Πολιτική

Το νέο εκλογικό ακροατήριο του ΣΥΡΙΖΑ

Το νέο εκλογικό ακροατήριο του ΣΥΡΙΖΑ

Πηγή Φωτογραφίας: [364930] ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI)

Μεγαλύτερη έμφαση στις νέες μορφές επικοινωνίας παρά στο πολιτικό σχέδιο.

Είναι το κοινό του TikTok; Το κοινό που όλη του η καθημερινότητα περνάει από τα smartphones και τα τάμπλετ και που καθορίζεται μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς του από το Ιντερνετ; Ή ένα κοινό που δυναμικά μαζί με τις νέες πλατφόρμες και δικτυώσεις μεταβάλλει και τις δικές του πολιτικές συμπεριφορές;

Σε κάθε περίπτωση, η νέα στάση και στρατηγική του Στέφανου Κασσελάκη δεν μπορεί να διαβαστεί μόνο με βάση μια πλοκή αγωνίας για την ανάκτηση του εκλογικού άρματος του ΣΥΡΙΖΑ. Άλλωστε, μέρος της ανάλυσης της ήττας του κόμματος το 2023 ήταν ακριβώς ότι η απήχηση που είχε σε ένα κοινό που δεν καθόρισε το εκλογικό αποτέλεσμα ήταν στενή ή περιορισμένη.

Μια σημαντική παρατήρηση που έχει γίνει πρόσφατα είναι ότι τα ηγετικά κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν βρει ένα νέο εκλογικό ακροατήριο και εργάζονται για τη διεύρυνσή του.

Κατ’ αρχάς ακροατήρια που καταγράφονται στη ζώνη του «απολιτίκ», νέους ψηφοφόρους (εδώ ο σχεδιασμός του Κασσελάκη θέτει και το κοινό της επιστολικής ψήφου) κ.ά. Κατά δεύτερον, ακόμη και κοινό ως τώρα «παραδοσιακά εχθρικό» με τον ΣΥΡΙΖΑ. Το τελευταίο προσπαθεί να το σπάσει με μια στρατηγική διεμβολισμού του πάλαι αντι-ΣΥΡΙΖΑ ρεύματος που όψεις της μπορεί κάποιος να δει και στην ανθρωπογεωγραφία των υποψηφίων της Κουμουνδούρου για τις ευρωεκλογές.

Παράλληλα, η στρατηγική του Κασσελάκη να πηγαίνει στους  τηλεοπτικούς σταθμούς τις πρωινές και απογευματινές ώρες συμπίπτει με την προσπάθειά του να συναντήσει ένα κοινό που δεν συνδέεται με την αριστερά ή την κεντροαριστερά και δεν θα συνδεόταν με την πολιτική. Καθόλου τυχαία, ο κ. Κασελάκης δήλωσε την Πέμπτη σε ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό πως η αποχή των πολιτών στις εθνικές εκλογές δεν σημαίνει απολιτίκ, αλλά “πρόκειται για την απογοήτευση του λαού”.

Ακριβώς λόγω αυτής της ανορθόδοξης τακτικής οι δημοσκόποι σήμερα μιλούν για “ψάρεμα”, αντί να προσδιορίζουν ένα “ταβάνι” για τις εκλογικές επιδόσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ακόμη και σε ένα κοινό που έχει πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά από το παραδοσιακό ακροατήριο του κόμματος.

Η προεκλογική εκστρατεία σε μεγάλους δήμους της Αττικής, τα ταξίδια στις ΗΠΑ, το ειδικό σκληρό ροκ που στοχεύει σε εθνικά θέματα (παραδοσιακά ταμπού για το κόμμα) και η νέα πρόθεση να “ασχοληθεί με τους απλούς ανθρώπους” είναι μερικές μόνο πτυχές της νέας επιθετικής τακτικής της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ.

Η πρώτη επιτυχία, για την οποία ήδη αξιολογείται εδώ ο Κασσελάκης, είναι ότι πολλές εταιρείες δημοσκοπήσεων μετρούν το ποσοστό συσπείρωσης του ΣΥΡΙΖΑ ως υψηλό για την εποχή που διανύουμε, ενώ παρατηρούν και την απήχησή του στο γυναικείο πληθυσμό. Βέβαια, είναι πλέον δύσκολο να καταγραφούν οι νεοεισερχόμενοι και πολλοί ερευνητές επισημαίνουν ότι η ψήφος των 17χρονων από μόνη της δεν αρκεί για πολιτική αλλαγή.

Το ίδιο προφανώς ισχύει και για τους ομογενείς που επιλέγουν την εξ αποστάσεως ψήφο, αφού ακόμη και αν υποθέσουμε ότι θα ψηφίσουν μονομερώς ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές, ο αριθμός των εγγραφών δεν θα είναι αρκετός για να αλλάξει τους συσχετισμούς. Αυτό που σήμερα θεωρείται επίτευγμα της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι η διαρροή προς τη Νέα Αριστερά έχει εν μέρει σταματήσει και ο κομματικός χώρος έχει ομογενοποιηθεί, ιδίως μετά το συνέδριο του κόμματος.

Βέβαια, η κινητικότητα του Κασσελάκη από μόνη της ή η έντονη ψηφιακή και σύγχρονη παρουσία του δεν αρκεί αν δεν συνοδεύεται από πολιτικό σχέδιο. Η δήλωση του Παύλου Μαρινάκη ότι “λειτουργεί σαν influencer” είναι τεκμηριωμένη, και η έμμεση δήλωση του Αλέξη Τσίπρα από τους Δελφούς ότι “δεν πρόκειται μόνο για πολιτική στο TikTok” είναι μια προειδοποίηση για τον κίνδυνο η επικοινωνία να κρύβει τις πολιτικές θέσεις ή να “ντύνει” την προγραμματική ένδεια.

Το μεγάλο στοίχημα του κ. Κασσελάκη είναι η επαναπροσέγγιση ενός πιο λαϊκού ακροατηρίου στις μεγάλες πόλεις, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης κέρδισε τις διπλές εκλογές του 2023, αλλά και η προσέλκυση ενός νέου ακροατηρίου. Μια συγκυρία, στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ θα συσπειρωνόταν σε μεγάλο βαθμό μαζί με το ακροατήριο που θα έφερνε ο ίδιος ο Κασσελάκης, θα ήταν ιδανική.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments