Οικονομία

Αυξήθηκε ο πληθωρισμός – Ανεβαίνουν αντί να πέφτουν οι τιμές

Αυξήθηκε ο πληθωρισμός – Ανεβαίνουν αντί να πέφτουν οι τιμές

Πηγή Φωτογραφίας: Leerer Einkaufswagen im Supermarkt/ PEXELS.COM

Το θέμα, λοιπόν, είναι ο ρυθμός αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού των τροφίμων. Φαίνεται όμως ότι η αρνητική επίδραση που έχει η «κούρσα» της τιμής του ελαιολάδου, πιθανόν να ενισχυθεί στο επόμενο διάστημα και από την άνοδο των τιμών των καυσίμων, δηλαδή από την επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους. Είναι ίσως οι δύο παράγοντες που στην παρούσα φάση λειτουργούν ανασταλτικά στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Οι τιμές των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης βρίσκονται πλέον σε κάμψη. Ενδεχομένως με αργούς ρυθμούς, αλλά αυτή είναι η τάση. Ακόμη και στις περιπτώσεις που έχουν γίνει ανατιμήσεις, αυτές είναι περιορισμένες. Εκτός βεβαίως από τις περιπτώσεις εκείνες που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες –πρόκειται δηλαδή για διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα που πλήττονται από μείωση της προσφοράς, όπως το κακάο και ο χυμός πορτοκαλιού.

Το θέμα, λοιπόν, είναι ο ρυθμός αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού των τροφίμων. Φαίνεται όμως ότι η αρνητική επίδραση που έχει η «κούρσα» της τιμής του ελαιολάδου, πιθανόν να ενισχυθεί στο επόμενο διάστημα και από την άνοδο των τιμών των καυσίμων, δηλαδή από την επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους. Είναι ίσως οι δύο παράγοντες που στην παρούσα φάση λειτουργούν ανασταλτικά στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Πάντως είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με την μηνιαία έρευνα της Circana για τον Φεβρουάριο η μέση τιμή ανά προϊόν αυξήθηκε στο σύνολο της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων, μόλις κατά 0,4%. Επ΄ αυτού είναι χαρακτηριστικά και τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και αφορά στην πορεία των τιμών μεταξύ του Μαρτίου 2024 και του Μαρτίου του 2023.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο δείκτης εξέλιξης των τιμών στις αλυσίδες σουπερμάρκετ τον Μάρτιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός είναι 0,28% -έναντι 2,70% τον Φεβρουάριο 2024. Κι από τις 23 κατηγορίες προϊόντων οι 10 παρουσίασαν μείωση και οι 13 παρουσίασαν αύξηση. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες των χαρτικών, στις πάνες και τις σερβιέτες κατά 5,21%, στα νηστίσιμα και τα αλίπαστα κατά 4,37%, στα αλλαντικά κατά 3.78%, στα τυροκομικά κατά 2,98% και στα γαλακτοκομικά κατά 2,96%.

Αντιθέτως οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις παρατηρούνται στις κατηγορίες του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών κατά 9,40%, των ξηρών καρπών και σνακ κατά 5,02%, των έτοιμων γευμάτων κατά 4,62%, των ξηρών τροφίμων παντοπωλείου κατά 4,57% και των μπισκότων, σοκολάτας και ζαχαρωδών κατά 4,31%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο. Η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», επηρεάζεται κυρίως από το ελαιόλαδο.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments