«Βουτιά» 17% στην αγορά των superyachts, έχασε τους Ρώσους ολιγάρχες
Πηγή Φωτογραφίας: PEXELS.COM
Μπορεί το 2023 η παγκόσμια οικονομία να κατόρθωσε να ξεφύγει από τη στενωπό της ύφεσης και τα κεφάλαια των πάμπλουτων του πλανήτη να αυξήθηκαν αλλά υπάρχουν κάποιοι κλάδοι πολυτελών αποκτημάτων που δεν είχαν μία και τόσο καλή χρονιά.
Σε αυτούς συμπεριλαμβάνεται και ο τομέα των superyachts, δηλαδή σκαφών που ξεπερνούν τα 30 μέτρα, καθώς οι πωλήσεις τους το 2023 υποχώρησαν κατά 17% σύμφωνα με την έκθεση “State of Yachting” της SuperYacht Times. Βάσει αυτών πέρυσι ολοκληρώθηκαν 203 πωλήσεις νέων superyachts το 2023, λιγότερες από 245 το 2022 και λιγότερες από το ρεκόρ των 313 το 2021.
Στις αιτίες της βουτιά συγκαταλέγεται ο μεγαλύτερος χρόνος παράδοσης ενός νέου σκάφους, η σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του, αλλά και το γεγονός ότι από τη συγκεκριμένη αγορά έχει χαθεί μία ισχυρή ομάδα πελατών, οι Ρώσοι ολιγάρχες, εξαιτίας των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Όπως σημειώνει ο Ρ. Ντάζερτ, αναλυτής της SuperYacht Times, ένας αγοραστής που κάνει σήμερα παραγγελία για ένα νέο γιοτ άνω των 200 ποδιών αντιμετωπίζει χρόνους αναμονής τριών έως τεσσάρων ετών λόγω των καθυστερήσεων που προέρχονται από την πανδημία. Οι τιμές εκτοξεύονται επίσης στα ύψη λόγω του υψηλότερου κόστους εργασίας και υλικών. Εκτίμησε, δε, ότι και το 2024 θα είναι αρκετά δύσκολο, με περαιτέρω πτώση των πωλήσεων, καθώς το κόστος κατασκευής παραμένει υψηλό αλλά και οι χρόνοι παράδοσης δεν πρόκειται να βελτιωθούν.
Τα μεγαλύτερα superyachts δέχθηκαν το σοβαρότερο πλήγμα, με τις πωλήσεις σκαφών άνω των 200 μέτρων να μειώνονται κατά 40%, καθώς οι βασικοί τους αγοραστές ήταν οι πάμπλουτοι Ρώσοι, που πλέον έχουν σχεδόν πλήρως εξαφανιστεί από την αγορά. «Οι Ρώσοι ήταν αυτοί που έκαναν τις μεγαλύτερες υπερβολές στις αγορές τους και τώρα έχουν χαθεί», σημειώνει ο ειδικός.
Πάντως οι Αμερικανοί αγοραστές αναπληρώνουν ένα μέρος της έλλειψης, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου των πωλήσεων superyacht πέρυσι. Και ενώ οι Αμερικανοί τείνουν ως τώρα να κατασκευάζουν μικρότερα σκάφη σε σύγκριση με τους αγοραστές από τη Μέση Ανατολή και τη Ρωσία, τα αμερικανικά σκάφη γίνονται μεγαλύτερα.
Ανάλογα υπερβολικοί στις αγορές τους είναι και οι Σαουδάραβες, που προτιμούν σκάφη μήκους άνω των 61,5 μέτρων, με το αντίστοιχο «μέγεθος» για τους Ρώσους να είναι κοντά στα 61 μέτρα, ενώ οι Αμερικανοί είναι ελαφρώς πιο συντηρητικοί με τα σκάφη που επιλέγουν να είναι κατά μέσο όρο κοντά στα 54 μέτρα.
Μπορεί, πάντως, οι πωλήσεις να μειώθηκαν αλλά έχει αρχίσει να επιταχύνεται η διαδικασία των παραδόσεων υπερπολυτελών γιοτ τα οποία είχαν παραγγελθεί στα χρόνια της πανδημίας και τώρα ξεκινούν να «παραδίδονται» στους ιδιοκτήτες, με τον συνολικό αριθμό παραδόσεων να αυξάνεται 31% το 2023 και να αφορά 2022 γιοτ.
Ο αυξανόμενος στόλος των superyachts μεταφράζεται σε αυξανόμενη ζήτηση για ολόκληρο το οικοσύστημα της οικονομίας των σκαφών αναψυχής – από τους κατασκευαστές και τους μεσίτες μέχρι τις θέσεις μαρίνας και το πλήρωμα. Σήμερα υπάρχουν σχεδόν 6.000 superyachts, τριπλάσιος αριθμός από το 2002, σύμφωνα με το SuperYacht Times.
ΠΗΓΗ/businessdaily.gr/Σοφία Ζαφείρη
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας