Ο Σι Τζινπίνγκ κρατά κοντά του τον Όρμπαν με ζεστό χρήμα
Πηγή Φωτογραφίας: Reuters.com
Σε μια ανοιχτή επιστολή προς την Ουγγαρία που σε μέρη μοιάζει περισσότερο με σημείωμα αγάπης παρά με επίσημη κυβερνητική αποστολή, ο Κινέζος Πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ σκέφτηκε μια φιλία «τόσο γλυκιά και πλούσια όσο το κρασί Tokaji».
Όσο γλυκό κι αν είναι το κρασί της Ουγγαρίας, η συνεργασία της με την Κίνα είναι πολύ πιο κερδοφόρα, τόσο πολιτικά όσο και οικονομικά — και καθιστά την Ουγγαρία κυρίαρχο παίκτη στη στροφή της ηπείρου προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Παρά το γεγονός ότι κυβερνά μια χώρα που είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ και 20 χρόνια, ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν ταυτίζεται πιο στενά με τον Σι παρά με τους συνομηλίκους του στο μπλοκ, συχνά ταράζοντας την ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, απορρίπτοντας τις μεταναστευτικές και κοινωνικές πολιτικές της και καταγγέλλοντας την κριτική για την οπισθοδρόμηση της κυβέρνησής του στο κράτος δικαίου.
«Βλέπουμε ο ένας τον άλλον ως εταίρο προτεραιότητας της συνεργασίας», έγραψε ο Σι. «Περάσαμε μαζί δυσκολίες και αψηφήσαμε μαζί τις πολιτικές εξουσίας εν μέσω ασταθών διεθνών καταστάσεων».
Η πολιτική ευθυγράμμιση αποφέρει επίσης οικονομικά οφέλη, καθώς η Κίνα πλημμυρίζει την Ουγγαρία με επενδύσεις, ειδικά σε ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες.
Η στενή σχέση του Xi και του Orbán εμφανίστηκε πλήρως αυτή την εβδομάδα, καθώς ο Κινέζος ηγέτης ολοκληρώνει την πρώτη του περιοδεία στην Ευρώπη σε πέντε χρόνια επισκεπτόμενος την Ουγγαρία – μια έντονη αντίθεση με την έναρξη του ταξιδιού του στο Παρίσι, η οποία επισκιάστηκε από μια τεταμένη συνάντηση με τους Γάλλους Ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν για το εμπόριο και τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Οι δύο ηγέτες αναμένεται να ανακοινώσουν ένα νέο κινεζικό εργοστάσιο ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που κατασκευάστηκε από την Great Wall Motor (GWM) στο Pécs. Ο κινεζικός γίγαντας ηλεκτρικών οχημάτων BYD έχει ήδη ανοίξει το πρώτο του ευρωπαϊκό εργοστάσιο στο Σέγκεντ, μια πόλη στα νότια της Ουγγαρίας, κοντά στα σύνορά της με τη Σερβία, σύμμαχο της Κίνας, που θα παράγει περίπου 200.000 αυτοκίνητα ετησίως.
Οι κινεζικές εταιρείες έχουν επενδύσει 16 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ουγγαρία, καθιστώντας την Κίνα τον Νο. 1 επενδυτή της χώρας, δήλωσε ο Péter Szijjártó, υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με το Chatham House την Τετάρτη.
«Βλέπουμε τη συνεργασία μας με την Κίνα ως μια τεράστια ευκαιρία και μια τεράστια ευκαιρία», είπε.
Η Κίνα και η Ουγγαρία αναμένεται να υπογράψουν περισσότερες από 16 νέες συμφωνίες συνεργασίας που καλύπτουν τα πάντα, από τα αυτοκίνητα μέχρι την πυρηνική ενέργεια, σύμφωνα με τον Szijjártó. Η επίσκεψη του Xi ολοκληρώνεται την Παρασκευή.
Η Κίνα βλέπει την Ουγγαρία ως σύμμαχο σε μια εποχή που πολλές άλλες χώρες της ΕΕ είναι όλο και πιο επιφυλακτικές για το Πεκίνο και ως κόμβο παραγωγής που θα επιτρέψει στους παραγωγούς αυτοκινήτων της να παρακάμψουν πιθανούς δασμούς της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της κατά των επιδοτήσεων για τα κινεζικά EV και να επιβάλει νέους δασμούς στα οχήματα, το συντομότερο αυτό το καλοκαίρι.
Όμως οι δασμοί, που αναμένεται να κυμαίνονται από 15% έως 30%, είναι απίθανο να είναι αρκετά υψηλοί για να αποτρέψουν τους Κινέζους κατασκευαστές, ιδιαίτερα τους μεγάλους παίκτες όπως η BYD που μπορούν να παράγουν αυτοκίνητα με χαμηλό κόστος χάρη στις ισχυρές αλυσίδες εφοδιασμού τους.
«Αυτή τη στιγμή έχουν πολύ υψηλά περιθώρια κέρδους στην Ευρώπη, οπότε… ένας πολύ υψηλός δασμός 30% θα μείωνε τα κέρδη, αλλά δεν αρκεί να εξαλειφθούν εντελώς τα κέρδη», δήλωσε η Camille Boullenois, αναπληρώτρια διευθύντρια για την Κίνα στην ερευνητική εταιρεία Rhodium Group.
Τα εργοστάσια της BYD και της GMW θα μπορούσαν να συνδεθούν στο διαδίκτυο σε ένα ή δύο χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι τυχόν δασμοί της ΕΕ θα έχουν περιορισμένο χρονικό διάστημα για να έχουν αποτέλεσμα πριν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυξήσουν την παραγωγή στην ΕΕ.
Η φιλία προς την Κίνα πληρώνει μερίσματα στην Ουγγαρία, η οποία είναι ήδη ένας από τους ηγέτες της ΕΕ στην κατασκευή αυτοκινήτων.
«Η ουγγρική στρατηγική είναι να γίνει ένας παγκόσμιος κόμβος παραγωγής ηλεκτρικών μπαταριών», δήλωσε ο Ágnes Szunomár, ερευνητής στην China Observers στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μια εταιρεία ανάλυσης.
Η Ουγγαρία βλέπει έναν κατακλυσμό επενδύσεων κατά μήκος της αλυσίδας παραγωγής EV.
Η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, επένδυσε περισσότερα από 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε ένα εργοστάσιο μπαταριών 100 gigawatt στο Debrecen.
«Το έργο Greenfield στην Ουγγαρία θα είναι ένα τεράστιο άλμα στην παγκόσμια επέκταση της CATL», δήλωσε ο ιδρυτής της εταιρείας Robin Zeng ανακοινώνοντας τη συμφωνία.
Τα νέα εργοστάσια είναι μια πολιτική και οικονομική νίκη για τον Orbán στη σχέση του με τον Xi, αλλά αντιμετωπίζει κάποια εγχώρια ώθηση λόγω ανησυχιών ότι τα εργοστάσια θα μπορούσαν να μολύνουν τα αποθέματα νερού και να προκαλέσουν άλλα περιβαλλοντικά προβλήματα.
«Οι άνθρωποι που ζουν στο Ντέμπρετσεν είναι πολύ, πολύ δυσαρεστημένοι με αυτό και διαμαρτύρονται πολύ», είπε ο Szunomár. Η συμφωνία δίνει στη CATL γη που χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για τη γεωργία και «πιστεύουν ότι θα είναι επιβλαβής για το περιβάλλον. Η ίδια η διαδικασία παραγωγής μολύνει τα νερά, μολύνει τον αέρα και αφαιρεί πολλές ευκαιρίες για αυτούς τους ανθρώπους».
Μέχρι στιγμής, αυτή η αντίσταση έχει κάνει ελάχιστα για να σβήσει τον ενθουσιασμό του Orbán για τα κινεζικά χρήματα.
Η Ουγγαρία αντιστρέφει μια περιφερειακή τάση στη συμμαχία της με το Πεκίνο. Άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης αποστασιοποιούνται από την Κίνα, αποχωρώντας από την πρωτοβουλία 17+1 του Πεκίνου λόγω της συμμαχίας του με τη Μόσχα στον πόλεμο κατά της Ουκρανίας. Ο όμιλος μειώθηκε στο 14+1 μετά την αποχώρηση της Λιθουανίας, της Λετονίας και της Εσθονίας.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας