Nova: Σωσίβιο για τα έσοδα τα έργα πληροφορικής- Πτώση στο core business
Πηγή Φωτογραφίας: nova.gr
Πριν λίγες εβδομάδες, ο ισχυρός άνδρας της BC Partners, η οποία ελέγχει τον μητρικό όμιλο της Nova, United Group, Νίκος Σταθόπουλος, με τον πλέον επίσημο τρόπο από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, επιβεβαίωσε το πωλητήριο που έχει μπει στη Nova. Η απόφαση για αποεπένδυση δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία καθώς είχε προηγηθεί ένα διάστημα έντονης φημολογίας περί επαφών με διάφορους επίδοξους επενδυτές, με το όνομα του αμερικανικού fund CVC να ακούγεται περισσότερο ενώ δεν έλειψαν και οι αναφορές σε κεφάλαια από τη Σαουδική Αραβία.
Το εγχείρημα Nova, σύμφωνα με τα όσα ισχυρίστηκε ο κ. Σταθόπουλος εμφανίζει θετικό πρόσημο καθώς, όπως είπε, “δημιουργήσαμε τον δεύτερο μεγαλύτερο τηλεπικοινωνιακό πάροχο” στη χώρα. Η αλήθεια είναι ότι ενάμιση χρόνο πριν, όταν παρουσιαζόταν η νέα Nova, μετά την εξαγορά και την ενσωμάτωση της Wind Ελλάς, σε ελάχιστους θα περνούσε από το μυαλό πως μερικούς μήνες μετά θα ακολουθούσε η πρόθεση της United, να αποχωρήσει από την Ελλάδα.
Και αυτό γιατί λίγο οι βαρύγδουπες δηλώσεις περί στόχου της Nova να αλλάξει τους κανόνες στην εγχώρια αγορά τηλεπικοινωνιών προς όφελος των πελατών, λίγο οι εκτεταμένες διαφημιστικές καμπάνιες και η υλοποίηση μιας επιθετικής εμπορικής πολιτικής με τα νέα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας να ξεκινούν από τα 13 ευρώ, έδιναν την (ψευδ)αίσθηση ότι η United, με μετόχους την BC Partners και τον Σέρβο Ντράγκαν Σόλακ, “έβλεπε” περισσότερο μακροπρόθεσμα την χώρα μας.
Η πρώτη ανάγνωση
Σε κάθε περίπτωση πάντως, κάνοντας έναν σύντομο απολογισμό, πιο ξεκάθαρη απάντηση για την πορεία της εταιρείας παρέχουν οι οικονομικές καταστάσεις του ομίλου United για την χρήση του 2023, την πρώτη χρονιά ενοποιημένης λειτουργίας της Nova. Με μια πρώτη ανάγνωση, βλέπουμε ότι ο συνολικός τζίρος της Nova πέρυσι ανήλθε σε 821,865 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 3% σε σχέση με το 2022, την ίδια στιγμή που το προσαρμοσμένο EBITDA έκλεισε με άνοδο 9%, φθάνοντας τα 268, 3 εκατ. ευρώ από 247 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Αν και η συνεισφορά της Nova στα έσοδα των 2,79 δισ. της United έπεσε σε 29% από 31% που ήταν το 2022, συνέχισε να είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου (με δεύτερη την βουλγαρική Vivacom με συμμετοχή 23%) ενώ η συμβολή στο EBITDA παρέμεινε αμετάβλητη στο 27% (με την Vivacom να συνεισφέρει 30%).
Ο τζίρος σε κινητή
Εξετάζοντας, ωστόσο, ξεχωριστά τον κάθε τομέα υπηρεσιών της Nova, παρατηρούμε ότι στον κλάδο κινητής, σταθερής και ίντερνετ, ήτοι στο βαρύ πυροβολικό της δραστηριότητάς της, τα έσοδα υποχώρησαν σε σχέση με το 2022.
Ειδικότερα, ο τζίρος της Nova το 2023 στην κινητή τηλεφωνία μειώθηκε στα 314 εκατ. ευρώ από 334,5 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022, σημειώνοντας πτώση 6%. Η παραπάνω μείωση αποτυπώθηκε και στο μέσο έσοδο ανά χρήστη (ARPU) στην κινητή τηλεφωνία, το οποίο από 12,2 ευρώ το 2022 υποχώρησε σε 12 ευρώ το 2023.
Ωστόσο, ο πάροχος είδε τον αριθμό των συνδρομητών του να αυξάνεται από 2,2 εκατ. σε 2,3 εκατ. την περσινή χρονιά, κάτι που αντικατοπτρίστηκε και στο μερίδιο αγοράς το οποίο ανήλθε σε 22% (από 21%), διατηρώντας την θέση του τρίτου μεγαλύτερου παίκτηστην κινητή.
Έσοδα σε ίντερνετ, τηλεφωνία και TV
Πτωτικά κινήθηκε και το μέσο έσοδο ανά χρήστη στο ευρυζωνικό ίντερνετ (broadbandinternet), το οποίο από 18,7 ευρώ μειώθηκε σε 16,9 ευρώ (-10%) καθώς και το μέσο έσοδο ανά χρήστη στην σταθερή τηλεφωνία (telephony), το οποίο από 3,5 ευρώ άγγιξε τα 3 ευρώ το 2023 (-12%). Το μερίδιό της στην αγορά ευρυζωνικότητας διαμορφώθηκε πέρυσι σε 26% με τη διείσδυση στην σταθερή ευρυζωνικότητα ναφθάνει το 20% ενώ το 32% των πελατών της έλαβε ταχύτητες μεγαλύτερες των 100 Mbps. Να σημειωθεί ότι η πελατειακή βάση σταθερής τηλεφωνίας έφθασε τα 1,2 εκατομμύρια.
Εξαίρεση αποτέλεσε το κομμάτι της συνδρομητικής τηλεόρασης, το οποίο παρουσίασε εντυπωσιακή ενίσχυση κατά 72%, από 5,2 ευρώ έσοδο ανά χρήστη σε 8,9 ευρώ μετη συνδρομητική βάση να ξεπερνά τους 432 χιλιάδες συνδρομητές.
Σωσίβιο τα έργα πληροφορικής
Αθροιστικά, το πρόσημο για το αποτύπωμα μεικτού ARPU έκλεισε με πτώση 6% από 22,9 ευρώ σε 21,5 ευρώ. Όπως επισημαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις, η μείωση αποδίδεται κατά κύριο λόγο στο λανσάρισμα ενός νέου χαρτοφυλακίου προϊόντων με χαμηλότερες τιμές καθώς και στις δαπανηρές προωθητικές ενέργειες. Συγκεκριμένα, στην κινητή τηλεφωνία το μέσο έσοδο ανά χρήστη υποχώρησε εξαιτίας της χαμηλότερης τιμολόγησης των νέων πελατών σε σύγκριση με το υφιστάμενο πελατολόγιο.
Επομένως, η άνοδος του 3% στο συνολικό τζίρο των 821,9 εκατ. ευρώ της τηλεπικοινωνιακής εταιρείας δεν προήλθε από το corebusiness αλλά κυρίως από τα υψηλότερα έσοδα στον τομέα του ICT και των δημόσιων δηγωνισμών στους οποίους έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος, αναλαμβάνοντας μια σειρά από έργα ψηφιοποίησης, αξιοποιώντας ουσιαστικά την ευνοϊκή συγκυρία των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.
Ανεξάρτητα πάντως από την πορεία της ελληνικής Nova, ο κύβος ερρίφθη για την αποεπένδυση της BCPartnersμε πιο πρόσφατη εξέλιξη την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τον τηλεπικοινωνιακό όμιλο E& του ΆμπουΝτάμπι, ο οποίος βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης μιας πιθανής εξαγοράς της United Group με φερόμενη αποτίμηση στα 8 δισ. ευρώ περίπου, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.
ΠΗΓΗ/Ματίνα Χαρκοφτάκη/Capital.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας