον πειράζει, αυτό συμβαίνει επειδή αισθάνεται ότι η μόνη επιλογή, εφόσον είναι Εβραίος, είναι να υπερασπίζεσαι οτιδήποτε κάνει το Ισραήλ – τότε ντροπή του».
Οι πιο έντονες αντιδράσεις Κάποιοι είναι με το μέρος του: Ο Ασίφ Καπάντια, ας πούμε, λέει ότι ο Γκλέιζερ «χρησιμοποίησε την ισχύ του και τη θέση του στη σκηνή για να μιλήσει για τους αδύναμους, για εκείνους που δεν έχουν φωνή, που φοβούνται να μιλήσουν, σε μια βιομηχανία που είναι πολύ συντηρητική και άτολμη. Στάθηκε και είπε την αλήθεια. Αυτό κάνουν οι πραγματικοί καλλιτέχνες».
Αλλοι στέκονται απέναντι. Για παράδειγμα, ο Ούγγρος σκηνοθέτης της ταινίας «Ο γιος του Σαούλ» Λάσλο Νέμες καταδίκασε έντονα τον Γκλέιζερ λέγοντας ότι «θα έπρεπε να είχε παραμείνει σιωπηλός αντί να μας αποκαλύψει ότι δεν έχει καμία κατανόηση της ιστορίας και των δυνάμεων που καταστρέφουν τον πολιτισμό, πριν ή μετά το Ολοκαύτωμα. Και ήταν απωθητικό ότι η ελίτ του σινεμά τον χειροκρότησε».
Το μόνο βέβαιο είναι πως τον ούτως ή άλλως ακριβοθώρητο Γκλέιζερ, που κάνει ταινία ανά δέκα χρόνια, δεν θα τον δούμε για πολύ καιρό.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας