«Κουρεύονται» δια νόμου οι ανώτατες προμήθειες που θα επιβάλλονται, για τα επόμενα 3 χρόνια σε συναλλαγές έως 10 ευρώ στην λεγόμενη «μικρή λιανική» αλλά και στα ταξί. Δηλαδή, σε κλάδους και επαγγελματίες που δουλεύουν πολύ με αυτά ποσά και χάνουν σημαντικό μέρος από το περιθώριο κέρδος τους λόγω των προμηθειών στα POS που σήμερα φτάνουν έως και το 2%.
Με τροπολογία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή καθορίζονται για 3 χρόνια ανώτατα όρια προμηθειών και χρεώσεων για συναλλαγές σε όλη την αλυσίδα της που επιβάλει προμήθειες, δηλαδή στις τράπεζες, στους εκκαθαριστές και τους διεθνείς οργανισμούς καρτών. Με το μέτρο αυτό ωφελούνται παντοπωλεία, ψιλικατζίδικα, φούρνοι, ταξί καθαριστήρια, ραφεία κ.α.
Με άλλη διάταξη ενεργοποιείται από την Πρωτομαγιά το μέτρο των τελών κυκλοφορίας με το μήνα για όσους θέλουν να προχωρήσουν στην άρση ακινησίας των οχημάτων τους για να κάνουν Πάσχα στο χωριό.
Ειδικότερα, με τις διατάξεις της τροπολογίας που αφορούν τις τραπεζικές προμήθειες καθορίζονται για χρονικό διάστημα 3 ετών, ανώτατα όρια προμηθειών και χρεώσεων για συναλλαγές αξίας έως 10 ευρώ που διενεργούνται με χρεωστικές πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών.
Το μέτρο εφαρμόζεται για:
– Παντοπωλεία και «mini markets», – Πρακτορεία τύπου και περίπτερα, – Βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, – Είδη καπνιστών, καπνοπωλεία, – Αρτοποιεία, – Ταξί, – Καταστήματα ξηρών καρπών και ζαχαρωδών ειδών, – Καταστήματα γαλακτοκομικών προϊόντων, – Στεγνοκαθαριστήρια, – Καταστήματα επιδιόρθωσης υποδημάτων, – Ραφεία, επιδιορθώσεις/μεταποιήσεις ενδυμάτων – Καταστήματα ειδών ραπτικής, πλεκτικής, ιδίως υφασμάτων, – Διάφορα καταστήματα τροφίμων, ψιλικατζίδικα, εξειδικευμένα καταστήματα, – Διάφορα καταστήματα γενικών εμπορευμάτων, – Καταστήματα ποικίλων ειδών (ψιλικών),
Α) η ανώτατη προμήθεια εκκαθάρισης που χρεώνεται ο έμπορος από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών δεν δύναται να υπερβαίνει 0,50% της αξίας της συναλλαγής. Β) η ανώτατη διατραπεζική προμήθεια, δεν δύναται να υπερβαίνει το 0,10% της αξίας της συναλλαγής για χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών και το 0,15% της αξίας της συναλλαγής για πιστωτικές κάρτες ιδιωτών. Γ) η ανώτατη χρέωση του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών από διεθνείς οργανισμούς καρτών δεν δύναται να υπερβαίνει το 0,10% της αξίας της συναλλαγής.
Το μέτρο δεν εφαρμόζεται σε ανώνυμες εταιρείες και σε επιχειρήσεις που διαθέτουν περισσότερα από 3 τερματικά υποδοχής καρτών, τα οποία έχουν λάβει από τον ίδιο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.
Επιπρόσθετα, με άλλη διάταξη ορίζεται πως οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών δεν μπορούν να απορρίψουν την παροχή POS σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες εφόσον υπάρχουν επαρκείς τρόποι εξασφάλισής τους επικαλούμενοι λόγους πιστοληπτικής αξιολόγησης ή ικανότητας καθώς και λόγους που αφορούν σε ενδεχόμενες συναλλαγές υψηλού ρίσκου. Προβλέπεται, δε, η δυνατότητα επιπλέον εξασφαλίσεων των παρόχων, όπως ενδεικτικά η προκαταβολή ετήσιας αμοιβής, η παροχή εγγύησης και η δυνατότητα εκκαθάρισης συναλλαγών εντός επαρκούς χρονικού διαστήματος από την πραγματοποίησή τους. Σημειώνεται πως, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των παρόχων προβλέπεται πρόστιμο 1.000 ευρώ για κάθε παράβαση από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ. Τέλος, τονίζεται ότι με Υπουργική Απόφαση μπορούν να εξειδικεύονται οι όροι που αφορούν στις εξασφαλίσεις των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών.
Στόχος της διάταξης είναι να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος ο οφειλέτης να βρίσκεται σε ευνοϊκότερη θέση απέναντι στην ΑΑΔΕ, σε σχέση με τον συνεπή επιχειρηματία καθώς και η περίπτωση να υπάρξουν επιχειρηματίες που θα επιλέξουν να δημιουργήσουν οφειλές προκειμένου να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους προς την ΑΑΔΕ.
Όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα, με την ίδια τροπολογία, παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες οχημάτων από την 1η Μαΐου 2024 να κάνουν άρση ακινησίας των οχημάτων και να τα επανακυκλοφορήσουν στους δρόμους. Προϋπόθεση είναι να καταβάλλουν το ποσό των τελών που αναλογεί στο χρονικό διάστημα επανεκκίνησης το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι λιγότερο από ένα μήνα. Έτσι εάν κάποιος πάρει πίσω τις πινακίδες για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12 και ούτω καθεξής.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Προχωράμε, όπως είχαμε δεσμευθεί, στην επίλυση της αδικίας που επιβάρυνε δυσανάλογα τους επιχειρηματίες της “Μικρής Λιανικής”. Στόχος μας είναι να αντισταθμίσουμε τα υψηλά κόστη προμηθειών από την υποχρεωτική πλέον χρήση POS στις πληρωμές με κάρτες. Δώσαμε τον χρόνο σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να λυθεί το ζήτημα αυτό χωρίς νομοθετική παρέμβαση. Εντούτοις, διαπιστώνοντας πως αυτό δεν καθίσταται δυνατόν, προχωράμε με όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να προστατέψουμε τους μικρούς εμπόρους από υπέρμετρες χρεώσεις και να αποφύγουμε τις “τρικλοποδιές” στην κοινή μας προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».
Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, δήλωσε: «Η νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έρχεται ως το απαραίτητο συμπλήρωμα στη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές. Με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία μειώνουμε τις προμήθειες στο ήμισυ για τις συναλλαγές μέσω POS, επιβεβαιώνοντας τη βούληση της κυβέρνησης, αφ’ ενός να στηρίζει έμπρακτα τον επαγγελματία ιδιαίτερα στη λεγόμενη μικρή λιανική. Αφετέρου, όμως, αποδεικνύουμε πως ό,τι εξαγγέλλουμε, το υλοποιούμε στο ακέραιο. Με συνέπεια λόγων και έργων, αλλά και κατανόηση για τις αληθινές ανάγκες και τις συνθήκες της αγοράς».
Πηγή/Στέλιος Κράλογλου/protothema.gr